اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

توقف گشایش اعتبار برای کالاهای وارداتی

یک روزنامه ژاپنی امروز گزارش داد که بانک مرکزی ایران به بانک ها در این کشور دستور داده است که گشایش اعتبار در مورد قراردادهای وارداتی با ژاپن و جامعه اقتصادی اروپا را متوقف کنند . اقدام ایران اثر سنگینی بر کشورهایی دارد که تنها از طریق گشایش اعتبار معامله دارند .

توقف گشایش اعتبار برای کالاهای وارداتی

رخدادهای 9 خرداد 1359

چکیده

  • داریوش فروهردر مورد نخست وزیری گفت : نه خود من به طور جدی نامزد نخست وزیری بودم و نه هیچ وقت به طور قطع چنین پیشنهادی به من شده است . من آماده پذیرش پستی در دولت آینده نیستم .
  • سید حسین خمینی طی سخنانی با اشاره به اهمیت منطقه خوزستان گفت : آمریکا بزرگترین نقشه ها را در این منطقه و خلیج فارس می کشد تا نکند انقلاب اسلامی به کشورهای عربی منطقه سرایت کند .
  • در پی تهاجم عراق به مناطق مرزی ایران 2 نفر به شهادت رسیده و 14 تن دیگر نیز مجروح شدند .
  • یک روزنامه ژاپنی امروز گزارش داد که بانک مرکزی ایران به بانک ها در این کشور دستور داده است که گشایش اعتبار در مورد قراردادهای وارداتی با ژاپن و جامعه اقتصادی اروپا را متوقف کنند .
  • آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران اظهار داشتند : حفظ متانت و اطاعت متقابل که امام از نمایندگان ملت خواسته اند در واقع از همه ملت خواسته اند. اگر امروز ما نمایندگان مجلس در مقابل یکدیگر بایستیم و جهت گیری کنیم مسلما زمینه شکست انقلاب را فراهم کرده ایم .
داریوش فروهر : مقصر کسانی هستند که درگیری را تحمیل کرده اند

داریوش فروهر در مورد راه حل مسئله کردستان و اینکه آیا با استقرار ارتش در سنندج و بانه مسئله کردستان خاتمه یافته است گفت : به نظر من پس از آنکه حزب ها و سازمان های سیاسی کرد به خود اجازه بستن راه رفت و آمد ارتش و حمله به واحدهای آن را دادند ، ارتش ناگزیر بود هر سدی را از سر راه خود بردارد و اکنون اگر چه با دادن شهیدان بسیاری ارتش به کمک سپاه پاسداران بیشتر شهرهای کردستان را در تصرف خود دارد و حتی در شهرهایی که در غرب کردستان درگیری در آنجا نشده است خبرهای رسیده نشان می دهد که نیروهای مسلح حزبها و سازمان های سیاسی کرد از آنجا خارج شده اند و بسیار جای تاسف دارد که در این گیر و دار در شهرهایی مانند سنندج ، سقز و تا اندازه ای بانه از مردم عادی شهر نیز گروه های زیادی کشته شده اند و آسیب های فراوانی پدید آمده و این بی شک گناه کسانی است که جنگ را به ارتش تحمیل کرده اند .

آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه اظهار داشتند : حفظ متانت و اطاعت متقابل که امام از نمایندگان ملت خواسته اند در واقع از همه ملت خواسته اند اگر امروز ما نمایندگان مجلس در مقابل یکدیگر بایستیم و جهت گیری کنیم مسلما زمینه شکست انقلاب را فراهم کرده ایم .
فروهر ادامه داد : به نظر من اکنون نیروهای مسلح حزبها و سازمان های سیاسی کرد که در وابستگی آنها هیچ گونه شکی وجود ندارد در بیرون شهرها و در راهها و گذرگاهها به کمین نشسته اند و نمی توان گفت که بحران کردستان حتی از نظر درگیری های نظامی پایان یافته باشد .

آماده پذیرش پستی در دولت نیستم

فروهر در مورد نخست وزیری نیز گفت : نه خود من به طور جدی نامزد نخست وزیری بودم و نه هیچ وقت به طور قطع چنین پیشنهادی به من شده است . من آماده پذیرش پستی در دولت آینده نیستم . (1)

 آمریکا برای جلوگیری از نفوذ ایران نقشه می کشد

اولین کنگره شوراهای اسلامی روستایی اهواز امروز با سخنان سید حسین خمینی پایان یافت . وی در این کنگره طی سخنانی با اشاره به اهمیت منطقه خوزستان گفت : آمریکا بزرگترین نقشه ها را در این منطقه و خلیج فارس می کشد تا نکند این انقلاب اسلامی به کشورهای عربی منطقه از جمله عراق ، عربستان ، امارات و بحرین سرایت کند و ما در حال حاضر بین دو قطب بزرگ قرار داریم . (2)

حملات شدید عراق به پاسگاه های مرزی ایران

حوالی ساعت 6 و 30 دقیقه بعد از ظهر دیروز نیروهای رژیم بعث عراق با توپخانه و سلاح های سنگین پاسگاه های بهرام آباد ، گمرک ، فرخ آباد و رضا آباد واقع در استان ایلام را زیر آتش گرفتند . مهاجمین عراقی با مشاهده مقاومت مرزداران ایرانی عاقبت در ساعت 9 شب عقب نشینی کردند . این درگیری ها خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشت .

مقارن صبح امروز نیز مجددا حملات عراقی ها با سلاح های سنگین توپخانه متوجه پاسگاه های مزری ایران شد و درگیری شدیدی به وجود آمد . به موجب گزارش های رسیده مهاجمین عراقی پاسگاه گمرک را در هم کوبیده و مهمات آن را منفجر کرده اند . گفتنی است در پی تهاجم عراق به مناطق مرزی ایران 2 نفر به شهادت رسیده و 14 تن دیگر نیز مجروح شدند . گزارش های دیگر رسیده حاکیست درگیری های امروز در نوارمرزی که از ساعت 7 و 30 صبح آغاز ده بود تا ساعت یک بعد از ظهر همچنان ادامه داشت .

ابراهیمی استاندار ایلام نیز در این زمینه گفت : نیروی هوایی عراق شهر مهران و پاسگاه های مرزی ایران را بمباران کرده است و در این درگیری ها عده ای مجروح شده اند . (3)

گشایش اعتبار برای کالاهای ژاپنی متوقف شد

یک روزنامه ژاپنی امروز گزارش داد که بانک مرکزی ایران به بانک ها در این کشور دستور داده است که گشایش اعتبار در مورد قراردادهای وارداتی با ژاپن و جامعه اقتصادی اروپا را متوقف کنند . این روزنامه نوشت که اقدام ایران شامل کانادا و استرالیا نیز می شود و در مورد تمام کالاهای وارداتی به استثنای مواد غذایی و فراورده های دارویی اعمال خواهد شد . یک مقام بازرگانی ژاپن در این زمینه گفت اقدام ایران اثر سنگینی بر کشورهایی دارد که تنها از طریق گشایش اعتبار معامله دارند . (4)

فروهر در مورد نخست وزیری گفت : نه خود من به طور جدی نامزد نخست وزیری بودم و نه هیچ وقت به طور قطع چنین پیشنهادی به من شده است . من آماده پذیرش پستی در دولت آینده نیستم .
وظیفه دولت دربرابر گرانفروشی ها

آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به معضل گرانفروشی اظهار داشتند : در حالیکه بیشتر مردم ما در استضعاف کامل به سر می برند عده ای سعی می کنند در این بحبوحه بر نقدینه مادی خود بیافزایند که البته در این قسمت دولت لازم است با کمک سپاه پاسداران و دادگاه های انقلاب نگذارند این عده پول این ملت محروم را به خارج از مرزها ببرند ، مردم باید سعی کنند که فقر مستضعفین بیش از این نشود و عده ای فرصت طلب از این موقعیت استفاده نکنند .

چرا شیخ فضل الله نوری بر دار شد ؟!

آیت الله خامنه ای در خطبه دوم نماز جمعه نیز با اشاره به افتتاح مجلس شورای ملی اظهار داشتند : هفته ای که گذشت هفته شروع دمکراسی واقعی در ایران بود ، اما در اینجا باید مطلبی را به یاد ملت بیاورم و آن خاطره شهادت شیخ فضل الله نوری است که 67 سال قبل که در راه مشروطیت کمال سعی را کرده بود در برابر کسانی که حضور اسلام و روحانیت را در متن ارگانهای حکومتی به حال خود خطر می دانستند در سن 70 سالگی در همین میدان توپخانه این عالم را به دار آویختند که البته کسانی خون گریستند و کسانی هم دست زدند و البته کسی نگفت که او را به جرم مسلمان بودن میکشیم بلکه او را ضد مشروطه قلمداد کردند و این تجربه همیشه بوده است که هر گاه بخواهند شتابندگان به سوی حکومت عدل اسلامی را متوقف سازند او را به کهنه پرستی و ضدیت با آرمانهای دمکراتیک متهم می کنند .

ایشان ادامه دادند : شیخ فضل الله نوری می گفت مجلس ما مجلس شورای اسلامی است ولی مخالفین وی می گفتند مجلس شورای ملی ، شیخ فضل الله می گفت من با ملی بودن مخالف نیستم ولی ملت ما مسلمانند و می خواهند که مجلس از قوانین اسلام تبعیت کند .

مخاطب امام همه ملت بود

آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشتند : حفظ متانت و اطاعت متقابل که امام از نمایندگان ملت خواسته اند در واقع از همه ملت خواسته اند اگر امروز ما نمایندگان مجلس در مقابل یکدیگر بایستیم و جهت گیری کنیم مسلما زمینه شکست انقلاب را فراهم کرده ایم . (5)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 10 خرداد 1359 ، صفحه 12

2- اطلاعات ، 10 خرداد 1359 ، صفحه 11

3- اطلاعات ، 10 خرداد 1359 ، صفحه 3

4- اطلاعات ، 10 خرداد 1359 ، صفحه 2

5- کیهان ، 10 خرداد 1359 ، صفحه 15

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول