اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره):

صحیفه سجادیه مروج فرهنگ جهاد و شهادت است

عضو هیئت علمی موسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: صحیفه سجادیه جهاد و شهادت را ترویج می‌کند.

صحیفه سجادیه مروج فرهنگ جهاد و شهادت است

حجت‌الاسلام مهدی نادری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با تبریک ولادت امام سجاد(ع) اظهار داشت: می‌توان فضای اجتماعی و سیاسی دوران امام سجاد(ع) را فضای به شدت اختناق تعبیر کرد زیرا حاکمان اموی فشار شدیدی بر شیعیان مرتبط با پیشوای معصوم حکم‌فرما کرده بودند.

وی ادامه داد: حاکمان اموی به افکار عمومی و جامعه نشان دادند که برای حفظ قدرت و رسیدن به اهداف سیاسی خود حتی حاضر‌ند پسر پیامبر (ص) را قربانی کنند.

عضو هیئت علمی موسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: در چنین شرایطی وقتی جامعه ببیند با شخصیتی مانند نوه پیغمبر و فرزند رسول‌الله(ص) این‌گونه برخورد شدید صورت می‌گیرد، دیگر کسی جرأت نمی‌کند علیه منافع دستگاه حاکم حرکتی انجام دهد.

وی افزود: امویان با ابزار‌های مختلفی که در اختیار داشتند اختناق شدیدی را بر جامعه حاکم کرده بودند و در این شرایط سخت خفقان حضرت امام سجاد(ع) باید راهکار و تدبیری را می‌اندیشید که در مقابل با این راهبرد سیاسی دستگاه اموی بتوانند اهداف الهی خود را پیش ببرند.

نادری در مورد ارتباط مردم با امام سجاد(ع) بیان کرد: دستگاه اموی با اختناقی که حاکم کرده بود سعی داشت به شیوه‌های مختلف رابطه مردم را با خاندان پیامبر(ص) قطع کند و در مقابل، امام سجاد(ع) از راه‌های مختلفی سعی می‌کردند که ارتباط با مردم حفظ شود.

عضو هیئت علمی موسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: از جمله اقداماتی که آن حضرت صورت داد این بود که مسجد را پایگاه خود قرار داده بودند زیرا دستگاه اموی نمی‌توانست ایشان را از رفت‌ و آمد به مسجد منع کند.

وی ادامه داد: پیشوای چهارم شیعیان تردد به مسجد را راهکار و وسیله‌ای برای ارتباط با مردم و تربیت شاگردان قرار داده بود و حضرت مباحث مختلفی را مطرح می‌کردند و مردم شیفته علم می‌شدند و این سبب گسترش ارتباط مردم با حضرت می‌شد.

نادری ابراز داشت: امام زین‌العابدین(ع) با خریدن بردگان و آزاد کردن آنها سعی می‌کردند فرهنگ مورد نظر خود را ترویج کنند و در واقع غرض اصلی، انجام کار فکری و فرهنگی روی مردم بود.

وی با اشاره به صحیفه سجادیه و مطالب آن تصریح کرد: روش‌ دیگر امام سجاد(ع) در این دوران خفقان شدید این بود که از راه دعا مضامین مورد نظر خودشان را به مردم و افکار عمومی منتقل می‌کردند و صحیفه سجادیه چنین کتابی است.

عضو هیئت علمی موسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: در مراجعه به صحیفه سجادیه مواردی از جمله بحث امام‌شناسی و جایگاه امام را مشاهده می‌کنیم و در ضمن دعا شخصیت امام معرفی شده و جهاد و شهادت ترویج می‌شود.

وی ادامه داد: آن حضرت در قالب دعا مطالبی چون نهی از تبعیت ظالم و مسائلی از قبیل امر به معروف و نهی از منکر که آموزه‌های صریح و روشن اسلامی است را به جامعه تزریق می‌کردند.

نادری ابراز داشت: بر همین اساس در زمان حضور حضرت قیام‌های متعددی هم اتفاق افتاده که خیلی از آن‌ها مورد تأثیر همین تعالیم حضرت است که از راه دعا به مردم منتقل ‌شده است.

وی با تأکید بر شیوه امام سجاد(ع) در تبلیغ دین و تربیت شاگردانش اضافه کرد: با توجه به شرایط خاصی که حضرت داشتند باید با ظرافت به تربیت شاگرد می‌پرداختند تا حساسیت دستگاه اموی برانگیخته نشود که این کار را عمدتأ بر سه قالب انجام دادند.

استاد موسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به شیوه‌های تربیت شاگردان افزود: امام سجاد(ع) با حضورشان در مسجد و برپا کردن جلساتی با مردم به تربیت ایشان اهتمام داشتند و عالمان زیادی به همین صورت تربیت شدند.

وی عنوان کرد: پیشوای چهارم شیعیان در واقع سفر حج را هر سال مقید بودند که عازم شوند نه به خاطر جنبه عبادی بلکه به این دلیل که در طول سفر می‌توانستند به تربیت شاگرد و تبلیغ دین بپردازند.

انتهای پیام/2258/ج40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول