اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اعتراف صدر اعظم اتریش به تشدید علاقه به اسلام

هر چند من کارشناس مذهبی و دینی نیستم ولی میتوانم این مسئله را بگویم کاری که شما انجام دادید و انقلابی که در ایران رخ داده است موجب علاقه به اسلام در خارج از جهان اسلام شده و بسیاری از روشنفکران دنیا به این انقلاب نگاه می کنند .

اعتراف صدر اعظم اتریش به تشدید علاقه به اسلام

رخدادهای 6 خرداد 1359

چکیده

  • کرایسکی صدر اعظم اتریش: هر چند من کارشناس مذهبی و دینی نیستم ولی میتوانم این مسئله را بگویم کاری که شما انجام دادید و انقلابی که در ایران رخ داده است موجب علاقه به اسلام در خارج از جهان اسلام شده است .
  • هشت نفر عراقی که در حوزه استان ایلام به خاک ایران تجاوز کرده بودند به وسیله ماموران ایرانی محاصره و دستگیر شدند .
  • سازمان عفو بین الملل اعلام کرد که تعداد محکومین به اعدام در آمریکا تقریبا از تمام کشورهای جهان بیشتر است و دولت آمریکا به این ترتیب به دولت های دیگر می آموزد که برای فرونشاندن نارضایتی ها به خشونت متوسل شوند .
  • جورج بوش گفت : باید متحد شویم تا کشور را از رهبری ضعیف و بی صلاحیت جیمی کارتر در چهار سال آینده نجات دهیم .
  • میدان اسب دوانی فرح زاد تهران به اردوگاه معتادان تبدیل شد و در پی آن شب گذشته بیش از 3 هزار نفر از معتادان تهران توسط پاسداران زندان قصر از خیابان های تهران جمع آوری و به این محل منتقل شدند .
  • رادیو مسکو گزارش داد وزارت دفاع آمریکا به منظور اعمال فشار به ایران و تدارک تجاوز علنی به این کشور به افزایش تعداد نیروهای مسلح خود ادامه می دهد .
  • بازرگان  : ما که نمی توانستیم محمد رضاشاهی و رضا شاهی بر سرکار بیاوریم و ناچار می بایست به دوره مصدق می رفتیم و مصدقی می آوردیم که این یکی از جرم های نابخشودنی ما بود .
کرایسکی : انقلاب ایران موجب علاقه جهان به اسلام شد

کرایسکی صدر اعظم اتریش پس از دیدار با شورای انقلاب طی مصاحبه ای اظهار داشت : هر چند من کارشناس مذهبی و دینی نیستم ولی میتوانم این مسئله را بگویم کاری که شما انجام دادید و انقلابی که در ایران رخ داده است موجب علاقه به اسلام در خارج از جهان اسلام شده و بسیاری از روشنفکران دنیا به این انقلاب نگاه می کنند و می اندیشند و مسئله علاقه آنها به اسلام شدید تر شده است .

خبر گزاری آسوشیتدپرس  گزارش داد که طرح انتقال یک عده دیگر از ناوهای جنگی از ناوگان ششم دریای مدیترانه و ناوگان هفتم اقیانوس آرام به دریایی عمان که در آنجا هم اکنون ناوگروه بزرگ جنگی آمریکا متمرکز شده تنظیم می شود . بر اساس این گزارش وزارت دفاع آمریکا به اتفاق سازمان سیا و ادارات دیگر جاسوسی به طور فعال به تدارک عملیات جدید تجاوزکارانه علیه ایران پرداخته است .
بنی صدر : حمله به سفارت آمریکا بیان اراده مردم ایران بود

بنی صدر رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان مسلمان گفت : چون دولت آمریکا به دخالت های خود پس از انقلاب اسلامی ادامه داده و مدارکی که در جاسوسخانه به دست آمده نشان می دهد این تداوم در دخالت موجود بوده است بنابراین حمله به آنها را باید که بیان اراده مردم به پایان دادن این دخالتها تلقی کرد و دنباله این امر که وجود دارد نتیجه رفتار آمریکا است و مردم ایران نمی توانند لاقید بمانند تا انقلاب آنها آسیب پذیر شود . (1)

دستگیری 8 عراقی متجاوز به خاک ایران

هشت نفر عراقی که در حوزه استان ایلام به خاک ایران تجاوز کرده بودند به وسیله ماموران ایرانی محاصره و دستگیر شدند . از این افراد یک کامیون و تعدادی سلاح و مقداری مواد منفجره به دست آمده است . (2)

رئیس ستاد مشترک : کردستان باید سریعا آباد شود

رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه ای در باره عمران سریع کردستان به مسئولان امور هشدار داد . در بخشی از اطلاعیه شادمهر آمده است :  درامتثال فرمان حضرت امام وبه پیروی ازخواست ملت قهرمان وانقلابی ایران، ارتش وسپاهیان پاسدار به زودی باقیمانده فعالیت ریشه‏های گندیده و دشمنان این آب و خاک را متوقف و معدوم خواهند نمود.

در ادامه این اطلاعیه تاکید شده است : ارتش و سپاه برای وصول به این مقصود، تا کنون بیش از 500 شهید و هزار و چهارصد مجروح و معلول به محضر امام و امت تقدیم داشته‏ است، برای برقراری امنیت در منطقه، باز هم آماده شهادت و فداکاری است. رئیس ستاد کل ارتش با اشاره به نکات فوق خواستار رسیدگی فوری به امور کردستان شده است . (3)

جورج بوش ضمن اعتراف به نداشتن امکان پیشی گرفتن از رونالد ریگان برای نامزدی ریاست جمهوری از سوی حزب جمهوری خواه به تلاش خود برای رسیدن به بالاترین مقام اجرایی آمریکا پایان داد . بوش گفت : باید متحد شویم تا کشور را از رهبری ضعیف و بی صلاحیت جیمی کارتر در چهار سال آینده نجات دهیم.
تکذیب شایعات ضد انقلاب

خبر دیگر اینکه در پی پخش شایعاتی مبنی بر خلع سلاح ستون اعزامی به بانه و انهدام چند تانک لشگر 16 قزوین در این رابطه اطلاعیه‌ای انتشار و این شایعات را تکذیب کرد. در این اطلاعیه تاکید شده است : ضد انقلاب با پخش شایعات بی اساس سعی بر واژگون جلوه دادن اوضاع دارند از جمله خبری شایع ساختند که در درگیری لشگر 16 قزوین با مهاجمین 5 تانک منهدم و 6 تانک بدست آنان افتاده است در حالیکه لشگر 16 از گردنه  خان عبور نموده و در برخورد با ضد انقلابیون دو شهید و 8 نفر مجروح داشته است و هیچگونه آسیبی به خودروهای لشگر وارد نشده است.(4)

600 نفر در آمریکا منتظر اعدامند

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد که تعداد محکومین به اعدام در آمریکا تقریبا از تمام کشورهای جهان بیشتر است و دولت آمریکا به این ترتیب به دولت های دیگر می آموزد که برای فرونشاندن نارضایتی ها به خشونت متوسل شوند . در این گزارش آمده است که تا فوریه گذشته بیش از 600 تن در آمریکا به مجازات مرگ محکوم شده اند و این رقم در جهان بیشترین است . (5)

انتقاد بوش از رئیس جمهور آمریکا

جورج بوش ضمن اعتراف به نداشتن امکان پیشی گرفتن از رونالد ریگان برای نامزدی ریاست جمهوری از سوی حزب جمهوری خواه به تلاش دو ساله 15 میلیون دلاری خود برای رسیدن به بالاترین مقام اجرایی آمریکا پایان داد . بوش گفت : باید متحد شویم تا کشور را از رهبری ضعیف و بی صلاحیت جیمی کارتر در چهار سال آینده نجات دهیم . (6)

میدان اسب دوانی اردوگاه معتادان شد

میدان اسب دوانی فرح زاد تهران به اردوگاه معتادان تبدیل شد و در پی آن شب گذشته بیش از 3 هزار نفر از معتادان تهران توسط پاسداران زندان قصر از خیابان های تهران جمع آوری و به این محل منتقل شدند . (7)

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد که تعداد محکومین به اعدام در آمریکا تقریبا از تمام کشورهای جهان بیشتر است و دولت آمریکا به این ترتیب به دولت های دیگر می آموزد که برای فرونشاندن نارضایتی ها به خشونت متوسل شوند .
تمرین نظامی تفنگداران آمریکایی برای حمله به ایران

رادیو مسکو گزارش داد وزارت دفاع آمریکا به منظور اعمال فشار به ایران و تدارک تجاوز علنی به این کشور به افزایش تعداد نیروهای مسلح خود ادامه می دهد . خبر گزاری آسوشیتدپرس نیز در این زمینه گزارش داد که طرح انتقال یک عده دیگر از ناوهای جنگی از ناوگان ششم دریای مدیترانه و ناوگان هفتم اقیانوس آرام به دریایی عمان که در آنجا هم اکنون ناوگروه بزرگ جنگی آمریکا متمرکز شده تنظیم می شود .

بر اساس این گزارش وزارت دفاع آمریکا به اتفاق سازمان سیا و ادارات دیگر جاسوسی به طور فعال به تدارک عملیات جدید تجاوزکارانه علیه ایران پرداخته است . نیویورک تایمز به استناد اظهارات شخصیت های رسمی کاخ سفید اطلاع داد که کارتر دستور آماده شدن و آموزش نیروهای به منظور تجاوز به ایران برای آزادی گروگان ها را صادر کرده است . (8)

بازرگان : اختلاف بر سر تاکتیک بود نه استراتژی !

نخست وزیر دولت موقت گفت : اختلاف ما در دولت موقت با برخی افراد بر سر تاکتیک یعنی برنامه های کوتاه مدت بود و نحوه اجرای برنامه های انقلابی که ما مولد و مجری آن بودیم ، اختلاف بر سر این بود که برنامه ها با چه کیفیتی باید اجرا شود با سلاح و ضربه و فحش و یا به نحو دیگر .

وی ادامه داد : مرتبا به ما ایراد می گرفتند که چرا مصدقی بر سر کار می آورید ، ما که نمی توانستیم محمد رضاشاهی و رضا شاهی بر سرکار بیاوریم و ناچار می بایست به دوره مصدق می رفتیم و مصدقی می آوردیم که این یکی از جرم های نابخشودنی ما بود . (9)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 6 خرداد 1359 ، صفحه 12

2- اطلاعات ، 6 خرداد 1359 ، صفحه 11

3- اطلاعات ، 6 خرداد 1359 ، صفحه 11

4- کیهان ، 6 خرداد 1359 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 6 خرداد 1359 ، صفحه 1

6- اطلاعات ، 6 خرداد 1359 ، صفحه 12

7- کیهان ، 6 خرداد 1359 ، صفحه 2

8- کیهان ، 6 خرداد 1359 ، صفحه 12

9- کیهان ، 6 خرداد 1359 ، صفحه 1، استدلال بازرگان به این معنا است که ملت انقلابی ایران که در طول سالها مجاهدت خود هزاران شهید تقدیم اسلام کرده است دچار قحط الرجال بوده و  برای اداره کشور نیازمند دوران مصدق و مقاماتی است که در آن دوره در مصادر امور بوده اند ، این در حالی است که انقلاب اسلامی دروازه های جدیدی را بر روی ملت ایران گشوده و این امر و توانمندی جوانان ایرانی در طول دفاع مقدس به اثبات رسید .

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول