اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره مرمت سازمان کتابخانه‌ها آستان قدس رضوی خبر داد

مرمت بیش از 450 نسخه خطی در سال 91

رئیس اداره حفاظت و مرمت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از مرمت 468 نسخه خطی در سال 1391 خبر داد.

مرمت بیش از 450 نسخه خطی در سال 91

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، سیاوش مجذوب‌حسینی اظهار کرد: از 468 نسخه خطی، هفت نسخه بسیار نفیس مربوط به قرن پنجم و ششم هجری است.

وی ادامه داد: در میان این تعداد 62 جلد قرآن خطی نیز در کارگاه مرمت اسناد و نسخ خطی این اداره، مرمت و بازسازی شده است؛ که هفت نسخه مربوط به افراد شخصی بوده و مابقی قرآن‌های موجود در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بوده است.

وی در ارتباط با مرمت قرآن‌های خطی شخصی گفت: به منظور حفظ این نسخ ماندگار طی طرح مرمت نور در ماه نزول نور مرمت این قرآن‌ها به صورت کاملا رایگان انجام شده است؛ این قرآن‌ها طی مدت ماه مبارک رمضان و با هزینه‌ای بالغ بر 40 میلیون ریال مرمت و به صاحبانشان عودت داده شدند.

وی بیان کرد: به علت بالا بودن هزینه‌های مرمت نسخ خطی، بسیاری از صاحبان این آثار ارزشمند، قادر به پرداخت چنین هزینه‌‌ای برای مرمت و بازسازی نسخ خطی خود نیستند، بنابراین ارائه این طرح در دستور کار اداره حفاظت و مرمت قرار گرفت.

مجذوب‌حسینی بیان کرد: در راستای مرمت این نسخ خطی، برای 5 هزار و 206 برگ به هم چسبیده عملیات جداسازی صورت گرفته است.

وی افزود: علاوه بر مرمت این نسخ خطی تعداد 584 نسخه خطی در سال گذشته آفت‌زدایی شده‌اند؛ همچنین برای هزار و 314 نسخه خطی، 299 نسخه چاپی و 422 شیء عملیات گردگیری و پاکسازی صورت گرفته و مازاد بر این موارد عملیات اسیدزدایی به صورت کامل بر روی یک هزار و 758 برگ نسخه خطی و 368 نسخه چاپ سنگی انجام شده است.

انتهای پیام/70003/صا/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول