اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پی خشکسالی رخ داد

خسارت 12 درصدی به صنعت زنبوداری استان همدان

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان گفت: خشکسالی در همدان، بیش از 12 درصد به زنبورداری استان خسارت وارد کرده است.

خسارت 12 درصدی به صنعت زنبوداری استان همدان

محمد نظرپور در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: خشکسالی و گرد و غبار بیشترین عوامل خسارت‌زا و از جمله بلایای طبیعی تهدیدکننده دام استان هستند.

وی افزود: خشکسالی دارای اثر تخریبی مستقیم بر مراتع و طبیعت بوده که تأثیر منفی بر فعالیت‌های پرورش دام، طیور و زنبور عسل استان دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه بیش از 70 درصد فعالیت‌های پرورش دام سنگین و سبک استان به صورت روستایی اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های پرورش زنبور عسل وابسته به طبیعت بوده و با ورود خشکسالی و با شرایط حاکم در استان به شدت تهدید می‌شود.

وی بیان داشت: آب، علوفه و دام فاکتورهایی هستند که به ترتیب در اثر بروز خشکسالی دچار مشکل می‌شود.

نظرپور به اثرات منفی خشکسالی اشاره کرد و ابراز داشت: کم‌آبی، خشک شدن و آلوده شدن منابع آب‌ها و پایین رفتن سطح آب چاه‌ها در دامداری‌ها و مرغداری‌ها از اثرات منفی خشکسالی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: فقیر شدن مراتع، کاهش ظرفیت ذخیره علوفه، جایگزین گیاهان خاردار و گوشتی به جای گیاهان خوش‌خوراک مرتع و افزایش قیمت علوفه از آثار مخرب خشکسالی بر علوفه دام‌ها است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان ابراز داشت: دام‌ها بر اثر خشکسالی لاغر شده و به دلیل اینکه در مراتع برای رسیدن به آب مسافت‌های طولانی‌تری را طی می‌کنند، بیمار می‌شوند.

وی به دیگر آثار مخرب خشکسالی اشاره و خاطرنشان کرد: ایجاد مشکل در جفت‌گیری و کاهش کیفیت پشم و گوشت دام‌ها نیز از دیگر آثار خشکسالی محسوب می شود.

نظرپور در ارتباط با آسیب‌های خشکسالی بر زنبورداری استان نیز گفت: با توجه به وابستگی صد در صدی زنبورها به تغذیه از شهد و گرده گیاهان و گل‌ها، هر چه شرایط اقلیمی و طبیعی نامساعدتر باشد، تولید عسل و فرآورده‌های زنبور عسل از نظر کیفیت دچار تغییرات نامطلوبی خواهد شد.

وی یادآور شد: خشکسالی امسال بیش از 12 درصد به زنبورداری استان خسارت وارد کرده و چنانچه گرد و غبار در کنار این خشکسالی ادامه داشته باشد، به دلیل اینکه گرد و غبار به شکل یک لایه کاذب روی گیاهان را گرفته و اجازه تغذیه به زنبور را نمی‌دهد متأسفانه موجب بروز کاهش و افت تولید، در تعداد زیادی از کلنی‌های زنبور عسل خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان تصریح کرد: این عاملی است که زنبوردار را دچار ضرر و زیان کرده و چنانچه حمایتی از آنها صورت نگیرد از گردونه تولید برای همیشه خارج خواهند شد.

وی در ارتباط با حمایت‌های لازم که زنبورداران استان انتظار دارند اظهار داشت: آنها انتظار دارند راهکارهای مناسب در قالب برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت در کشور برای پیشگیری و کاهش گرد و غبار به استان در نظر گرفته شود.

نظرپور تأمین آب مورد نیاز واحدهای پرورش دام و طیوری که سطح آب چاه آنها پایین رفته و نیاز به تعمیق و تجهیز مجدد آن را دارند، تأمین و توزیع گسترده علوفه یارانه‌دار مثل جو در بین دامداران، تمدید مهلت بازپرداخت تسهیلات و تعمیق اعتبار هزینه‌های مرتبط با این موضوع، اراده تسهیلات جدید بدون ضوابط دست و پاگیر، بیمه همگانی دام و تأمین‌بخشی از هزینه‌های بیمه و در نهایت خرید محصولات دامداران با قیمت مناسب را از دیگر انتظارات جامعه دامداران و زنبورداران استان عنوان کرد.

انتهای پیام/89019/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول