اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مازندران پیشتاز در حماسه سیاسی-231

ابراهیمی: انتخابات تکیه‌گاه نظام در صحنه‌های داخلی و بین‌المللی است

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران گفت: انتخابات همواره بستری برای تقویت وحدت به عنوان تکیه‌گاه نظام در صحنه‌های داخلی و بین‌المللی بوده است.

ابراهیمی: انتخابات تکیه‌گاه نظام در صحنه‌های داخلی و بین‌المللی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری به نقل از کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات استان مازندران، هادی ابراهیمی در جمع بازرسان انتخابات در مازندران بیان داشت: صرف‌نظر از واژگانی چون چپ و راست و یا اصلاح‌طلب و اصولگرا، محور اصلی در انتخابات حفظ وحدت و حضور پرثمر همه جریان‌ها و سلایق سیاسی در انتخابات است.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ سیاسی اسلام اصولی چون مشارکت، مشاوره و وحدت رویه در تصمیم‌سازی‌ها از ابزارهایی است که سبب رشد انگیزه‌های مشارکت سیاسی در فرد و جامعه می‌شود، افزود: بطور کلی انتخابات یکی از مولفه‌های تعیین‌کننده در استحکام پایه‌های دموکراسی در نظام حاکمیت است و سبب تحکیم ثبات سیاسی و عمق بخشیدن به نظام مردم‌سالاری دینی در جامعه اسلامی می‌شود.

ابراهیمی تاکید کرد: به عبارت دیگر تکیه بر انتخابات به‌عنوان معیار تعیین سرنوشت سیاسی جامعه نشانه اقتدار نظام و تضمین‌کننده تحقق آرمان‌های جمعی است.

رئیس ستاد انتخابات استان مازندران خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با برپایی نظام جمهوری اسلامی حقوق مدنی آحاد جامعه براساس تساوی در برخورداری هر فرد از یک رای درصحنه انتخابات، مشارکت درنظام سیاسی کشور در عالی‌ترین سطح عینیت یافت و این روند دموکراتیک اکنون در جایگاه یک وظیفه مدنی و تکلیف شرعی در جامعه به‌عنوان بخشی از حقوق مدنی ـ سیاسی آحاد جامعه شناسایی و نهادینه شده است.

وی با بیان اینکه مشارکت در انتخابات، بخشی از حقوق اجتماعی و مدنی شهروندان است که با رای دادن نمود می‌یابد، تصریح کرد: از این منظر رای‌دادن به منزله جاری شدن قدرت انتخاب از طریق مردم است و انتخابات و مشارکت مردم در حاکمیت موجب تحکیم پایه‌های مردم‌سالاری دینی در جامعه می‌شود.

ابراهیمی گفت: به همین دلیل دشمنان نطام جمهوری اسلامی هیچگاه حضور آگاهانه مردم در انتخابات را بر نتابیده‌اند وسعی دارند با ایجاد دلسردی، مشارکت در انتخابات را کمرنگ و میزان بودن رای مردم را کم‌اثر نشان دهند.

وی افزود: اما با همه این دشمنی‌ها، ملت ایران حضور در انتخابات را پیوسته به فرصتی برای تقویت وحدت ملی، دینی، فرهنگی و قومی از یکسو و رشد و بالندگی سیاسی در عرصه‌های دموکراتیک از سوی دیگر بدل کرده است.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در تبیین اهمیت انتخابات‌ بارها تاکید کرده‌اند «انتخابات مظهر حضور و آزادی‌ ملت‌ ایران‌ در انتخاب‌ سرنوشت‌ خود است»، اذعان کرد: در واقع این رای‌دهندگان هستند که به یک نظام مشروعیت سیاسی، حقوقی و قانونی می‌بخشند، به عبارت دیگر مشروعیت هر نظام سیاسی در گرو میزان مشارکت مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اجتماعی و مدنی خود است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تاکید همیشگی حضرت امام خمینی (ره) بر نقش مردم در عرصه‌ انتخابات، بیان کرد: ایشان بر مبنای این اندیشه، تکیة‌ نظام‌ به‌ آرای‌ مردم‌ را به‌عنوان یک اصل از ابتدا با مراجعه مستقیم به آرای مردم در برگزاری رفراندوم انتخاب گزینه نظام سیاسی ایران نهادینه کردند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه تکیه نظام‌ به‌ آرای‌ مردم‌، یکی‌ از میدان‌هایی‌ است‌ که‌ مردم‌ در آن‌ نقش‌ دارند، افزود: در حقیقت‌، انتخابات‌ و حضور مردم‌ در صحنه انتخاب‌ رئیس‌ جمهور، نمایندگان‌ مجلس‌ و یا سایر انتخاب‌هایی‌ که‌ می‌کنند، هم‌ حق‌ مردم‌ است‌، هم‌ تکلیفی‌ بر دوش‌ آنهاست.

وی ادامه داد: انتخابات‌ ریاست جمهوری علاوه بر همه این جنبه‌ها با توجه به نقش رییس جمهور در نظام، اهمیت مضاعفی دارد، در نظام جمهوری اسلامی امکانات‌ و اختیارات‌ رئیس‌ جمهور منحصر به‌ فرد است‌، در مجموعه نظام‌ قانون‌ اساسی‌ ایران رئیس‌ جمهور اختیارات‌ فراوان‌ و جایگاه‌ بسیار والایی‌ دارد.

این مسئول اضافه کرد: از جمله بودجه‌ کشور در اختیار رئیس‌ جمهور است‌، انتخاب مدیران‌ کشور در سطوح‌ مختلف‌ در اختیار رئیس‌ جمهور است، بنابراین‌ تعیین‌ رئیس‌ جمهور، یعنی‌ تعیین‌ مدیری‌ که‌ بتواند ثروت‌ عظیم‌ مردم‌ را که‌ در بودجه‌، امکانات و مدیریت‌های‌ کشور متبلور است‌، به‌ نحوی‌ برنامه‌ریزی کند که نیازهای‌ مردم‌ برآورده‌ و با ‌ برنامه‌ریزی‌ و تلاش‌ بی‌وقفه‌ زمینه عینی‌ شدن‌‌ پیشرفت‌های‌ زیربنایی‌ فراهم شود.

معاون استاندار مازندران تاکید کرد: در واقع هر انتخاباتی با مسائل‌ اقتصادی‌، مسائل‌ فرهنگی‌، روابط‌ خارجی‌ و مسائل‌ گوناگون‌ دیگر وابسته‌ است‌ هرچند که نهادهای دیگر نیز هرکدام‌ وظایفی‌ در این زمینه‌ها دارند، امّا مهم‌ترین‌ مسائل‌ و فعالیت‌هایی‌ که‌ در بخش‌های‌ مختلف‌ کشور به‌ جریان‌ می‌افتد، در نظام جمهوری اسلامی به‌ قوه‌ مجریه‌ مربوط‌ است‌ که‌ سرنوشت‌ آن‌ در این‌ انتخابات‌ معلوم‌ می‌شود.

وی با بیان اینکه پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ و در سه دهه گذشته کارهای‌ بسیار مهمی‌ در زمینه‌های‌ گوناگون‌ انجام‌ شده‌ و زیربناهای‌ اساسی‌ در بخش‌های‌ مختلف‌ از استحکام‌ قابل‌ تکیه‌ای‌ برخوردار شده‌اند، اظهار داشت: آنچه‌ در شرایط کنونی‌ اهمیت‌ و حساسیت‌ بیشتری یافته، ضرورت‌ استمرار این‌ دستاوردهای‌ عظیم‌ است.

ابراهیمی اذعان داشت: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه‌ای دارد و این اهمیت به دلیل ارزش و اعتبار آرای مردمی است که با حضور مسئولانه و آگاهانه خود در عرصه انتخابات، سرنوشت خود و کشور را رقم می‌زنند.

رئیس ستاد انتخابات مازندران با اشاره به اینکه حضور آحاد ملت در پای صندوق‌های رای به منزله جاری بودن حقوق اجتماعی و سیاسی افراد آن جامعه است، گفت: ملت ایران برای تحقق مردم‌سالاری دینی و برخورداری از استقلال، هزینه‌های سنگینی پرداخته است، نهادینه شدن انتخابات نیز بخشی از دستاوردهای توسعه سیاسی و تحقق نظام مردم‌سالار در ایران است.

وی ادامه داد: مشارکت گسترده مردم در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری تصویر روشن دیگری از مردم‌سالاری دینی به‌عنوان خاستگاه اقتدار جمهوری اسلامی ایران را در همه ابعاد نمایان خواهد کرد، چراکه ملت ایران حفظ و استمرار حقوق اجتماعی و سیاسی خود در عرصه انتخابات را همواره یک مسئولیت مدنی و وظیفه‌ای شرعی می‌داند.

ابراهیمی ادامه داد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، هدف این نیست که چون ایران یک کشور دارای دموکراسی است، مردم باید در انتخابات حضور پیدا کنند بلکه هدف از برگزاری انتخابات این است که نتیجه انتخاب، مظهر اراده مردم در اداره نظام باشد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در پایان بیان داشت: به همین دلیل است که گسترش مشارکت مردم در انتخابات در درجه اول اهمیت قرار دارد و حضور مردم پای صندوق‌های رای می‌تواند تهدیدهای دشمنان را بی‌اثر کند، آن‌ها را ناامید و اقتدار و امنیت کشور را در چارچوب وحدت ملت ایران تامین کند.

انتهای پیام/2296/ح/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول