اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه بوکان:

انسان مختار مبنای حاکمیت نظام دینی است

امام جمعه بوکان گفت: انسان مختار مبنای حاکمیت در یک نظام دینی است.

انسان مختار مبنای حاکمیت نظام دینی است

عبدالرحمان خلیفه‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه با اشاره به حاکمیت انسان بر سرنوشت خویش اظهار داشت: به حکم مشیت الهی انسان آزاد، مختار، مسئول و حاکم بر سرنوشت خویش آفریده شده است.

وی با اشاره به اینکه به انسان شرافت، کرامت ذاتی و شایستگی خلافت الهی داده شده است، تصریح کرد: انسان باید در عمل این شایستگی را به اثبات برساند.

خلیفه‌زاده آزادی و اختیار انسان را از سنت‌های الهی برشمرد و گفت: نوع رفتار انسان در جهان از اراده و اختیار انسان ناشی می‌شود.

امام جمعه بوکان با بیان اینکه افراد می‌توانند سرنوشت اجتماعی خویش را تعیین کنند، افزود: انسان‌ها در آفرینش مساوی و برابرند و دارای اختیار و آزادی کامل هستند، می‌توان گفت انسان با این ویژگی مبنای حاکمیت در یک نظام دینی است.

وی گفت: نظام اسلامی ضمن رعایت کلیه حقوق انسان‌ها، نیازهای معنوی آحاد مردم را نیز برآورده می‌کند.

خلیفه‌زاده به پیدایش حق تعیین سرنوشت توسط مردم با منسوخ شدن حاکمیت شاهان اشاره کرد و ابراز داشت: در ابتدای ظهور حق رای مردم چنین استدلال می‌شد که همه افراد بشر هم از لحاظ ناموس خلقت و هم از نظر حقوق فردی با هم برابرند، لذا دلیلی ندارد که در میان مردمی که همه با هم برابرند، یکی بی‌جهت بر دیگران مسلط باشد و بر آن‌ها حکمرانی کند؟

وی با اشاره به تعلق قدرت حاکمیت و حکومت به همه افراد جامعه، خاطرنشان کرد: همه افراد بشر به طور طبیعی در وضعی برابر هستند و از قدرت، اقتدار و حقوق یکسانی برخوردارند به طوری که احدی بر دیگری ممتاز نیست.

انتهای پیام/61010/ب30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول