اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آنچه مردم از رئیس جمهورشان می‌خواهند

حل مشکلات اقتصادی و سیاسی با تکیه بر ظرفیت‌های انقلاب

عصاره تمام گفت‌وگوها و مباحث انتخاباتی در میان مردم حل مشکلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی توسط دولت آینده با تکیه بر ظرفیت‌های گسترده اسلامی و انقلابی است.

حل مشکلات اقتصادی و سیاسی با تکیه بر ظرفیت‌های انقلاب

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، چند روز بیشتر به 24 خرداد باقی نمانده و مردم و بیشتر از آن کاندیداها و حامیان آنها منتظر رأی‌گیری و مشخص شدن رئیس جمهور یازدهم هستند و می‌خواهند بدانند چه کسی زمام امور اجرایی این کشور را برای چهار سال آینده در دست می‌گیرد و در این بین گمانه‌زنی‌ها و شایعات فراوانی هم در جامعه شنیده و دیده می‌شود.

نکته اساسی در این میان چگونگی مدیریت کشور پس از تلاطمات اخیر و مشکلاتی است که گریبان بسیاری از اقشار را گرفته و هر یک از کاندیداها هم به تناسب تجربه و سوابق خود و نیز تیمی که برای حل معضلات اقتصادی و سیاسی گرد آورده‌اند راهکارهایی را ارائه می‌کنند که برخی نزدیک‌تر به واقعیت و برخی آرمان‌گرایی بیشتری دارند؛ این مردم هستند که با توجه به شرایط کنونی و با توجه به معیارهای مشخص شده توسط رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید که خیرخواه دین و دنیای مردم هستند باید دست به انتخاب بزنند و سکان‌دار اقتصاد، سیاست خارجی و داخلی و فرهنگ کشور را برگزینند.

فرد فرد آحاد جامعه دارای سلایق گوناگونی در عرصه‌های مختلف هستند و به واقع می‌توان گفت بیش از 75 میلیون سلیقه با ویژگی‌های مختلف در ایران وجود دارد اما به یقین همه آنها در اصولی با یکدیگر همپوشانی دارند؛ صیانت از ارزش‌های اسلامی و دینی که جزو اعتقادات ملت محسوب می‌شوند؛ حفظ دستاوردهای انقلاب که مهم‌ترین آنها ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی است و نیز ادامه مسیر امام و شهدا از جمله اصولی است که هیچ کس نمی‌تواند در داخل کشور زندگی کند و خیرخواه و دلسوز نظام باشد اما به آنها اعتقاد نداشته باشد بنابراین اگر تفاوتی در میان کاندیداها و احزاب و مردم دیده می‌شود و هر یک جریانی متفاوت را برای اداره کشور مناسب ارزیابی می‌کنند در واقع بر سر نحوه مدیریت است وگرنه هیچ کس دلسوز انقلابی را نمی‌توان یافت که اصول ذکر شده را قبول نداشته یا به دنبال تغییر آنها باشد بنابراین وقتی با مردم کوچه و بازار از هر قشر و صنفی که صحبت می‌کنیم آنها هم نحوه مدیریت دولت آینده را در حوزه مسائل اقتصادی و فرهنگی مورد توجه قرار می‌دهند.

در روزهای اخیر شور و شوق انتخابات در قم فزونی یافته و ستادهای کاندیدای حاضر در صحنه فعالیت خود را برای جذب رأی‌دهندگان بیشتر کرده‌اند و نامزدها هم سعی می‌کنند با ارائه برنامه‌های خود در سیمای ملی و از طریق سخنرانی‌ در شهرهای مختلف، شیوه‌های خود برای اداره بهتر امور را تبیین و مخاطبان بیشتری را جذب کنند؛ مردم هم با مشاهده و شنیدن این برنامه‌ها به تدریج به انتخاب نهایی خود می‌رسند و شاید بسیاری از آنها دست به انتخاب هم زده باشند.

سمیه مجیدی کارگر یک کارگاه تولید کفش در جاده قدیم قم – تهران است که از حقوق دریافتی‌اش چندان رضایت ندارد و انتظارش این است که دولت بعدی فکری به حال کارگران هم بکند زیرا عقیده دارد وعده‌هایی که تاکنون در این حوزه داده شده یا به درستی اجرا نشده‌اند یا اساس تفکر مسئولان اشتباه بوده و درد کارگران را به درستی نشناخته‌اند.

وی می‌گوید: رهبر معظم انقلاب بارها بر توسعه اقتصادی تاکید کرده‌اند و حتی امسال با صریح‌ترین واژه یعنی حماسه اقتصادی، شعار سال را تعیین فرموده‌اند اما گویی مسئولان و دولتمردان چندان هم خود پایبند به تحقق صد در صدی این شعارها نمی‌بینند بنابراین مهمترین خواسته من از دولت بعدی این است که این شعار را در اولویت قرار دهد زیرا حماسه اقتصادی توسط مردم محقق خواهد شد.

جعفر مرادی صاحب همان کارگاهی است که خانم مجیدی در آن مشغول به کار است؛ وقتی با آقای مرادی به گفت‌وگو می‌نشینیم در می‌یابیم که مشکلات اقتصادی فقط مربوط به کارگران نیست.

مرادی می‌گوید: بارها این فکر به ذهنم رسیده است که کارگران با این دریافتی چطور روزگار می‌گذرانند به خصوص که سال گذشته و امسال قیمت‌ها جهش‌های ناگهانی و چندباره داشته‌اند در حالیکه حقوق کارگران افزایشی به مراتب کمتر از هزینه‌های آنها داشته است. عقیده دارم باید فضایی برای سرمایه‌گذاران و صاحبان تولید و کالا فراهم کرد که آنها بتوانند زمینه کار و تولید بیشتر و به دنبال آن افزایش تعداد کارگران و حقوق آنها را به وجود آورند زیرا می‌بینیم که رهبری بر اجرای کامل سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی که یکی از آنها خصوصی‌سازی واقعی است تاکید می‌کنند و تا زمانی که کارخانه‌داران و صاحبان تولیدی‌های کوچک و بزرگ نتوانند با مسئله واردات مواد اولیه و تامین نقدینگی کنار بیایند به یقین افزایش تولید کالای ایرانی که موجب شاغل شدن جوانان همین مرز و بوم می‌شود هم امکان‌پذیر نخواهد بود بنابراین انتظارم از دولت یازدهم این است که به جای شعار دادن زمینه کسب و کار و تولید را به وجود بیاورد و آنگاه شاهد رونق تولید کالای داخلی و افزایش قدرت اقتصادی ایران لااقل در سطح منطقه باشد.

در ادامه گفت‌وگوهایمان با مردم به سراغ یکی از فرهنگیان می‌رویم که در حال حاضر معلم مدرسه‌ای راهنمایی در منطقه سه قم است. «زهرا.س» که سال‌ها معلم دانش‌آموزان ابتدایی دختر و پسر هم بوده و تجربه‌ای به اندازه 23 بهار دارد از این سال‌ها سخن می‌گوید. خانم خسروبیگی با اشاره به شاگردانی که داشته و امروز همان‌ها را به عنوان تحصیل‌کردگان بیکار می‌بیند می‌گوید: «برخی از آنها شغل‌هایی متناسب با رشته‌های تحصیلی‌شان پیدا کرده‌اند اما حقیقت این است که بسیاری از آنها یا بیکارند یا شغل‌هایی غیرمرتبط با سال‌ها تحصیل خود یافته‌اند و این مرا نگران می‌کند چون اگر قرار است به آنچه در سند چشم‌انداز تعیین شده برسیم این شیوه در نظام آموزشی کشور جوابگو نخواهد بود؛ نخستین انتظار من از دولت بعدی اصلاح نظام آموزش و پرورش در راستای همخوانی نیازهای کشور و رشته‌های دانشگاهی است و دیگر اینکه باید فرهنگ کار و کوشش را از کودکی در نسل آینده نهادینه کرد و آنچه ما تاکنون شاهد آن بوده‌ایم خلاف این امر است».

بخش دیگری از صحبت‌های ما با مردم قم در حوزه مسائل سیاسی و فرهنگی است. مناظره‌های دوم و سوم میان کاندیداهای ریاست جمهوری این مباحث را هم در میان ملت مهم جلوه داده و اکنون اقشار مختلف مردم بحث سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌ای را موضوع اصلی گفت‌وگوهای انتخاباتی خود قرار داده‌اند.

رضا اوحدی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی با گرایش دیپلماسی و سازمان‌های بین‌المللی است. اوحدی عقیده دارد: «نظر به ایرادات برخی کاندیداها نسبت به سیاست حال حاضر در مذاکرات هسته‌ای و نیز دفاع گروهی دیگر از عملکرد فعلی، گویا مردم باید به اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت نظام در برخورد با مسائل اینچنینی توجه بیشتری داشته باشند و معیار و ملاک خود را آموزه‌های دینی و اسلامی قرار دهند».

وی می‌افزاید: «آنچه در سیاست خارجی اهمیت دارد حفظ اقتدار اسلام و انقلاب از یک سو و نظام اسلامی از سویی دیگر است و در نهایت هم باید نفع آن به ملت برسد».

احمد تویسرکانی یکی از جانبازان دوران دفاع مقدس است که اکنون مغازه لوازم‌التحریر فروشی دارد. با وی که صحبت می‌کنیم گویی می‌خواهد تمام حس و حال دوران انقلاب و جنگ را به امروز انتقال دهد. تویسرکانی می‌گوید: «به خدا قسم اگر همان روحیه جهادی که در موقع انقلاب و جنگ و حتی چند سال پس از آن وجود داشت امروز هم در میان مسئولان و مردم باشد دنیا نمی‌تواند در مقابل ما بایستد؛ ما این تجربه را داریم که هشت سال در مقابل همه دنیا ایستادگی کنیم و امروز هم می‌توانیم جنگ سیاسی و اقتصادی و تهاجم فرهنگی علیه اسلام و نظام را به نفع خود به پایان برسانیم فقط کافی است یک یا علی بگوییم و بلند شویم.

این جانباز پرافتخار قمی ادامه می‌دهد: آن موقع هرچه امام می‌گفت ملت هم قبول می‌کرد زیرا مردم می‌دانستند گوش ایشان به وحی و کلام امام زمان(عج) است و امروز هم باید همین‌گونه باشد؛ اگر امام خمینی(ره) نیست نایب امام عصر(عج) هست و هر آنچه می‌گوید همان است که قرآن و اسلام از ما می‌خواهند، پس اگر دولت بعدی می‌خواهد موفق باشد و نامی خوش از خود به یادگار بگذارد باید همان‌گونه که رهبری فرمودند تمام نقاط ضعف دولت‌های قبلی را کنار بگذارد و نقاط قوتشان را داشته باشد؛ زاویه گرفتن از ولایت حتی یک روز مانده به پایان زمام‌داری قابل قبول نیست و حتی می‌تواند تمام زحمت‌های گذشته را هم خنثی کند.

روحانیت شیعه همواره نقش هدایت‌گری و روشن‌گری را در میان توده‌های مختلف مردم به خوبی ایفا کرده و بارها در لحظات سرنوشت‌ساز انقلاب یاری‌گر ملت بوده است. امروز هم روحانیون و مبلغان حوزوی می‌توانند با تبیین صحیح شاخصه‌های تعیین شده توسط رهبری و مراجع در انتخاب اصلح، ضمن دعوت مردم به حضور حداکثری در انتخابات در انتخاب صحیح به مردم کمک کنند.

حجت‌الاسلام سید علی موسوی که در حال حاضر طلبه درس خارج فقه در قم است و در مناسبت‌های گوناگون به تبلیغ می‌رود می‌گوید: «بدنه دولت به ویژه رئیس قوه مجریه باید ارتباط خود را با روحانیت و حوزه‌های علمیه بیش از گذشته تقویت کنند زیرا مردم ایران به دلیل اعتقادات دینی و مذهبی خود بیش از هر عامل دیگری به روحانیون نزدیک هستند و گوش به فرمان ولی فقیه و مراجع تقلید دارند، بنابراین شایسته است دولت نیز خود را از مردم بداند و با توجه به تاکیدات فراوانی رهبری و علما و نیز خواسته به حق ملت ایران در راستای کاهش مشکلات اقتصادی، کاستن از فشارهای بین‌المللی و تحقق هدف بزرگ امام یعنی صدور پیام انقلاب به سراسر جهان بکوشد؛ به عنوان یک شهروند ایرانی از دولت یازدهم توقع دارم به این مهم توجه ویژه‌ای داشته و از برخی تجربیات گذشته در خصوص جدایی دولت و روحانیت درس بگیرد».

==============

گزارش: صدرالدین فلاح

==============

انتهای پیام/78004/صا40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول