اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

خارطوم نفوذ به خاک سودان جنوبی را رد کرد/ پمپاژ نفت جنوب ادامه دارد

دولت خارطوم با رد ادعای جوبا درباره نفوذ نیروهای مسلح سودان به خاک سودان جنوبی تاکید کرد توقف انتقال نفت سودان جنوبی یک اخطار بوده است و پمپاژ نفت هنوز ادامه دارد.

خارطوم نفوذ به خاک سودان جنوبی را رد کرد/ پمپاژ نفت جنوب ادامه دارد

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، خارطوم دیروز دوشنبه اتهامات جوبا را درباره ورود ارتش سودان به خاک سودان جنوبی رد کرد.

خبرگزاری رسمی سودان (سونا) به نقل از «الصوارمی خالد سعد»، سخنگوی ارتش سودان اعلام کرد: نیروهای مسلح سودان کاملا به رعایت مقررات بین المللی مربوط به مرزها که به صراحت در توافقنامه صلح فراگیر به آن اشاره شده است، پایبند هستند.

سعد ادامه داد: سودان بر اساس قراردادهای امضا شده بین دو کشور کاملا از خاک سودان جنوبی خارج شده است اما ارتش سودان جنوبی همچنان در شش منطقه سودان حضور دارد.

سخنگوی ارتش سودان گفت: ادعاهای جوبا درباره نفوذ نیروهای سودانی به خاک سودان جنوبی با هدف سرپوش گذاشتن بر اقدامات ارتش سودان جنوبی در موارد نقض توافقنامه همکاری بین دو کشور مطرح شده است.

وزیر اطلاع رسانی سودان جنوبی دیروز دوشنبه ارتش سودان را به ورود به خاک کشورش متهم کرد و گفت : نیروهای سودان حدود 10 کیلومتر به داخل ایالت بالای نیل وارد شده اند.

* توافقنامه های دو سودان هنوز لغو نشده است

پایگاه خبری الیوم السابع به نقل از محمد الحسن الامین، رئیس کمیته امور خارجه و امنیت و دفاع پارلمان سودان گفت:سودان توافقنامه های به امضا رسیده با سودان جنوبی را لغو نکرده است بلکه خواهان پایان دادن جوبا به تجاوزات خود علیه سودان است که منجر به عدم اجرای توافقنامه ها می شود.

الامین در اظهاراتی به خبرگزاری رسمی سودان گفت: اعلام عمر البشیر درباره توقف صادرات نفت نشان می دهد که توافقنامه سر جای خود هست اما متنی از این توافقنامه به دو طرف این حق را می دهد که ظرف 60 روز تولید و انتقال نفت را متوقف کنند زیرا توقف فوری نفت ممکن نیست بنابراین عمر البشیر به وزیر نفت دستور داد که به سودان جنوبی در این باره اخطار بدهد زیرا در نهایت ظرف 60 روز آینده صادرات نفت متوقف می شود.

این نماینده پارلمان سودان ابراز امیدواری کرد که دولت جوبا به اخطار خارطوم توجه کند و به حمایت از شورشیان سودان و دیگر مواردی که موجب عدم اجرای توافقنامه ها می شود پایان بدهد اما طی 60 روز آینده پمپاژ نفت و صادرات آن ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول