اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان ‌شرقی اعلام کرد

صادرات 2 میلیارد دلار کالای غیرنفتی از آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان ‌شرقی سهم این استان از صادرات غیرنفتی کشور را 2 میلیارد دلار در سال اعلام کرد و گفت: در سال 91 سهم حوزه کشاورزی از این میزان، 224 میلیون دلار و در دو ماهه اول سال جاری 36 میلیون دلار بود‌.

صادرات 2 میلیارد دلار کالای غیرنفتی از آذربایجان شرقی

 به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد علیرضابیگی بعد از ظهر امروز در مراسم تجلیل از پیشکسوتان و تولیدکنندگان نمونه کشاورزی، با تاکید بر این که باید این موضوع را باور و سختی‌های آن را تحمل کنیم، افزود: دولت دکتر احمدی‌نژاد در هر دو دوره خدمت خود، همت خود را بر منابع و سرمایه‌هایی قرار داد که با مهار آنها می‌توانیم به کشاورزی کمک کنیم.

وی افزایش ذخیره منابع آبی استان را از جمله دستاوردهای حوزه کشاورزی عنوان کرد و گفت: میزان ذخیره منابع آبی آذربایجان شرقی در سال 84، نیم میلیارد متر مکعب بود که در حال حاضر توانسته‌ایم این قابلیت را به هشت برابر افزایش دهیم.

علیرضابیگی با بیان این که نتیجه این دستاورد باید در زندگی مردم ملموس باشد، افزود: باید از این موضوع نه تنها برای تامین نیازمندی‌های داخل کشور بلکه برای پیدا کردن بازارهای صادراتی نیز استفاده کنیم.

صادرات 2 میلیارد دلار کالای غیرنفتی از آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی سهم این استان از صادرات غیرنفتی کشور را دو میلیارد دلار در سال اعلام کرد و گفت: در سال 91 سهم حوزه کشاورزی از این میزان، 224 میلیون دلار و در دو ماهه اول سال جاری 36 میلیون دلار بوده که اگرچه گشایش خوبی دیده می‌شود اما در مقایسه با حجم سرمایه‌گذاری‌هایی که در بخش کشاورزی انجام شده، این رقم مقبول نیست و باید برای یافتن بازارهای صادراتی بیشتر در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان این که دولت در دو سال گذشته تمرکز زیادی روی کشاورزی صورت داده، افزود: در سال گذشته توانستیم 306 میلیارد تومان فقط برای حوزه کشاورزی و دامداری در آذربایجان شرقی منظور کنیم که البته قسمتی از آن را در حادثه زلزله استفاده کردیم تا زندگی مردم را سامان دهیم.

علیرضابیگی با اشاره به تخصیص 10 درصد موجودی صندوق توسعه ملی به عنوان تسهیلات بخش کشاورزی در بودجه پیشنهادی دولت به مجلس، گفت: متاسفانه برخلاف شعارهایی که در راستای حمایت از بخش کشاورزی داده می‌شود، پیشنهاد دولت به 10 درصد ورودی صندوق توسعه ملی در سال 92 تغییر یافت که قطعا تفاوت زیادی نشان خواهد داد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که هر دولتی برای دست یافتن به استقلال سیاسی، ناچار از پیگیری استقلال اقتصادی و در راس آن کشاورزی است، خاطرنشان کرد: تحصیل سود بیشتر در حوزه کشاورزی به استمرار رشد و پیشرفت کشاورزی و اصلاح شیوه‌های آن وابسته است و این امر جز با یک اصلاح اقتصادی تمام‌عیار محقق نمی‌شود.

وی در این خصوص به بحث خرید تضمینی گندم توسط دولت اشاره کرد و اظهار داشت: قیمت خرید تضمینی گندم از سوی دولت 720 تومان تعیین شده اما در عمل این قیمت با واقعیت تطبیق نمی‌یابد و هزینه‌ای که کشاورز برای تولید متحمل شده تامین نمی‌شود؛ در این شرایط کشاورز ما ترجیح می‌دهد که گندم خود را در بازار آزاد یا در خارج از کشور بفروشد که قطعا با توجه به افزایش قیمت دلار، منفعت بیشتری خواهد داشت.

علیرضابیگی با بیان این که اینها نتایج اقتصاد غیرواقعی است، افزود: این شرایط را می‌توانیم به نحوی مدیریت کنیم که کشاورز به حق خود برسد مشروط بر این که اعمال قیمت واقعی در تمام شئونات اقتصادی اتفاق بیفتد.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت تقویت و بازاریابی در حوزه صادرات، تصریح کرد: ایجاد محدودیت در صادرات به بهانه جلوگیری از افزایش قیمت، موجب رکود و مانع از شکوفایی می‌شود؛ چرا که تولید باید صرفه اقتصادی داشته باشد و بخش عمده سود تولید از طریق صادرات محقق می‌شود.

وی به اهداف طرح هدفمندی یارانه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: هدفمندی یارانه می‌توانست این امکان را فراهم کند که با مدیریت توده‌های ضعیف و تقویت قدرت خرید آنها، تولید را رونق دهیم.

اقتصاد غیرواقعی نمی‌تواند دوام بیاورد

علیرضابیگی با بیان این که اقتصاد غیرواقعی نمی تواند دوام بیاورد، افزود: یقین داریم که وجهه همت دولت آینده، اصلاح اقتصادی خواهد بود و یکسان‌سازی قیمت در داخل و خارج از کشور موجب خواهد شد که هر کس به اندازه مصرف خود هزینه بپردازد و ثروت ما غارت نشود.

وی نقش کشاورزان را در اصلاح اقتصادی بسیار مهم دانست و گفت: باید نرم‌افزارهای لازم برای حمایت از کشاورزان در سختی‌ها فراهم شود موکول به این که کشاورزان هم با این موضوع همراهی کنند و قبول کنند که کشاورزی در سطح پایین مقرون به صرفه نیست.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به مشکلات بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: تولید در بخش کشاورزی ما متضمن هزینه‌هایی است که ضرورتا باید با ارایه آموزش‌های لازم آن را اصلاح کنیم.

وی با تاکید بر نقش محققان و مروجان کشاورزی در زمینه اصلاح شیوه‌های تولید در این بخش از جمله افزایش میزان برداشت از واحد سطح و ارتقای بهره‌وری منابع آبی، گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر به ‌شاخص‌های خوبی از جهت توسعه آبیاری تحت فشار دست یافته‌ایم اما هنوز هم هزینه تولید در بخش کشاورزی با درآمد برابری نمی‌کند که نشان می‌دهد نتیجه تحقیقات کشاورزی نتوانسته در میدان عمل اجرا شود.

علیرضابیگی با بیان این که وظیفه همه است که دستاوردهای کشاورزی را ترویج دهند، افزود: قطعا کشاورزان که امروز بخش قابل توجه آنان، فارغ‌التحصیلان هستند منفعت خود را به خوبی تشخیص می‌دهند و این وظیفه جهاد کشاورزی است که یافته‌های تحقیقاتی را برای کشاورزان تبیین کند و آنها را در میدان عمل اجرایی کند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که کشاورزان نمونه، قهرمانان ما هستند، گفت: باید این افراد را به عنوان نشانه و عملکرد آنها را به عنوان الگو به سایر کشاورزان معرفی کنیم.

وی با اشاره به انتخاب کشاورزان و تولیدکنندگان برتر استان، اظهار داشت: از جمله مولفه‌های ارزیابی کشاورزان و تولیدکنندگان برتر، میزان استراتژیک بودن محصول کشاورزی آنان است که شاخص درستی است؛ چرا که کشاورزی می‌تواند به استقلال اقتصادی ما کمک کند.

کشاورزان باید شیرینی منفعت را در زندگی خود لمس کنند

علیرضابیگی با بیان این که پشتیبانی دولت از حوزه عمران روستایی و کشاورزی غیرقابل انکار است، گفت: امروز بارقه امید و نشاط را در کشاورزان خود می‌بینیم چرا که توانسته‌ایم با مدیریت محصول، ارزش افزوده بیشتری را در این حوزه فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: کشاورزان باید احساس کنند که تولید آنها اثربخش است و این زمانی تحقق می‌یابد که شیرینی منفعت آن را در زندگی خود لمس کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با تبریک 27 خرداد، سالروز صدور فرمان امام(ره) مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی، خاطرنشان کرد: امام راحل در شکل‌گیری نهادها با بینش خاصی تصمیم گرفتند و جهاد سازندگی از جمله بامعنی‌ترین و بامسماترین نهادهایی است که در اوایل انقلاب تشکیل یافت.

وی همچنین با تبریک موفقیت و پیروزی بزرگ ملت ایران در انتخابات 24 خرداد، اظهار داشت: صاحب واقعی این موفقیت در عرصه سیاسی، در واقع همان کسی است که مردم را به خلق این حماسه دعوت و با تکیه بر اراده مردم موضوع حماسه سیاسی را مطرح کرده بود.

علیرضابیگی با بیان این که ملت ایران، پیروز و برنده انتخابات هستند، افزود: مردم برخلاف کسانی که در داخل و خارج از شرکت نکردن در انتخابات صحبت می کردند، نشان دادند که هر جا انقلاب اسلامی نیازمند پشتیبانی است جانانه در صحنه حاضر می‌شوند و از آرمان‌های خود دفاع می‌کنند.

وی همچنین انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رییس جمهور منتخب ملت را تبریک گفت و تصریح کرد: برای منتخب ملت ایران در راه خطیر و دشواری که پیش رو دارد آرزوی موفقیت می‌کنیم و همه خود را متعهد به همراهی می‌دانیم تا جمهوری اسلامی بتواند در تمام عرصه‌ها، افتخارآفرین و غرورآفرین حاضر شود.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این که حماسه سیاسی باید مقدمه حماسه اقتصادی باشد، افزود: انقلاب اسلامی توانست ظرفیت بزرگ خود را با مشارکت 72 درصدی مردم در انتخابات نشان دهد و شایسته است که از این همراهی مردم در تمام عرصه‌ها به ویژه عرصه اقتصادی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در مقابل هیچ ابرقدرتی حاضر به تسلیم نیست و نتیجه زحمت‌ها و مشقت‌هایی که برای به ثمر رسیدن انقلاب و دوام آن کشیده شده باید استقلال سیاسی باشد، افزود: استقلال سیاسی همواره مورد هجوم است و اگر مدعی باشیم که استقلال سیاسی را بدون برخورداری از استقلال اقتصادی به دست آورده‌ایم این تصور اشتباه است.

علیرضابیگی با بیان این که اگر تاریخ کشور را مرور کنیم درمی‌یابیم اقتصادی که محوریت آن بر نفت قرار گرفته بسیار آسیب‌پذیر است، افزود: جمهوری اسلامی می‌خواهد در عبور از پیچ تاریخی و ورود به نظم جدید دنیا، سهم در خور و شایسته‌ای داشته باشد و نظام سلطه و در راس آن آمریکا نیز تلاش می‌کند که جایگاه جمهوری اسلامی در زیرمجموعه او قرار گیرد.

وی افزود: آمریکا می‌خواهد جمهوری اسلامی به جای این که مدعی استقلال سیاسی و الگوی همه ملت‌های آزادیخواه باشد سهم خود را از آمریکا مطالبه کند و خود را صاحب استقلال و قابلیت نداند؛ در حالی که اتکای ما به مکتب اهل بیت است و شایسته ما نیست که از آمریکا استمداد کنیم و به سوی او دست دراز کنیم.

علیرضابیگی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی‌ها هم از روی نادانی، گاهی از کنار آمدن با نظام سلطه و آمریکا صحبت می کنند و تصور این که کشور ما می‌تواند به استقلال اقتصادی دست یابد برای آنها بسیار سخت است.

وی با بیان این که این افراد عظمت سه انتخابات را متوجه نشده‌اند، افزود: اساسا ما به برکت استقلال‌خواهی و آزادی‌خواهی کارهای بزرگی را به سامان رسانده‌ایم و گرچه حرکت در این مسیر سخت است اما حاضریم این سختی را به هر قیمتی به جان بخریم.

گفتنی است در این مراسم از پیشکسوتان و مدیران سابق جهاد کشاورزی استان، کشاورزان نمونه و تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی تجلیل شد.

همچنین جامعه کشاورزی استان با اهدای لوح سپاس از تلاش وافر و اهتمام بالای استاندار آذربایجان شرقی در توسعه بخش کشاورزی استان و رسیدگی به مشکلات کشاورزان قدردانی کردند.

انتهای پیام/60001/ش40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول