اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی و آموزشی مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن:

صحیفه سجادیه جامع‌المعارف عرفانی است

معاون پژوهشی و آموزشی مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه گفت: صحیفه سجادیه جامع‌المعارفی است برای کسانی که بخواهند مفاهیم عرفانی دعاها را به صورت مخصوص بخوانند و لمس کنند.

صحیفه سجادیه جامع‌المعارف عرفانی است

حجت‌الاسلام محمدحسین صادقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار داشت: در ارتباط با فضای کلی زمان ائمه معصومین می‌توان به طور قطعی و یقین گفت که یک فضای آزاد و راحت که بتوان در پناه آن مأموریت‌های عظیم الهی را به سرانجام رساند وجود نداشت.

وی تصریح کرد: در بعضی از زمان‌های ائمه معصومین(ع) شاهد فشار و اختناق فراوانی بودیم و در برخی دیگر فضای سیاسی کمی بازتر بوده و ائمه از این فرصت استفاده لازم را کردند.

معاون پژوهشی و آموزشی مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه افزود: حضرت امام سجاد(ع) برای تبلیغ مفاهیم بلند و انجام مأموریت‌های عظیم الهی بسیار محدودیت داشتند.

وی بیان کرد: در زمان امام سجاد(ع) گرچه حضرت در مقاطع مختلف زمانی خود به صورت غرا خطبه‌هایی را داشتند و پیغام کربلا و کربلائیان را رساندند ولی اگر آن فضا به گونه‌ای بود که می‌شد حضرت در آن فضا آزادانه فعالیت داشته باشند و زمینه را برای خود فراهم می‌دیدند بهترین استفاده‌ها را می‌کردند.

صادقی ادامه داد: در عین حال حضرت سجاد(ع) با تمام مظلومیتی که داشتند چه در زمان قبل از شهادت پدر و چه در زمان بعد از شهادت پدر سبب شد که حضرت از تمام ظرفیت‌های موجود از آن استفاده کرده و آن ندای آسمانی کربلائیان را به گوش جهانیان برسانند.

وی صحیفه سجادیه را یکی از آثار گران‌بها و از یادگاری‌های ماندگار حضرت سجاد(ع) دانست و خاطرنشان کرد: صحیفه سجادیه بین ما به اخت‌القرآن معروف شده است و مضامین آن اینقدر بلند است که می‌شود گفت جامع‌المعارفی است برای کسانی که بخواهند مفاهیم عرفانی دعاها را به صورت مخصوص بخوانند و لمس کنند.

معاون پژوهشی و آموزشی مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه تصریح کرد: صحیفه سجادیه یک دوره دایرة‌المعارف زندگی و یک دوره دستورات الهی در قالب‌های مختلف دعا و مناجات‌ است که حضرت سجاد(ع) در این کتاب آورده‌اند.

وی ادامه داد: اگر این کاروان عازم به کربلا چند بلندگوی غرا داشت در رأس این بلندگوها بلندگوی حضرت سجاد(ع) بود با آن خطبه آتشین که در مواقع و مقاطع مختلفی می‌خواندند و با موضع گیری‌هایی که داشتند، نگذاشتند خون مظلوم شهدای کربلا پایمال شود.

صادقی تاکید داشت: اگر خطبه‌های آتشین حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) نبود یزید و یزیدیان خون شهدای کربلا را پایمال می‌کردند ولی رسالت عظیم تبلیغ امام سجاد و حضرت زینب بود که توانست آن رسالت ابتدایی کربلائیان را به انتها و به گوش جهانیان برساند.

انتهای پیام/2258/و30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول