اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خوزستان و خلق حماسه سیاسی/55

بی‌تدبیری مسئولان و بی‌توجهی به قانون توسط برخی کاندیداها در اهواز

در روز 24 خردادماه، چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی در نقاط مختلف کشور برگزار خواهد شد و برای 4 سال زمام امور شهرها و روستاها به دست افراد منتخب مردم سپرده می‌شود.

بی‌تدبیری مسئولان و بی‌توجهی به قانون توسط برخی کاندیداها در اهواز

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، با آغاز زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا شاهد ایجاد نشاط و تحرک انتخاباتی در سطح کشور و شهرهای کوچک و بزرگ هستیم. همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا رنگ و بوی کاملاً متفاوتی را به شهر‌ها بخشیده است و می‌توان گفت زندگی آحاد جامعه را تحت تأثیر خود قرار داده است.

اهمیت بسیار بالای انتخابات

بر کسی پوشیده نیست که یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در دو حوزه داخلی و خارجی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به نحوی چشم جهان به آنچه که در روز 24 خرداد روی خواهد داد، خیره شده است.

مردم ایران اسلامی با حضور و رأی خود نفر دوم کشور را انتخاب و فردی را بر می‌گزینند که سکان امور اجرایی کشور را برای چهار سال به دست خواهد گرفت و امید دارند که رئیس جمهور آینده بتواند کشتی پرصلابت جمهوری اسلامی ایران را به سلامت از طوفان‌های متلاطم به ساحل نجات برساند.

در کنار این مهم، انتخابات شورای اسلامی شهر نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شوراهای اسلامی شهر از آن جهت می‌توانند مهم باشند که در جزئی‌ترین مسائل زندگی و شهری مردم نقش داشته و در صورت برخوردار بودن از اعضایی قوی و دلسوز می‌تواند، نقش مهم خود را به درستی ایفا کند. به تعبیری این مردم هستند که با انتخاب دقیق و درست خود در کوچکترین مسائل شهری خود دخالت کرده و شهر خود را آنگونه که باید و می‌خواهند می‌سازند.

وجود نشاط و تحرک سیاسی و انتخاباتی

بی‌تردید این نقش مردم در انتخاب رییس جمهور و شورای اسلامی شهر، نقشی بی‌بدیل است که از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است. انتخاباتی که به معنی حقیقی کلمه معنای «مردمسالاری دینی» است. وجود افکار و سلایق مختلف در انتخابات پیشرو نشان از آزادی و عزم جمهوری اسلامی برای تحقق مردم سالاری دینی آن هم به پشتوانه مردمی است که با اعتقاد، ایمان و دلسوزی خود برای پیشرفت و آبادانی کشور و شهر خویش در انتخابات شرکت خواهند کرد.

از این رهگذر آنچه موجب شادی و مسرت می‌شود، وجود نشاط و تحرک سیاسی و انتخاباتی در بستر رودخانه زلال و پرخروش نظام جمهوری اسلامی است. حضور جوانان با گرایش‌ها و سلیقه‌های مختلف حال و هوای خاصی را به این دوره از انتخابات بخشیده است که نشان می‌دهد آنچه دشمنان این مرز و بوم می‌خواهند محقق نخواهد شد و ایران اسلامی در مسیر خود استوار‌تر از گذشته گام خواهد نهاد.

احساس مسئولیت اهوازی‌ها

شور و حالی که در پی آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر ایجاد شده است در اهواز نیز به زیبایی به چشم می‌خورد و نشان می‌دهد که مردم اهواز نیز چون جای جای کشور پهناور ایران اسلامی برای آینده کشور و شهر خود با احساس مسئولیت گام در میدان نهاده‌اند.

انتخابات موضوعی است که مجریان و بازیگران آن همواره به اجرای دقیق قانون تأکید داشته‌اند تا در فضایی سالم و رقابتی، مردمسالاری دینی تحقق یابد و مردم آزادانه به انتخاب خود بپردازند.

در هنگامه شور و هیجان انتخاباتی این روزهای شهرمان تصاویری به چشم می‌خورد که باعث تأسف و تأثر است. احترام و التزام به قانون شرط اول حضور هر کاندیدایی به عرصه انتخابات است؛ شرطی که هواداران کاندیدا‌ها نیز ملزم به رعایت آن هستند. در کنار اینکه چهره کلانشهر اهواز قاب تبلیغاتی به خود گرفته است، اما این چهره با نصب بنر‌ها و پوسترهای تبلیغاتی تا حد زیادی آشفته شده و چشمان مردم به صحنه‌هایی گره می‌خورد که زیبنده نیست.

تعیین محل تبلیغات توسط شهرداری

در ماده 63 آئین نامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر آمده است:

«در فعالیت‌های تبلیغات انتخاباتی، انجام امور ذیل ممنوع است و مرتکبین تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند:

- دیوارنویسی، راه‌اندازی کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار خارج از محل سخنرانی و یا ستاد تبلیغاتی انتخاباتی

- الصاق هرگونه آثار تبلیغاتی نامزد‌ها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان، تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و تابلوهای منصوبه در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت و همچنین تأسیسات دولتی و صندوق‌های پست، باجه‌های تلفن، پست‌های برق و تلفن، تابلو‌ها و املاک بخش خصوصی (مگر با رضایت مالکان یا متصرفان) و هرگونه تابلوی راهنما، مأمورین انتظامی در صورت مشاهده چنین مواردی متخلفان را جلب و به منظور تعقیب قانونی به مقامات قضایی تحویل می‌نمایند. شهرداری‌ها موظف‌اند با استفاده از امکانات نسبت به امحاء چنین اوراقی اقدام کنند.

- پاره یا معدوم نمودن عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در مدت و زمان قانونی تبلیغات که در محل‌های مجاز الصاق شده و یا نصب شده باشد.

- شهرداری‌ها می‌توانند با استفاده از امکانات محلی، محل‌های مناسبی را برای الصاق و یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزد‌ها تعیین نمایند.»

بی تدبیری مسئولان

همان‌گونه که در متن قانون مشخص است، باید توسط شهرداری مکان‌هایی جهت نصب اقلام تبلیغاتی مهیا گردد و کاندیدا‌ها نباید اقلام تبلیغاتی خود را در مکان‌هایی به غیر از مکان‌های در نظر گرفته شده نصب کنند.

این در حالی است که در کلانشهر اهواز مکان‌های مناسب جهت نصب تبلیغات کاندیدا‌ها به صورت محدود و ناکافی تهیه شد و منجر به این شد که اقلام تبلیغاتی به صورت بسیار زننده در سطح شهر نصب شوند و چهره شهر را مخدوش کنند.

البته با دانستن اینکه بیش از 350 کاندیدا شده‌اند و 21 نفر نیز به شورای شهر راه می‌یابند، پیش‌بینی این مسئله که حجم زیادی از تبلیغات به سطح شهر سرازیر می‌شود و باید تدبیری اندیشیده شود از سوی مسئولان مربوطه از جمله فرمانداری و شهرداری اهواز کار سختی نبود، اما صورت نگرفت.

بی‌نظمی در چهره شهر

اغلب پوسترهای نامزد‌ها به صورتی نصب گردیده‌اند که امکان جداسازی آن‌ها به راحتی امکان‌پذیر نبوده و تا مدت‌ها باید شاهد این بی‌نظمی در چهره شهر باشیم؛ مسئله‌ای که می‌توانست با اندکی تدبیر توسط فرمانداری اهواز به عنوان مسئول اصلی برگزاری انتخابات و همچنین شهرداری اهواز از بروز آن جلوگیری شود. به طور مثال شهرداری شیراز تنها مجوز نصب اقلام تبلیغاتی به صورت پارچه را داده است تا به این طریق جمع‌آوری آن‌ها راحت‌تر صورت گیرد و به چهره شهر آسیبی وارد نشود.

با این حال ضروری است که مراجع مسئول با این رفتار‌ها که مخالف نص صریح قانون است، برخورد لازم و قاطع را صورت داده و نامزد‌ها نیز پایبندی خود را به قانون که لازمه نماینده بودن مردم است از همین حالا نشان دهند.

نکته‌ای دیگر که مردم شریف و رأی‌دهندگان اهوازی باید به آن باید به آن توجه داشته باشند، هزینه گزافی است که توسط عده‌ای از کاندیدا‌ها (به ویژه چند نفر خاص) برای این تبلیغات خرج شده تا نامزد یا نامزدهایی وارد شورای شهر شوند.

چند سئوال بی‌پاسخ

سئوالی که مطرح می‌شود، این است که این هزینه‌های گزاف از کجا و با چه اهدافی به پای چاپ و تکثیر انواع پوستر‌ها و بنر‌ها خرج می‌شود؟ چه کسانی از این طریق می‌خواهند نماینده مردم در شورای اسلامی شهر باشند؟ و همچنین سئوال مهم‌تر این است که اساساً برخی از ورود به شورای شهر به دنبال چه منافعی هستند که اینگونه به آب و آتش می‌زنند تا در این انتخابات به شورای شهر راه یابند؟

سئوالاتی که لازم است، مردم بیش از پیش بدان توجه داشته باشند و آن را معیاری برای انتخاب خود قرار دهند.

انتهای پیام/72010/ذ40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول