اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد خبر داد

صدور 390 پروانه بهره‌برداری معدن در یزد/فعالیت‌های معدنی رونق می‌گیرند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد از صدور 390 پروانه بهره‌برداری معدن در سال گذشته در این استان خبر داد.

صدور 390 پروانه بهره‌برداری معدن در یزد/فعالیت‌های معدنی رونق می‌گیرند

محمدمهدی زارع در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: یزد از نظر ظرفیت در بخش معدنی بسیار غنی است و دارای رتبه دوم در سطح کشور است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به رشد اقتصادی استان در بخش صنعتی و معدنی، توجه جدی به این دوبخش به ویژه صنایع معدنی می‎شود و در سال جاری برنامه‌های جدی و روبه رشدی برای توسعه صنایع معدنی استان در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول با اشاره به صدور 390 پروانه بهره‌برداری در سال گذشته عنوان کرد: میزان سرمایه‌گذاری در بخش معدنی پنج هزار و 480 میلیارد ریال بوده است.

وی همچنین با اشاره به وجود نیروی انسانی کارآمد در استان و وجود زیرساخت‌های مناسب صنعتی و معدنی گفت: با صدور مجوز بهره‌برداری از معادن و فعالیت آن‌ها، برای 10 هزار و 855 نفر نیز اشتغال‌زایی شده است.

رئیس سازمان صنعت و معدن یزد افزود: همچنین در سال گذشته بیش از 76 گواهینامه کشف مواد معدنی با 104 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صادر شده است.

وی یادآور شد: این گواهینامه‌های معدنی به زودی به پروانه بهره‌برداری معدنی تبدیل خواهند شد.

زارع ادامه داد: همچنین 416 فقره پروانه اکتشاف از سوی این سازمان با سرمایه‌گذاری 269 میلیارد ریال صادر و به متقاضیان ارائه شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه یزد دارای ظرفیت بالایی در بخش معدن است، تصریح کرد: دستگاه‌های اجرائی استان در چارچوب قوانین، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های صادر شده با هماهنگی و تعامل بهتر به توسعه بخش معدن استان کمک کنند.

وی بیشترین ذخیره معدنی استان در بخش معدن را سنگ‌آهن برشمرد و بیان داشت: ظرفیت سنگ‌آهن در این استان بسیار بالاست و دارای عیار مناسبی برای بهره‌برداری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد افزود: در حوزه فرآوری سنگ‌آهن و رسیدن به حلقه‌های ارزشی نیز تلاش‌های وافری شده و طرح‌های اجرایی خوبی در دستور کار قرار دارد.

وی پیرامون وضعیت معادن متروکه، تعطیل و فاقد بهره‌برداری گفت: اطلاعات و آمار درستی از اینکه چه تعداد معدن تعطیل و یا فاقد پروانه اکتشاف و یا بهره‌برداری هستند در دست نیست اما آن تعداد از متقاضیانی که برای فعالیت خود درخواست مجوز و پروانه می‌کنند آمارشان ثبت و در دسترس است.

زارع همچنین در زمینه موقعیت‌های مکانی اکتشاف معادن در استان اظهار داشت: در بخش معدن و استفاده بهینه از اکتشافات معدنی در درجه اول شناسایی خوب و سپس اکتشاف خوب تاثیرگذار است.

وی عنوان کرد: استفاده از امکانات و تجهیزات کافی و به روز در بهره‌برداری از معدن نیز تاثیر بسزایی دارد.

این مقام مسئول با اشاره به بررسی و تدوین پهنه‌بندی نقشه‌های معدنی به فارس گفت: برای رونق سرمایه‌گذاری در بخش معدن حرکتی نو در فعالیتهای معدنی استان اتفاق خواهد افتاد و با تدوین نقشه پهنه‌بندی فعالیت‌های معدنی گامی اساسی در توسعه معادن برداشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه استان یزد پیشگام در شناسایی محدوده‌های معدنی بوده است افزود: مبنای پهنه‌بندی براساس مناطق ساختاری، نقشه پتانسیل های معدنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، ژئوفیزیک هوایی و نیز بلوکه کردن پهنه‌های معادن فعال و پروانه‌های بهره‌برداری، محدوده‌های دارای گواهی کشف و پروانه‌های اکتشاف است.

وی تصریح کرد: همچنین مقرر شده برای بهره‌برداری و اکتشاف معادن در سطح استان، پهنه‌های شناسایی بلوکه شود و از طریق مزایده به اشخاص حقیقی و حقوقی دارای صلاحیت و توانایی فنی و مالی سپرده شود.

انتهای پیام/90004/ج40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول