اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی استان خوزستان:

17 نوع از محصولات تولیدی خوزستان دارای برند سبز است / صادرات 77 نوع محصول از خوزستان

رئیس جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: در طول یک سال گذشته با وجود اینکه 17 نوع از محصولات ممنوعیت صادرات داشتند، 77 نوع از محصولات تولیدی خوزستان صادر شد.

17 نوع از محصولات تولیدی خوزستان دارای برند سبز است / صادرات 77 نوع محصول از خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، کیخسرو چنگلوائی عصر امروز در همایش تجلیل از تولیدکنندگان بر‌تر استان خوزستان اظهار کرد: سالروز تأسیس جهاد سازندگی به فرمان امام (ره) و هفته جهاد کشاورزی را بر تلاشگران این عرصه تبریک عرض می‌کنم، تلاشگرانی که وظیفه امنیت غذایی را برعهده دارند.

وی ادامه داد: با خلق حماسه سیاسی مردم وظیفه ما سنگین‌تر و خطیر‌تر خواهد شد و در آینده‌ای بسیار نزدیک خلق حماسه اقتصادی و انتظاری که در بخش کشاورزی می‌رود زیر مجموعه مهم اقتصادی برای جامه عمل پوشاندن به حماسه اقتصادی بیشتر از اینهاست.

رئیس جهاد کشاورزی استان خوزستان خاطرنشان کرد: ساختار اجتماعی کشور متمایل به کار کشاورزی است و باور‌های عمیقی به ارزشمند بودن کشاورزی در کشور ما وجود دارد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون درصد تولید ناخالص داخلی، 90 درصد غذای داخل و 23 درصد اشتغال مربوط به کشاورزی است.

چنگلوائی عنوان کرد: رشد کشاورزی رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی دارد، بخش کشاورزی 4و نیم میلیون بهره‌بردار دارد که 97 درصد تولیدات بخش کشاورزی در بخش خصوصی است و نقش بخش دولتی در آن بسیار کمرنگ است.

وی ادامه داد: با توجه به تمام عواملی که برای تولید در بخش کشاورزی داریم، کمترین وابستگی را در بخش کشاورزی در طرح‌های اقتصادی داریم.

وی خاطرنشان کرد: گستردگی زمین‌های حاصلخیز، انواع آب و هوای اقلیمی به ما اجازه امکان تولید انواع محصولات در یک فصل در مناطق مختلف کشور می‌دهد؛ ضمن اینکه بتوانیم غذای 75 میلیون نفر را به دور از چالش‌های سیاسی و اقتصادی تامین و حتی صادر کنیم.

وی افزود: ایران یکی از ارکان‌های مهم تولیدکننده باغی زراعی و پروتینی در سطح جهان است، ما در منطقه‌ای قرار داریم که کشور‌هایی که در شمال و جنوب ایران قرار دارند، برای تولید بعضی محصولات کشاورزی در فصل زمستان و تابستان دچار مشکل هستند، بنابراین ما می‌توانیم در بازار‌های این چنین کشورهایی، مشتری‌های بسیار خوبی داشته باشیم.

چنگلوائی ابراز داشت: استان خوزستان با ظرفیت‌هایی خوبی که دارد و زیرساخت‌هایی که در آن انجام شده نقش کلیدی دارد و هم‌اکنون بیشترین ظرفیت را در بخش توسعه کشاورزی دارد. 

وی اضافه کرد: 25 درصد توان توسعه کشاورزی در استان خوزستان پیش‌بینی شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان خوزستان در ادامه اذعان داشت: خوشبختانه در راستای ایفای رسالت سازمانی و همچنین فرمایش مقام معظم رهبری که سال گذشته را سال تولید ملی و حمایت از کار وسرمایه ایرانی نامیده بودند، تلاش‌های خوبی در بخش سازمانی و سایر بخش‌ها انجام شده است.

وی در خصوص کار‌های انجام شده، بیان داشت: در محور افزایش تولیدات محصولات کشاورزی کارهای زیربنایی خوبی انجام شده است، توسعه زراعت باغبانی، توسعه عملیات آب و خاک و کارهای زیربنایی احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی، شبکه‌های زهکشی زیرزمینی، طرح‌های انتقال آب آبیاری تحت فشار و سایر موارد زیربنایی را در بیش از 117 هزار هکتار داشتیم که بیش از 77 هزار هکتار آن از طرح سفر مقام معظم رهبری و جهاد نصر انجام شده است.

وی ادامه داد: به منظور بهبود مدیریت عملکرد زراعی در زمینه آموزش به منظور بهبود تولید، 77 هزار نفر آموزش دیدند و با توجه به نقش بسیار مهمی که در مراکز تحقیقاتی وجود دارد از سال گذشته 400 طرح در حال انجام  است که 63 طرح از آن تاکنون به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: در مجموع در سال گذشته حدود یک میلیون تن افزایش محصولات زراعی باغی دامی  داشتیم که تولیدات استان 2/14 تن رسید. 

وی ادامه داد: با وجود مشکلات که به وجود آمده خرید تضمینی و توافقی محصول گندم امسال دولت بالای 861 هزار تن بود که نسبت به سال گذشته 7 درصد افزایش داشته است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ابراز کرد: اگر مشکلات مختلف نبود، می‌توانستیم این میزان خرید را به 9/1 میلیون تن برسانیم.

وی اذعان داشت: توجه به کیفیت محصولات زراعی به منظور اهتمام حفظ سلامت مردم صورت می‌گیرد، به طوری که توسعه کیفی تولیدهای کود، کاهش سود سموم و مبارزه تلفیقی و بیولوژیکی با بیماری‌ها جز فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.

چنگلوانی ادامه داد: در حال حاضر 17 نوع از محصولات تولیدی در خوزستان دارای برند سبز محصولات هستند.

وی گفت: توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به عنوان یکی از حلقه‌های مفقوده در این بخش بود که خوشبختانه در سال گذشته بیش از 752 میلیارد تومان از بخش طرح توسعه کشاورزی تسهیلات به استان خوزستان اختصاص یافت، که با تلاش همه خوزستان بهترین عملکرد را در بین استان‌ها دارد.

وی ادامه داد: توسعه صندوق‌های حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را در دستورکار داریم که در سال جاری در شش شهرستان استان، صندوق توسعه حمایت بخش کشاورزی را افتتاح می‌کنیم. 

وی در خصوص صادرات محصولات کشاورزی گفت: در سال گذشته افزایش صادرات محصولات کشاورزی را داشتیم و با وجود اینکه 17 نوع از محصولات ممنوعیت صادرات داشتند، 77 نوع از محصولات تولیدی خوزستان صادرات داشت و حدود 11 درصد افزایش داشتیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان خوزستان در مورد بحث توسعه متوازن تولید و زیربخش کشاورزی نیز گفت: در سال گذشته توسعه باغات توسعه کشت علوفه و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی را داشتیم، به طوری که بیش از 172 طرح در کارگروه شهرستان‌ها تصویب شد که 94 طرح آن با نزدیک 76 میلیارد تومان تصویب شده است.

وی در پایان درمورد بحث اشتغال گفت: اشتغال 31 هزار نفر در شهرستان‌ها پیگیری شد و این موضوع به طور کامل محقق شد.

انتهای پیام/72014/ذ40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول