اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

سودان: تجدیدنظر در توقف صادرات نفت ممکن است

وزیر اطلاع رسانی سودان اعلام کرد: در صورتی که دولت جوبا دست از حمایت شورشیان سودان بردارد دولت خارطوم ممکن است در تصمیم خود برای بستن خط لوله انتقال نفت سودان جنوبی تجدیدنظر کند.

سودان: تجدیدنظر در توقف صادرات نفت ممکن است

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، «احمد بلال عثمان» وزیر اطلاع رسانی سودان امروز یکشنبه اعلام کرد: سودان قصد دارد خطوط انتقال نفت سودان جنوبی به بندر پورت سودان را طی 60 روز آینده ببندد.

وی افزود: ممکن است که خارطوم از این تصمیم خود صرف نظر کند اما جوبا باید دست از حمایت شورشیان سودان بردارد.

وزیر اطلاع رسانی سودان تاکید کرد: اولین محموله نفت سودان جنوبی پس از عبور از خاک سودان برای صادرات به بندر پورت سودان در ساحل دریای سرخ رسیده است و سودان اجازه صادرات این محموله را پس از برداشتن سهم خود می‌دهد.

جان سیماسونا رئیس شورای اداری و رئیس اجرای شرکت پترو سوت سودان گفت: سودان به سودان جنوبی اخطار داده است که خط لوله‌ای که در صادرات نفت سودان جنوبی استفاده می‌شود قطع خواهد کرد و خط لوله هم اکنون بسته شده است.

وی افزود: نفت سودان جنوبی از حدود یک ماه پیش تولید و به زیربناهای سودان فرستاده شده و نفت عملا به بندر پورت سودان رسیده است.

لغو سفر هیئت مذاکره کننده سودان به آدیس آبابا

منابع آگاه به روزنامه السودانی چاپ امروز یکشنبه در خارطوم اعلام کردند سفر هیئت مذاکره کننده خارطوم به آدیس آبابا که قرار بود امروز برای حضور در نشست‌های کمیته مشترک نفت بین دو سودان صورت گیرد لغو شده است.

لغو سفر این هئیت نیز در پی دستور عمر البشیر به بستن خط لوله انتقال نفت سودان جنوبی از طریق خاک سودان از امروز یکشنبه صورت گرفته است.

این منابع گفتند: اتحادیه آفریقا یک مقام نیجریه‌ای را رئیس کمیته مشترک نفت دو سودان کرده بود و وی دو طرف را برای شرکت در نشست امروز در پایتخت اتیوپی دعوت کرده بود.

نخستین محموله‌های نفتی سودان جنوبی دهم ماه مه از حوزه نفتی پلوگ در ایالت نیل بالا به تاسیسات سودان منتقل شده و آماده صدور می‌شود.

سودان جنوبی که به دریا راه ندارد برای انتقال نفت خام خود به بازارهای جهانی مجبور است آن را با تاسیسات زیربنایی سودان تا بندر پورت سودان در حاشیه دریای سرخ منتقل کند.

سودان جنوبی از ژانویه 2012 در پی اختلاف با سودان بر سر حق ترانزیت نفت تولید نفت خود را که بالغ بر 300 هزار بشکه در روز بود متوقف کرد اما دو کشور در ماه مارس گذشته توافقنامه‌ای را برای از سرگیری صادرات نفت امضا کردند.

این در حالی است که قرار بود سلواکر میاردیت، رئیس جمهور سودان جنوبی به زودی به خارطوم سفر کند تا با همتای سودان جنوبی از اولین مرحله صادرات نفت در بندر پورت سودان بازدید کنند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول