اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره منابع طبیعی کاشان:

1.3 از مساحت استان اصفهان بیابانی است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان با بیان اینکه 1.3 از مساحت استان اصفهان بیابانی است گفت: حدود 3 هزار و 200 میلیون هکتار از استان اصفهان را بیابان تشکیل داده است.

1.3 از مساحت استان اصفهان بیابانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، رحمت‌الله رحمانی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با گرامیداشت 27 خردادماه روز جهانی بیابان‌زدایی اظهار داشت: اجرای هفت عنوان برنامه برای حفظ و نگهداری از مراتع منطقه کاشان در دستور کار اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان قرار گرفته است.

وی افزود: برای حفاظت از مراتع کاشان اجرای طرح کنترل کوچ و جلوگیری از ورود زودرس دام، طرح تعادل دام و مرتع اجرا می‌شود.

به گفته وی، انجام عملیات اصلاحی و احیایی مرتع، انجام عملیات بذرکاری و نهال‌کاری در عرصه‌های بیابانی از دیگر برنامه های اداره منابع طبیعی برای حفظ مراتع این شهرستان است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان در ادامه از شناسایی بیش از 40 هکتار از عرصه‌هایی که ارزش ذخیره گیاهی دارند خبر داد و گفت: در این 40 هکتار گونه‌های بادام کوهی، انجیر کوهی، و پسته وحشی به وفور یافت می‌شود و برنامه‌های حفاظتی که در این رابطه وجود دارد گام مهمی در فرآیند حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از بیابان‌زدایی محسوب می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اعلام روز جهانی بیابان‌‌زدایی در روز 17 ژوئن مصادف با 27 خردادماه بیان داشت: در حال حاضر با سه چالش تغییر اقلیم، کمبود آب شیرین و مسئله بیان‌زدایی روبرو هستیم.

رحمانی، 1.3 از مساحت استان اصفهان را در حوزه مناطق بیابانی ذکر و عنوان کرد : حدود 3 هزار و 200 میلیون هکتار از استان اصفهان در شهرستان‌های آران و بیدگل، کاشان، خور و بیابانک، نطنز، اردستان، نائین، بخشی از اصفهان و برخوار را بیابان تشکیل داده است.

به گفته وی،  بیابان‌زدایی، پدیده‌ای است که با تخریب ، باعث فرسایش خاک، ایجاد ریزگردها و مهاجرت می‌شود.

رحمانی یادآور شد: از اواخر دهه 40 عملیات مقابله با بیابان‌زدایی در استان اصفهان برای نخستین‌بار در منطقه بادرود و امامزاده آقا علی عباس شروع شده و تاکنون در سطح بیش از 300 هکتار جنگل دست کاشت ایجاد شده است که حدود 1.2 این مقدار در شهرستان آران و بیدگل و کاشان قرار دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: بیابان‌زدایی یک وظیفه همگانی است و از همه آحاد مردم انتظار می‌رود در حد توان خود با انجام عملی هر چند کوچک در این راه گامی بردارند.

وی متذکر شد: هر عملی که باعث حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از تخریب عرصه‌ها شود بیابان‌زدایی محسوب می‌شود.

 

انتهای پیام/63009/ط30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول