اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

عمر البشیر:

عواید صادرات نفت سودان جنوبی صرف حمایت از شورشیان سودان می‌شود

رئیس جمهور سودان در پی صدور دستور توقف صادرات نفت سودان جنوبی از طریق زیر بناهای کشورش اعلام کرد: دولت خارطوم اجازه نمی‌دهد جوبا عواید حاصل از صادرات نفت خود از طریق سودان را برای حمایت از شورشیان این کشور صرف کند.

عواید صادرات نفت سودان جنوبی صرف حمایت از شورشیان سودان می‌شود

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رسمی امارات (وام)، رسانه های سودانی اعلام کردند که عمر البشیر، رئیس جمهور این کشور به وزیر نفت خود دستور داد پمپاژ نفت سودان جنوبی از طریق زیربناهای سودان را از روز شنبه متوقف کند.

از سوی دیگر عمر البشیر در مراسم افتتاح یک نیروگاه برق در منطقه الریف سودان گفت: خارطوم هرگز اجازه نمی‌دهد که درآمدهای حاصل از صادرات نفت سودان جنوبی برای حمایت از شورشیان سودان هزینه شود.

وی افزود: برای سودان اهمیتی ندارد که سودان جنوبی از راه های دیگری بخواهد نفت خود را به اروپا صادر کند.

رئیس جمهور سودان به گفت‌وگوهای دولت جوبا با کنیا و دیگر کشورهای برای پیدا کردن راه جایگزین خاک سودان در انتقال نفت سودان جنوبی اشاره داشت.

نخستین محموله های نفتی سودان جنوبی دهم ماه مه از حوزه نفتی پلوگ در ایالت نیل بالا به تاسیسات سودان منتقل شده و آماده صدور می شود.

سودان جنوبی که به دریا راه ندارد برای انتقال نفت خام خود به بازارهای جهانی مجبور است آن را با تاسیسات زیربنایی سودان تا بندر پورت سودان در حاشیه دریای سرخ منتقل کند.

سودان جنوبی از ژانویه 2012 در پی اختلاف با سودان بر سر حق ترانزیت نفت تولید نفت خود را که بالغ بر 300 هزار بشکه در روز بود متوقف کرد اما دو کشور در ماه مارس گذشته توافقنامه ای را برای از سرگیری صادرات نفت امضا کردند.

این در حالی است که قرار بود سلواکر میاردیت، رئیس جمهور سودان جنوبی به زودی به خارطوم سفر کند تا با همتای سودان جنوبی از اولین مرحله صادرات نفت در بندر پورت سودان بازدید کنند.

از سوی دیگر شبکه العربیه اعلام کرد که دولت جوبا در پی تصمیم سودان برای قطع صادرات نفت سودان جنوبی نشست فوق العاده برگزار کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول