اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

نفوذ نظامیان سودانی به خاک سودان جنوبی/ نشست فوق‌العاده کابینه جوبا

در پی لغو همه توافقنامه‌های خارطوم با دولت جوبا، نیروهای سودان تا عمق ۱۰ کیلومتری خاک سودان جنوبی پیشروی کرده‌اند.

نفوذ نظامیان سودانی به خاک سودان جنوبی/ نشست فوق‌العاده کابینه جوبا

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، جدیدترین اخبار مربوط به تحولات در روابط بین دو سودان در زیر آمده است:

توافق همه نیروهای سیاسی سودان با توقف انتقال نفت سودان جنوبی

حزب کنگره ملی حاکم بر سودان تاکید کرد که تصمیم به توقف صادرات نفت سودان جنوبی از طریق خاک سودان با موافقت همه نیروهای سیاسی شریک در دولت خارطوم و پس از رایزنی با آنها اتخاذ شده است.

این حزب تاکید کرد: این تصمیم خارطوم با شروط امنیتی که برای اجرای توافقنامه‌های همکاری مشترک با سودان جنوبی تعیین کرده بود تطابق دارد.

یاسر یوسف، دبیر اطلاع رسانی حزب کنگره ملی حاکم بر سودان در پی نشست دائره سیاسی این حزب به ریاست الحاج آدم یوسف معاون رئیس جمهور این کشور فاش کرد: اطلاعات موثقی تا همین دیروز یکشنبه کسب کرده‌ایم که ادامه حمایت دولت سودان جنوبی از شورشیان را ثابت می‌کند.

وی در عین حال تاکید کرد که دولت چین خارطوم را برای صرف نظر کردن از تصمیم خود در توقف صادرات نفت تحت فشار قرار نداده است.

یوسف گفت: بر اساس متن توافقنامه همکاری هر طرفی اگر بخواهد توافقنامه را لغو کند 60 روز از تاریخ اخطار به طرف مقابل فرصت هست تا به اخطار رسیدگی کند اما در سطح سیاسی این تصمیم به دلیل ادامه حمایت سودان جنوبی از شورشیان سودان اتخاذ شد.

وی افزود: سودان جنوبی فضای مناسب برای اجرای توافقنامه را فراهم نکرد.

سلواکر امروز نشست خبری برگزار می‌کند

پایگاه خبری الیوم السابع همچنین به نقل از بارنابا ماریل بنجامین، سخنگوی دولت سودان جنوبی و وزیر اطلاع رسانی این کشور اعلام کرد: جوبا  موضع نهایی و رسمی خود در قبال تصمیم عمر البشیر برای توقف انتقال نفت سودان جنوبی را امروز اعلام خواهد کرد.

وی افزود: سلواکر میاردیت رئیس جمهور سودان جنوبی امروز دوشنبه نشست خبری برگزار می‌کند.

بنجامین گفت: دولت سودان جنوبی یکشنبه شب نشست فوق العاده ای را به ریاست رئیس جمهور و با حضور تعدادی از نمایندگان و مشاورانش و همچنین فرماندهان عالی رتبه نظامی برگزار کرد تا ضمن بررسی اوضاع کنونی تصمیمات لازم در قبال تهدیدات سودان برای توقف انتقال نفت را اتخاذ کند.

وی در عین حال گفت که گفت‌وگوها و تماس‌ها بین مقامات دو سودان جریان دارد.

نفوذ نظامیان سودان به خاک سودان جنوبی

وزیر اطلاع رسانی سودان جنوبی همچنین اعلام کرد: نیروهای سودان با وجود توافقنامه صلح از مرز عبور کرده و وارد سودان جنوبی شده‌اند.

بارنابا ماریل بنجامین گفت: نیروهای مسلح سودان دیروز یکشنبه تا ده کیلومتری خاک سودان جنوبی در منطقه الکویک در استان بالای نیل نفوذ کرده‌اند.

وی افزود: این نیروها به سمت منطقه‌ای حرکت کرده‌اند که نیروهای سودان جنوبی در ماه‌های اخیر با هدف تقویت توافقنامه صلح برای ایجاد منطقه حائل بین دو کشور از آنجا خارج شدند.

این مقام سودان جنوبی گفت: میزان تقریبی تولید نفت سودان جنوبی از ماه مه گذشته تاکنون 6 میلیون بشکه به مبلغ 580 میلیون دلار بوده است و ادامه تولید و صادرات نفت به نفع دو سودان است.

طرح سیاسی خارطوم برای تبیین مواضع سیاسی خود در قبال سودان جنوبی

سودان از امروز اجرای یک طرح سیاسی ویژه ای را آغاز می کند که هدف از آن تبیین مواضع جدید این کشور در مخالفت با صدور نفت سودان جنوبی از خاک سودان است.

خبرگزاری رسمی سودان(سونا) نوشت: وزارت امور خارجه سودان طرحی را از امروز آغاز می‌کند که بر اساس آن به سفرای خارجی حاضر در سودان، کشورهای عضو اتحادیه آفریقا و شورای امنیت سازمان ملل توضیح می‌دهد که چرا خارطوم تصمیم به توقف صادرات نفت سودان جنوبی از خاک سودان گرفت.

بر اساس این طرح همچنین نمایندگانی از سودان به کشورهای مختلف آفریقایی اعزام می شوند که حامل نامه‌هایی از عمر البشیر رئیس جمهوری این کشور برای رهبران آفریقایی هستند.

در همین چارچوب سفرا و نمایندگان سیاسی کشورهای مختلف در سودان نیز به کنفرانس‌ها و نشست‌هایی دعوت می‌شوند که هدف از برپایی آن‌ها بیان دلایل برخی تصمیم گیری‌های دولت خارطوم است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول