اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در واکنش به گزارش فارس از وضعیت فوتبال اردبیل

رمز رهایی فوتبال اردبیل از بحران، خضوع در مقابل قانون است

رئیس اداره ورزش استان اردبیل با پیشنهاد به هیئت فوتبال استان اردبیل گفت: خضوع در مقابل قانون و رعایت اخلاق کلید رهایی از بحران به وجود آمده است.

رمز رهایی فوتبال اردبیل از بحران، خضوع در مقابل قانون است

نادر پیران در واکنش به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل از وضعیت نامناسب فوتبال استان اردبیل و درگیری هیئت فوتبال با ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: به دنبال برخی شائبه‌های تخریبی و جهت‌دار از سوی هیئت فوتبال استان و نشر مطالب در خصوص تنش‌های موجود بین اداره‌کل ورزش و جوانان و هیئت فوتبال استان در خبرگزاری فارس و برخی نشریات محلی و اذعان به مقاومت و لجبازی اداره‌کل ورزش و جوانان در قبال فعالیت هیئت که توام با مظلوم‌نمایی و بهره‌گیری از ترفند بازی با کلمات و احساسات و سعی در ایجاد چالش بود ما را مجاب کرد تا در راستای تنویر افکار عمومی در جهت شفاف‌سازی و رعایت منشور اخلاقی در چند مولفه اتفاقات واقع شده از بدو فعالیت و آغاز بکار هیئت فعلی فوتبال استان را حسب وظیفه ذاتی از باب آگاه‌سازی اذهان عمومی اطلاع‌رسانی کنیم.

در باب اساسنامه فدراسیون فوتبال کشور

وی خاطرنشان کرد: پس از اینکه اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال در تاریخ 24/7/89 با تفویض اعضای مجمع به هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در 37 ماده و 14 تبصره تصویب شد و در تاریخ 30/1/90 مورد موافقت سازمان تربیت بدنی سابق قرار گرفت از تاریخ ابلاغ این اساسنامه (14/2/90) طی نامه شماره 2149/8/261 قابلیت اجرایی یافت تا هیئت فوتبال استان‌ها در چارچوب این اساسنامه جدید و زیر نظر فدراسیون فوتبال و با هماهنگی ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها و با رعایت قوانین و مقررات فعالیت کند.

رئیس اداره ورزش استان اردبیل یادآور شد: طبق ماده 1 این اساسنامه هیئت فوتبال نهادی غیر دولتی و جانشین فدراسیون در استان‌ها بوده و کلیه برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های اجرایی را با هماهنگی ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها اجرا کرده و نظارت می‌کند.

پیران گفت: به استناد ماده 5 اساسنامه رعایت اصول وفاداری، امانتداری، تبعیت کامل از اساسنامه و تصمیمات اتخاذ شده مجمع عمومی هیئت فوتبال از بارزترین تعهدات اعضا در پایبندی به ضوابط و رفتار قانونمند می‌باشد و طبق ماده 6 نیز ارکان اصلی هیئت فوتبال استان‌ها به ترتیب اولویت مجمع عمومی، هیئت رئیسه، خزانه‌دار، بازرس و ... می‌باشد و در این میان مجمع عمومی به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری هیئت هر استان تلقی می‌شود.

وی عنوان کرد: مجمع عمومی هیئت فوتبال استان‌ها به فراخور تعداد تیم‌های باشگاه‌های حاضر در لیگ‌های کشوری، عضویت افراد در هیئت رئیسه فدراسیون مقیم استان‌ها و تعداد شهرستان‌ها متغیر می‌باشد که البته در استان اردبیل این تعداد در شرایط فعلی حدود 26 نفر می‌باشد.

پیران بیان داشت: رئیس فدراسیون به عنوان رئیس مجمع و در غیاب و در صورت عدم حضور وی شخص مدیرکل ورزش و جوانان استان‌ها ریاست مجمع را عهده‌دار می‌باشد بدیهی است رسمیت هرگونه مجمع عمومی عادی و عمومی فوق‌العاده منوط به حضور یکی از نامبردگان می‌باشد در غیر این صورت هر گونه تشکیل مجمع و تصمیمات حاصله خلاف مقررات و غیر قانونی خواهد بود.

این مسئول افزود: از سویی به استناد ماده 9 اساسنامه، مجمع عمومی عادی باید سالی یک‌بار تشکیل شود و مطابق ماده 10 اساسنامه نیز انتخاب رئیس هیئت، انتخاب دو نفر هیئت رئیسه، بازرس، خزانه‌دار و همچنین تائید نواب رئیس به پیشنهاد هیئت فوتبال استان، تصویب برنامه و بودجه پیشنهادی سالیانه هیئت، وضع قوانین و مقررات داخلی هیئت، پذیرش استعفا و یا استیضاح اعضای انتخابی از اهم وظایف اعضای مجمع عادی می‌باشد.

رئیس اداره ورزش استان اردبیل تصریح کرد: بر این اساس و در پیروی از مفاد اساسنامه، مقدمات اولیه تشکیل مجمع عمومی انتخاباتی هیئت فوتبال استان اردبیل با همکاری فدراسیون فوتبال و اداره‌کل ورزش و جوانان انجام شده و مجمع انتخاباتی در تاریخ 6/7/90 با حضور کفاشیان رئیس فدراسیون و مدیرکل وقت و سایر اعضا در مجموع با 21 عضو تشکیل شد.

پیران ادامه داد: پس از انجام رای‌گیری نوتاش با 18 رای به عنوان رئیس هیئت فوتبال استان انتخاب شد که البته هیچ اشکال ساختاری تا به این جای کار به این انتخابات وارد نمی‌باشد بدین صورت از تاریخ 6/7/90 نوتاش رسماً به عنوان رئیس هیئت فوتبال استان انتخاب و مشغول به فعالیت شد رئیس هیئتی که به استناد ماده 19 بالاترین مقام اجرایی فوتبال و مجری تصمیمات مجمع عمومی و هیئت رئیسه می‌باشد.

وی گفت: مشکل اصلی از همین جلسه انتخاباتی آغاز شد جایی که رئیس هیئت پس از انتخاب شدن باید به استناد بند 4 و 5 ماده 19 اساسنامه انتخاب دو نفر نواب رئیس و دبیر هیئت فوتبال استان را به اعضای مجمع جهت اخذ رای اعتماد و مجوز صدور ابلاغ پیشنهاد می‌کردند که عملاً این کار تا به امروز ابتر مانده و صورت نگرفته است.

پیران ابراز داشت: هیئت فوتبال استان بدون رعایت اصول و ضوابط مندرج در اساسنامه و بدون جلب نظر و آرای اعضای مجمع در ادامه راه و بدون تعیین دو نفر دیگر اعضای هیئت رئیسه یک نفر نماینده مدیران باشگاه‌های استان و یک نفر نماینده روسای فوتبال شهرستان‌های تابعه، دبیر هیئت استان را بدون پیشنهاد به اعضای هیئت رئیسه که اساساً هیچ هیئت رئیسه‌ای وجود نداشت راساً انتخاب کردند و در این بین نسبت به تغییرات در برخی از شهرستان‌ها بدون جلب نظر و موافقت به لحاظ عدم وجود هیئت رئیسه اقدام کردند و همزمان از صدور ابلاغ برخی دیگر از روسای شهرستان‌ها علی‌رغم پیگیری‌ها و مکاتبات مختلف شهرستان‌های ذیربط خودداری و ممانعت کردند.

این مسئول تاکید کرد: یک سال از فعالیت هیئت فوتبال استان همراه با مدارای اداره‌کل ورزش و جوانان سپری شد بدون اینکه مجمع عمومی تشکیل و اعضای هیئت رئیسه انتخاب شوند تا فعالیت هیئت فوتبال استان به صورت قانونی رسمیت یابد و پس از یک سال فعالیت غیرقانونی هیئت و بدون تشکیل مجمع عمومی اداره‌کل ورزش و جوانان استان در راستای رسالت و ماموریت قانونی خود مبنی بر نظارت به اجرای بی‌کم و کاست مفاد اساسنامه و مقررات ناظر بر حوزه ورزش استان و در تبعیت کامل از قانون و اصلاح امور و به استناد ماده 9 اساسنامه طی مکاتبه با فدراسیون تشکیل مجمع عمومی سالیانه با حضور رئیس فدراسیون یا نماینده تام‌الاختیار و یا تفویض به اداره‌کل ورزش و جوانان استان را درخواست شد.

پیران خاطرنشان کرد: پس از طی حدود 2.5 ماه هیچ‌گونه پاسخی دریافت نشد لذا اداره‌کل به خواست کتبی جمعی از اعضای مجمع هیئت فوتبال استان مبنی بر تشکیل مجمع فوق‌العاده به دلیل عدم رضایت از ادامه فعالیت رئیس هیئت فوتبال استان در سمت رئیس هیئت و در پیروی از تبصره‌های ذیل ماده 12 و 19 اساسنامه ضمن موافقت با درخواست اکثریت اعضای مجمع طی نامه‌ای در تاریخ 26 آذر سال 91 درخواست تشکیل مجمع فوق‌العاده را از فدراسیون فوتبال کرد.

رئیس اداره ورزش استان اردبیل افزود: این بار عدم تمکین فدراسیون به قانون و مفاد اساسنامه منجر شد تا به استناد بندهای ذیل ماده 12 و بند 1 تبصره 2 ماده 19 اداره‌کل ورزش و جوانان در جهت حل معضل پیش آمده طی نامه‌ای در تاریخ 19 دی ماه سال گذشته درخواست حکمیت معاون ورزشی وزارت ورزش و جوانان را کند.

وی تصریح کرد: به دنبال این بحث فدراسیون فوتبال اذعان داشت بنا به گفته رئیس هیئت فوتبال استان اکثریت امضای اعضای مجمع که درخواست تشکیل مجمع فوق‌العاده کرده بودند جعلی و غیر واقعی می‌باشد که به دنبال این امر اصل امضاها که در حدود 13 امضا بود به فدراسیون فوتبال ارسال شد.

پیران به خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: علی‌رغم این اقدامات فدراسیون فوتبال بر خلاف مقررات و متن صریح قانون به ضوابط و مفاد مندرج در اساسنامه تمکین نکرد و پیگیری‌ها از سوی اداره‌کل و وزارت ورزش و جوانان منجر به تشکیل نشست مشترک با حضور معاون ورزشی وزارت ورزش و جوانان، مدیر‌کل دفتر مشترک فدراسیون‌های ورزشی، رئیس فدراسیون فوتبال، مدیرکل ورزش و جوانان استان و رئیس هیئت فوتبال استان در هفتم اسفند ماه سال گذشته در وزارت ورزش و جوانان شد.

این مسئول ادامه داد: خروجی این جلسه و تصمیم مصوب این نشست که طی نامه کتبی به فدراسیون فوتبال و اداره‌کل ابلاغ شد تشکیل مجمع فوق‌العاده بود اما باز هم فدراسیون فوتبال در یک عمل نسنجیده و طی نامه کتبی دبیرکل فدراسیون در تاریخ 21 اسفند ماه همان سال و در پاسخ به نامه مورخ 14 اسفند ماه سال گذشته هیئت فوتبال استان بر خلاف تصمیم جلسه تهران با تشکیل مجمع عمومی موافقت کرد.

رئیس اداره ورزش استان اردبیل یادآور شد: به دنبال این امر اداره‌کل ورزش و جوانان در راستای عمل به تصمیم جلسه تهران مراتب را با معاون ورزشی وزیر و سایر حوزه‌ها در جریان گذاشت که در طی این پروسه و در یک برنامه از پیش طراحی شده بین فدراسیون و هیئت فوتبال مجمع عمومی عادی در تاریخ 27/12/91 شکل گرفت.

پیران گفت: به استناد دستور جلسه ارسالی هیئت فوتبال استان به اداره‌کل ورزش و جوانان مقرر شده بود رئیس فدراسیون شخصاً در مجمع فوق حضور داشته باشد تا فرصتی در جهت حل مشکل حاصل شود اما تنها یک روز قبل از تشکیل مجمع عمومی، فدراسیون فوتبال طی نامه کتبی بر خلاف اساسنامه که به استناد ماده 8 در صورت عدم حضور شخص رئیس فدراسیون باید یکی از نواب رئیس یا دبیر کل به عنوان نماینده فدراسیون در مجمع حضور می‌یافتند اصفهانیان عضو هیئت رئیسه فدراسیون به عنوان نماینده فدراسیون مامور حضور در مجمع اردبیل شدند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در این میان اداره‌کل ورزش و جوانان به پاس حرمت اعضای مجمع تصمیم به حضور در مجمع را گرفت اما عجیب‌تر آنکه بنا به ادعای هیئت فوتبال و اذعان اصفهانیان و تاکید فدراسیون که به صورت تماس تلفنی در جریان مجمع حاصل شد چنین وانمود می‌کردند که اصفهانیان رئیس مجمع تشکیل شده می‌باشند و در این راستا بر خلاف تبصره 1 ماده 8 اساسنامه که صراحتاً اشاره می‌کند در صورت عدم حضور رئیس فدراسیون در مجمع شخص مدیرکل ورزش و جوانان استان ریاست مجمع را عهده‌دار خواهد بود، مقاومت کرده و تفسیر به رای می‌کردند.

پیران افزود: در این بین تلاش گروهی از اعضای مجمع حاضر که قبلاً درخواست تشکیل مجمع فوق‌العاده را کرده بودند نسبت به رای‌گیری جهت طرح استیضاح و برکناری نوتاش به استناد بند 10 ماده 10 اساسنامه فوتبال بود که این امر با توجه به تماس تلفنی مدیرکل ورزش و جوانان با مدیر‌کل دفتر مشترک فدراسیون‌های ورزشی و دبیر مجامع انتخاباتی فدراسیون‌ها که در جریان مجمع حاصل شد منجر به عدم ادامه رای‌گیری شد زیرا که تاکید وزارت ورزش و جوانان به حضور شخص کفاشیان در مجمعی تحت عنوان مجمع فوق‌العاده در جهت تعیین تکلیف نهایی وضعیت هیئت فوتبال استان بود.

وی گفت: بدین ترتیب اولین نشست پس از 18 ماه با حضور اعضای مجمع بدون نتیجه و هیچ‌گونه رای‌گیری پایان یافت بنابراین امروز با گذشت بیش از 20 ماه از فعالیت هیئت فوتبال کلیه تصمیمات و فعالیت‌ها، عزل و نصب‌ها و هزینه‌کردها بر خلاف قانون، مقررات و ضوابط و مغایر با مفاد مندرج در اساسنامه می‌باشد.

رئیس اداره ورزش استان اردبیل ابراز داشت: اما در این بین سوالی که پیش می‌آید این است آیا مشتبه‌سازی هیئت فوتبال از عملکرد خود به مر قانون و حمایت فدراسیون در این خصوص توهین به شعور عمومی و اهالی فوتبال و نقض صریح قانون نمی‌باشد و ادامه این روند نوعی اجحاف در حق فوتبال و جامعه ورزش تلقی نمی‌شود و اینکه کدام عملکردشان منطبق و یا نزدیک به متن صریح قانون و در ریل قانون بوده است؟

وی تاکید کرد: خودداری و پرهیز هیئت فوتبال استان از نشر اکاذیب و فرافکنی‌های بی‌پایه و اساس و توسعه به حرکت در مدار و ریل قانون لازم است و این هیئت باید از ورود در مواضع غیر‌مرتبط و غیر شفاف و خارج از حیطه اختیار و کلان خودداری کرده و در حوزه‌ای که به آن واقف و آگاهی کامل نیافته‌ ابراز نظر نکند تا بیش از این خود دچار توهم نشده و از گردونه اخلاق خارج نشود.

رئیس اداره ورزش استان اردبیل بیان داشت: فوتبال استان که به جهت عدم همراهی صاحبان اصلی و پیشکسوتان و زحمت‌کشان اصلی در ورطه سقوط قرار گرفته باید با کمی درایت و خضوع در برابر خرد جمعی و با احترام به بعد معنوی ورزش قبل از ورود در بحران رهایی یابد که صد البته مطیع بودن در این موضع و خواسته از نشانه‌های دلسوزی و احساس تعلق داشتن به فوتبال این منطقه تلقی خواهد شد.

پیران در پایان سخنان خود در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اردبیل تصریح کرد: از در بی‌تدبیری هرگز فرجی حاصل نمی‌شود و به باور ما حاصل تضاد در گفتار و عمل چیزی جز واپس‌گرایی، خسران و آشفتگی نیست.

انتهای پیام/62001/ط40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول