اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مازندران پیشتاز در حماسه سیاسی-286

فرهنگ در کارنامه قالیباف پررنگ‌تر از سایر نامزدها است

عضو کمیته رسانه‌ای ستاد قالیباف در مازندران گفت: فرهنگ در کارنامه قالیباف پررنگ‌تر از سایر نامزدها است.

فرهنگ در کارنامه قالیباف پررنگ‌تر از سایر نامزدها است

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، جبهه حامیان فرهنگی و رسانه‌ای قالیباف در مازندران همزمان با آغاز فعالیت‌های انتخاباتی شکل گرفت.

با توجه به اهمیت عرصه فرهنگ در زندگی مردم و مناسبات دولت آینده با عباس مهدوی عضو کمیته رسانه‌ای ستاد قالیباف در مازندران پیرامون دلایل تشکل این جبهه هم‌کلام شدیم.

فارس: فرهنگ عرصه مظلومی است چرا بیشتر کاندیداها برنامه مدون و راهبردی پیرامون این مهم ارایه نکردند؟

مهدوی: من هم با شما موافقم. فرهنگ و هنر در رویکردها و برنامه‌های کاندیداها نقش کلیدی و پررنگی ندارد و اقتصاد و سیاست گفتمان قالب است این در حالی است که ریشه همه مشکلات و موانع کشور به دلیل ضعف فرهنگی است.

توسعه زمانی محقق می‌شود که فرهنگ پیشتاز باشد، جامعه‌ای که با وجود برخورداری از داشته‌های غنی فرهنگ اسلامی و ایرانی، دارای آسیب‌های جدی اخلاقی است، در اقتصاد و سیاست هم به رشد و شکوفایی مطلوب دست نمی‌یابد.

ربا، طلاق، اعتیاد، عدم توجه به حقوق شهروندی و منزلت اجتماعی، تجمل‌گرایی، رشوه، کمرنگ شدن انضباط اجتماعی و وجدان کاری، نادیده گرفتن قانون، دوری از هویت ناب اسلامی و ایرانی، عصبانیت و پرخاشگری اجتماعی، نادیده گرفتن عفت عمومی، دروغ و ریا و ده‌ها مورد دیگر ناشی از فقر فرهنگی جامعه است.

تا زمانی که زندگی مسالمت‌آمیز و نوع‌دوستی را در کنار هم تجربه نکنیم پیشرفت‌های‌مان در سایر بخش‌ها، آرامش و نشاط عمومی را به ارمغان نمی‌آورد.

فارس: حال با این تفاسیر کارنامه قالیباف را در عرصه فرهنگی چطور ارزیابی می‌کنید، آیا تحقق آنچه اشاره کردید در توان این کاندیدا هست؟

مهدوی: دلیل شکل‌گیری جبهه حامیان فرهنگی و رسانه‌ای قالیباف در مازندران نیز به دلیل توجه وی به این عرصه بوده است.

جمعی از اهالی فرهنگ و هنر رسانه استان پس از ارزیابی کارنامه فرهنگی کاندیداها به این نتیجه رسیدند که باور و توانمندی او در شکل‌گیری جریان فرهنگی نسبت به سایر کاندیداها از برجستگی برخوردار است.

قالیباف در شهرداری تهران که در حقیقت یک ایران کوچک است تلاش کرد تا شهرداری را از یک نهاد صرفاً خدماتی به نهادهای اجتماعی و فرهنگی تغییر دهد.

برای تحقق این مهم نخستین گام مشارکت مردم در اداره شهر بود، پیش از این مردم به طور مستقیم نقشی در این امر نداشتند.

بر این اساس مجموعه‌ای به عنوان شورایاری‌ها در محله‌ها شکل گرفت و افرادی به عنوان نماینده مردم در محله‌ها انتخاب شدند، 14 خانه برای هر سرای محله تعیین شد که شامل خانه‌های پژوهش، تسنیم، مددکاری اجتماعی‌، سلامت‌، اسباب‌بازی، کارآفرینی، دوام و ... است.

بر این اساس در 374 محله تهران، 374 سرای محله وجود دارد، جشنواره‌های شمسه بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی و اجتماعی سال‌های اخیر پایتخت است که جریان فرهنگی موثری ایجاد کرد.

در جشنواره شمسه اول بیش از 390 گروه تئاتر در محلات تهران شناسایی شد و بیش از 6 هزار و 910 نفر در این جشنواره شرکت کردند.

در جشنواره شمسه دوم بخش‌های قرآن و زندگی، نهج‌البلاغه در زندگی، دعا و نیایش، عکس، سرود و موسیقی، فیلم، نمایش و تندیس، شعر و ادب، کاریکاتور، گرافیک و خوشنویسی میزبان هنردوستان و فرهیختگان محله‌های شهر بود. تمامی شهروندان در هر رده سنی می‌توانند در این جشنواره‌ها شرکت کنند.

جشنواره برترین ایده‌های محلی با عنوان بام شهر، نوآوری در فعالیت‌های بانوان پایتخت، برگزاری تورهای تهران‌گردی، از دیگر فعالیت‌های شهرداری تهران و دکتر قالیباف برای احیای هویت پایتخت محسوب می‌شود که در سایه مشارکت فرهنگی مردم روی داده است.

آنچه اشاره شد بخش‌هایی از کارنامه فرهنگی و هنری قالیباف است که فرهنگ را به میان مردم و محله‌های تهران بزرگ برد.

جشنواره‌های شمسه اول و دوم مشارکت بیش از 450 هزار شهروند تهرانی را به دنبال داشت که با هدف ارتقای فرهنگ محله‌ها و کشف استعدادها پایه‌ریزی شد.

فارس: علاوه بر جذب مشارکت مردم در عرصه فرهنگ چه فعالیت‌های ساختاری و زیربنایی در عملکرد قالیباف به چشم می‌خورد؟

مهدوی: شهرداری تهران همزمان با این استراتژی که توسعه فرهنگی در سایه همراهی مردم محقق می‌شود، توسعه فضاهای فرهنگی و هنری را نیز مدنظر قرار دارد و طرح جامعی را برای گسترش فضاهای عمومی فرهنگ محور شهر طراحی کرد.

افتتاح 80 هکتار باغ موزه فرهنگی‌، هشت سال برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان، افتتاح باغ موزه کتاب از جمله نقاط روشن کارنامه فرهنگی دکتر قالیباف در شهرداری تهران است.

باغ موزه دفاع مقدس در قالب 20 هکتار که در ظرف پنج سال ساخته شد تا ارزش‌های دفاع مقدس را به نسل امروز منتقل کند، تبدیل 60 هکتار زندان به باغ موزه، ساخت پردیس‌های سینمایی آزادی و ملت که به سینما در کشور حیات بخشید، ساخت سالن‌های تئاتر، گالری‌ها، مرکز تئاتر حرفه‌ای شهر و مرکزی نمایش‌های آیین صبا و... از دیگر فعالیت‌های اساسی و ماندگار شهرداری تهران در زمان مدیریت قالیباف محسوب می‌شود.

ذکر همه آنچه در سال‌های اخیر در پایتخت انجام شده در این مجال نمی‌گنجد، فعالان فرهنگی و رسانه‌ای حامی قالیباف تنها براساس این کارنامه و فارغ از هرگونه جنبه‌های سیاسی و حمایت‌های بی‌اساس متعصبانه و در راستای تحولات فرهنگی و هنری که در تهران با جمعیت میلیونی‌اش شکل گرفته، معتقدند که دکتر قالیباف نسبت به سایر کاندیداها از کارنامه روشن، عیان و اجرایی شده فرهنگی برخوردار است.

بی‌تردید آنچه در تهران روی داده از نگاه و باور فرهنگی قالیباف نشأت گرفته و مدیریت فرهنگی او به اثبات رسیده است.

انتهای پیام/2296/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول