اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

منطقه‌ای با سیمای تپه‌ماهوری

شراء همچنان در گمنامی به سر می‌برد

منطقه حفاظت‌شده شراء یکی از مناطق بی‌نظیر همدان است که البته آن طور که باید و شاید هنوز شناخته شده نیست.

شراء همچنان در گمنامی به سر می‌برد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، منطقه حفاظت شده شراء با وسعت 10 هزار و 700 هکتار با سیمای کوهستانی و تپه ماهوری در 37 کیلومتری جنوب شرق شهر همدان است.

بخش کوهستانی منطقه از دو قله قافلانته و قزل تشکیل شده که قله قافلانته با ارتفاع 2 هزار و 559 متر از سطح دریا بلندترین بخش این منطقه را تشکیل می‌دهد.

منطقه شراء در تاریخ 15/ 12/ 78 برای نخستین بار به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد و در مرداد 89 نیز با تصویب هیئت وزیران به عنوان منطقه حفاظت‌شده ارتقا یافت.

این منطقه به لحاظ طبیعت بکر، پوشش گیاهی مناسب به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان به شمار می‌رود که کمتر به آن توجه شده است.

در این راستا معاون فنی اداره کل محیط زیست همدان به خبرنگار فارس در همدان گفت: منطقه شراء جزو مناطق تحت مدیریت شهرستان همدان است و تنها منطقه حفاظت شده شهرستان همدان به شمار می‌رود که سیمای آن کوهستانی و تپه ماهوری است.

سیدعادل عربی با اشاره به گشت و کنترل در منطقه شراء افزود: پاسگاه محیط‌بانی نیز از سال 89 در داخل منطقه مستقر و شروع به فعالیت کرده و پرسنل آن به صورت شبانه‌روز در منطقه حضور دارند.

وی تصریح کرد: قوچ و میش ارمنی از گونه شاخص منطقه شراء به شمار می‌رود و اخیراً نیز مستنداتی مبنی بر اینکه گربه وحشی در این منطقه زیست می‌کند، پیدا شده است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست همدان بیان داشت: 172 گونه گیاهی از قبیل ختمی، شقایق، خارشتر، شیرین‌بیان، خارزره، بومادران، تلخه، گون، علف گوسفند، گل گندم، گوش بره، کلاه میرحسن، گل چایی، شیرتیزک، و... در این منطقه شناسایی شده است.

*کم‌آبی و تبدیل اراضی ملی به دیم‌زارهای کم‌بازده از مشکلات شراء

وی با بیان اینکه پرندگان این زیستگاه گونه غالب جانوری منطقه هستند، ابراز داشت: از جمله پرندگان این منطقه می‌توان به کبک، دم جنبانک ابلق، تیهو، کرکس، قرقی، پرستو معمولی، سنگ‌چشم خاکستری، سبز قبا، بحری، دلیجه معمولی، هما، طرلان، سارگپه، شاهین، بالابان، حواصیل خاکستری، سار و بلبل اشاره کرد.

عربی با اشاره به وجود خزندگان و پستانداران در این منطقه یادآور شد: قوچ، میش ، گرگ و کفتار از شاخص‌ترین گونه‌های پستاندار این منطقه محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به مشکلات منطقه شراء افزود: عمده مشکل این منطقه در حال حاضر کم‌آبی است که در این راستا اداره کل حفاظت از محیط زیست استان مصمم است تا امسال با جذب اعتبار در زمینه تأمین آب منطقه اقداماتی انجام دهد.

معاون فنی اداره کل محیط زیست همدان با بیان اینکه کم‌آبی در این منطقه در اواسط تابستان بسیار شدید می‌شود، گفت: از دیگر مشکلات بارز و حاد منطقه شراء تبدیل اراضی ملی به دیم‌زارهای کم‌بازده است که شاید در هیچ یک از مناطق به این شدت نیست.

وی یادآور شد: عدم وجود نقشه‌های دقیق آماری در رابطه با وسعت منطقه و تبدیل اراضی به دیم‌زار از جمله مسائلی است که در این زمینه وجود دارد.

عربی با بیان اینکه دو منطقه حفاظت شده استان همدان همواره گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند، ابراز داشت: یکی از این مناطق، منطقه خانگرمز شهرستان تویسرکان است که به دلیل توپوگرافی و شکل خاص خود گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

وی ادامه داد: بالطبع منطقه شراء نیز گردشگرانی دارد اما به علت وسعت زیاد آن آمار دقیقی در زمینه ورود گردشگران به آن وجود ندارد اما بیشترین بهره‌برداران منطقه شراء بومیان منطقه هستند.

معاون فنی اداره کل محیط زیست همدان با اشاره به قابلیت‌های منطقه حفاظت شده شراء تصریح کرد: کوهنوردی و صخره‌نوردی از قابلیت‌های این منطقه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه تمام مناطق حفاظت شده استان می‌توانند به عنوان جاذبه‌های توریستی هر ساله توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کنند، افزود: اداره کل محیط زیست استان اقدامات و دستورالعمل‌هایی در راستای معرفی این مناطق داشته است که باید در این زمینه بیشتر تلاش شود.

عربی بیان داشت: اخیراً بحث نحوه ورود گردشگران به مناطق تحت مدیریت که مصوبه هیئت وزیران است ابلاغ شده که می‌تواند چشم‌انداز خوبی در زمینه معرفی مناطق و جذب گردشگر داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با جذب گردشگر و درآمدهایی که برای اداره کل محیط زیست استان از این طریق تأمین می‌شود می‌توان از بعد اقتصادی به وضعیت این مناطق سر و سامان داد و در نتیجه قابلیت‌های جاذبه‌ای مناطق را بیشتر کرد.

=========

مریم صابری یگانه

=========

انتهای پیام/89006/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول