اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره کل منابع طبیعی کرمان:

بیابان منبع مناسب اقتصادی است

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: بیابان‌ها علاوه بر مضراتی که دارند، می‌توانند منابع اقتصادی خوبی به شمار روند.

بیابان منبع مناسب اقتصادی است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حسین شجاعی پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی بیابان، چالش‌ها و راهکارها اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین عوامل بیابان‌زایی در استان کرمان فرسایش شدید اراضی به دلیل فقر پوشش گیاهی است.

وی بیان داشت: این فقر پوشش گیاهی به وسیله عوامل محیطی و انسانی از جمله چرای بی‌رویه دام، بوته‌کنی، قطع درختان، برداشت بی‌رویه سفره‌های آب زیرزمینی و ... ایجاد شده است.

شجاعی عنوان کرد: تخریب عوامل کنترل و نفوذ آب در آبخیزهای کوهستانی، اعمال روش‌های غلط و غیراصولی آبیاری، وجود سازه‌های خاص زمین‌شناسی و معدن‌کاوی از جمله عوامل مؤثر در بیابان‌ است.

وی گفت: کرمان با دارا بودن 17.6 درصد بیابان‌های کشور درجه آسیب‌پذیری بالایی دارد و تحت تاثیر بیشتری است.

شجاعی با اشاره به اینکه بیابان علاوه بر مضرات دارای قابلیت‌هایی نیز هست، تصریح کرد: انرژی خورشیدی و بادی از قابلیت‌های بسیار مهم بیابان هستند که استان کرمان می‌تواند از این منابع به خوبی استفاده کند.

وی خاطر نشان کرد: درختان مناطق بیابانی، دامپروری در مناطق بیابانی، مواد معدنی و جاذبه‌های گردشگری از دیگر قابلیت‌های بیابان است.

شجاعی بیان داشت: جاذبه‌های گردشگری و علمی بیابان‌ها منبع درآمدی بسیار خوبی هستند که باید زیرساخت‌های لازم را در این زمینه ایجاد کرد.

وی گفت: بیابان‌های ما می‌توانند در زمینه اقتصادی کمک خوبی به استان کرمان داشته باشند.

مجتبی یزدان‌پناه رئیس مرکز تحقیقات کویری و بیابانی کرمان در این نشست اظهار داشت: لزوم مشارکت تمام ارگان‌ها و مردم در امر بیابان‌زدایی مقوله‌ای فرابخشی و بین‌المللی است.

وی بیان داشت: مشکلات فعلی بیابان در ایران فنی و تکنیکی نیست، بلکه اثرات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد.

یزدان‌پناه عنوان کرد: مناطق بیابانی در کرمان زمینه مناسبی با اقلیم، تابش خورشید، جاذبه‌های گردشگری و تولید انرژی‌های پاک است.

وی خاطر نشان کرد: احداث پارک‌های میان‌راهی برای اسکان مسافران و شناسایی زیبایی‌های مناطق و ... نیز باید مدنظر باشد.

انتهای پیام/80017/ی20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول