اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی اداره ارشاد سیستان و بلوچستان خبر داد

راه‌اندازی پایگاه خبری برای هویت‌بخشی به پوشاک سنتی سیستان و بلوچستان

معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری برای هویت‌بخشی به پوشاک سنتی سیستان و بلوچستان راه‌اندازی می‌شود.

راه‌اندازی پایگاه خبری برای هویت‌بخشی به پوشاک سنتی سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان، سعید مهدی‌زاده در سومین کارگروه طراحی مد و لباس اظهار داشت: لباس سنتی سیستان و بلوچستان در گذشته از ویژگی خاص و شاخص‌های مهم و ممتاز برخوردار بوده اما در حال حاضر جایگاه خود را از دست داده و این به لحاظ پراکندگی طراحی‌ها و انتقال اصالت لباس سنتی استان به خارج از کشور نشأت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شاخص و مؤلفه به‌کارگیری صنایع دستی در لباس مردم سیستان و بلوچستان زبانزد خاص و عام است، افزود: لباس سنتی سیستان و بلوچستان با توجه به نحوه دوخت آن رکن اساسی عفاف و حجاب به حساب می‌آید.

معاون فرهنگی ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: باید لباس سنتی و محلی استان به عنوان یک الگوی استانی، کشوری و منطقه‌ای ساماندهی و عرضه شود.

مهدی‌زاده بیان داشت: اشخاص برگرفته از نوع زندگی، منطقه‌ و نوع آب و هوا، اقدام به طراحی لباس می‌کنند اما در استان ما در مورد طراحی لباس ضوابط قانونی تعریف نشده است.

وی ادامه داد: به دلیل نبود الگو و تنوع رنگ، شاهد ورود پوشاک با آرم کشورهای خارجی در استان هستیم که این امر بر پیکره این صنعت لطمه وارد کرده و اصالت لباس مردم سیستان و بلوچستان به فراموشی سپرده شده است.

معاون فرهنگی ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان از راه‌اندازی پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی برای رصد هویت پوشاک سنتی سیستان و بلوچستان به ویژه سوزن‌دوزی زنان بلوچ خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این سایت، الگوی صحیح و سنتی سوزن‌دوزی زنان بلوچ در فضای مجازی در اختیار طراحان قرار می‌گیرد.

مهدی‌زاده خاطرنشان کرد: برخی از افراد متخصص‌نما با دستکاری در نوع دوخت و دوز سنتی استان به اصالت آن خدشه وارد کرده‌اند ما باید جلوی اقدام آنها را بگیریم و طرح‌های ملموس در پوشاک به مردم سیستان و بلوچستان ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته سیستان و بلوچستان در نمایشگاه مد و لباس تهران مقام سوم را کسب کرده است، افزود: ایجاد نمایشگاه دائم مد و لباس در استان، شناسایی و رسیدن به یک انسجام کلی برای طراحی مد و لباس از جمله اهداف کارگروه طراحی مد و لباس سیستان و بلوچستان به حساب می‌آید.

انتهای پیام/75002/ی/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول