اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کریمی قدوسی در گفت‌وگو با فارس:

نامزد عصبانی در مقابل ملت خاکستر می‌شود / کاندیداها حق ندارند با ملت اخم و قهر کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مناظرات تلویزیونی گفت: نامزدها نباید شعار دهند؛ اذعان مطالبی چون خدمتگزار بودن و اعتدال‌گرایی باید جنبه عملی داشته باشد، نامزدی که یک لحظه عصبانی شود در مقابل ملت خاکستر می‌شود.

نامزد عصبانی در مقابل ملت خاکستر می‌شود / کاندیداها حق ندارند با ملت اخم و قهر کنند

جواد کریمی‌قدوسی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی فارس در مشهد با ابراز خرسندی از فضای آرام و امن انتخابات اظهار کرد: انتخابات فصل مهم از زندگی سیاسی ملت ایران را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در سطح دنیا یکی از بحث‌های مهم اجتماعی هر ملتی موضوع انتخابات است و از این حیث مسئله انتخابات باید به طور جدی به آن پرداخته و مورد توجه قرار گیرد.

* کاندیداها به گونه‌ای رفتار کنند که عمق گفتار آنان به صداقت وصل شود

کریمی ضمن برشمردن تهدیدهای برگزاری یک انتخابات گفت: بسیاری از کشورها به‌ویژه کشورهایی که ادعای دموکراسی دارند در هر انتخابات خود هزینه‌های سنگینی را از حیث کشتارها، انفجارها، کدورت‌ها، دشمنی‌ها می‌پردازند و این مسئله در میان ملل مذکور در هر انتخابات عمیق‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: بر سر راه برگزاری هر انتخابات تهدیدهایی وجود دارد که به‌واسطه عملی‌شدن آنها دموکراسی زیر سوال می‌رود و این مسائل برخی در ظاهر و برخی در پشت صحنه به طور جدی مقوله انتخابات را با چالش مواجه ساخته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ثروت و پول را یکی از پشتوانه‌های مهم انتخابات با عنوان تهدید تلقی کرد و گفت: علاوه بر پول و ثروت، قدرت احزاب نیز از جمله مواردی است که با ورود آنها به صحنه انتخابات، دموکراسی و انتخاب زیر سئوال می‌رود.

کریمی یادآور شد: فامیل پرستی، روش‌های تبلیغات و پروپاگاندا، رفاقت و دوستی در انتخابات و نداشتن صداقت نیز مجموعه تهدیدهای مهم در برگزاری یک انتخابات محسوب می‌شود.

وی افزود: فامیل‌پرستی و رفیق‌بازی تبعات منفی در اداره کشور دارد چرا که در این صورت اداره کشور و تقسیم پست و مقام بر حسب توانمندی نبوده بلکه براساس روابط خانوادگی و دوستی شکل می‌گیرد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تهدیدی چون روش‌های تبلیغی و پروپاگاندا را ابزاری برای حذف بصیرت از جامعه و تحمیل خواسته‌ها دانست و تصریح کرد: باید کاندیداها به گونه‌ای رفتار کنند که عمق گفتار آنان به صداقت وصل شود و غفلت از این بخش تاثیرات منفی بر فضای انتخابات دارد.

*رئیس‌جمهور ناکارآمد با تصمیمات خلق‌الساعه کار کشور را قفل می‌کند

وی با تاکید بر اینکه یک رئیس‌جمهور باید متناسب با این جایگاه در تمام ابعاد باشد، اذعان کرد: اگر فردی که زمام ریاست‌جمهوری را بدست گیرد که هم‌وزن با این جایگاه نباشد در کوچکترین تصمیم‌گیری‌ها نیز نمی‌تواند درست عمل کند.

کریمی افزود: مشورت امر حسنه‌ای است اما نباید یک رئیس‌جمهور تابع نظرات و رای دیگری باشد، یک رئیس‌جمهور باید در سخت‌ترین شرایط به خوبی تصمیم گیرد و رئیس‌جمهور تابع دیگران در مواردی که پیچ‌هایی در امور کشور رخ می‌دهد با تصمیمات خلق‌الساعه کار کشور را قفل می‌کند.

وی یادآور شد: شرایط نظام دینی و حکومت اسلامی متفاوت بوده و باید از بروز و ظهور این تهدیدها برای حفظ حقوق مردم پیشگیری کرد.

*رانت‌خواری در پست و مقام ممنوع

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از رسالت سنگین رسانه ملی و نخبگان در فضای انتخابات یاد کرد و گفت: مردم در انتخابات به همت نخبگان و رسانه ملی باید ضمن شناخت دقیق در نهایت به گزینه‌ای برسند که در آن اثر قدرت و ثروت، اثر تبلیغ و فامیل‌بازی، اثر تحقیر و رفاقت و مواردی از این دست نباشد.

کریمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از 35 سال باید در انتخابات الگو باشد و همچنین در عین حذف تهدیدها، حق و حقوق مردم حفظ شود.

* مناظره هشت کاندیدا منطبق بر هدایت‌های مقام معظم رهبری بود

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی مناظره هشت کاندیدا در رسانه ملی را امری حکیمانه و باتدبیر خواند و افزود: مناظره هشت کاندیدا منطبق بر هدایت‌های مقام معظم رهبری بود و قابل قدردانی است.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های مهم در انتخابات 88 به اذعان مقام معظم رهبری از روش‌های غربی در تبلیغات استفاده شد.

کریمی تصریح کرد: حزب به معنای تشکل قابل قبول بوده اما به عنوان کرسی ریاست‌جمهوری و محلی برای باج‌گیری نباید حرف بزند؛ کاندیداها در تبلیغات خود باید حدود شرعی را رعایت کرده و از سیاه‌نمایی به طور جدی پرهیز کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موارد خوشایند این است که با وجود فقط یک تجربه مناظره در انتخابات 88، با گذار از حوادث تلخ، اصل مناظره لطمه نخورده و حذف نشد؛ رسانه ملی باید بداند امروز مردم اگر احساس کنند نظام به سمت ناامنی پیش می‌رود، دلشان می‌گیرد و نگران می‌شوند.

* نحوه برگزاری مناظره مانع از ایجاد موج و تنش در فضا شد/ روند مناظره به نفع جریانی خاص خط داده نشد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تحلیل مرحله نخست مناظره هشت کاندیداها در رسانه ملی، تصریح کرد: یکی از حسن‌های این مناظره حضور افراد به تنهایی و فقط با شخصیت وجودی آنان بود؛ تیم و مشاور هر کاندید بعد از عبور از مراحلی تفکیک شد و نهایت در صحنه مناظره فرد تنها به دور از احزاب و جریان در مقابل دوربین قرار گرفت.

کریمی گفت: این حرکت صدا و سیما محک قابل تحسینی برای نامزدهای ریاست‌جمهوری بوده تا ببیند کدامیک از گزینه بهترین تصمیم را خلق‌الساعه می‌توانند بگیرند.

وی با اشاره به بخش‌های عکس طراحی شده در مناظره، یادآور شد: عکس‌ها کاملا امری مدبرانه بود و هوش و تدبیر رئیس‌جمهور را می‌سنجید و اینکه یک رئیس‌جمهور با نگاه به کوچکترین و نامشخص‌ترین عکس باید درک درستی از مشکلات و شرایط و تصمیم‌گیری برای حل آن داشته باشد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اینکه یک نامزد رئیس‌جمهوری مزرعه ذرت را از گندم نتواند تفکیک کند و یا ضمن سردادن شعارهای اعتدال‌گرایی، ناراحتی خود را در صحنه نتواند مدیریت کند.

کریمی افزود: خوشبختانه طراحی مناظره به گونه‌ای بود که مانع ایجاد موج و تنش در فضای مناظره شد چرا که با ایجاد موج در مناظره زمینه بروز و ظهور تهدیدهای انتخاباتی فراهم می‌شود، همچنین روند مناظره به شکلی نبود که به نفع جریانی خاص خط داده شود.

* نامزدی که یک لحظه عصبانی شود در مقابل ملت خاکستر می‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مناظره تلویزیونی نیاز به تبلیغات پوستر، عکس، شام و کارت‌های تلفن همراه دادن را منتفی کرد، اذعان داشت: باید عملکرد رسانه ملی طوری باشد که کاندیداها به برنامه‌های رسانه بسنده کرده و در نتیجه از تبلیغاتی که بسترساز شائبه‌های تهدید است، پرهیز کنند.

وی خطاب به آحاد جامعه ایران گفت: انتخاب بهترین گزینه در میان کاندیداها به هنر خوب گوش‌کردن بر می‌گردد و از همین حیث همه باید پای مناظرات کاندیداها دقیق به نحوه پاسخ، محتوای پاسخ و سرعت پاسخ هر یک از آنان توجه کند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی سرعت در پاسخ را یکی از امتیازهای کاندیداها توصیف کرد و گفت: سرعت تصمیم‌گیری لازمه یک رئیس‌جمهور است چرا که برای مثال در یک جلسه دو ساعته هیئت دولت باید 20 تصمیم گرفته شود.

به گفته کریمی امکان تغییر تاکتیک صدا و سیما برای مناظرات با توجه به انتقادهای برخی کاندیداها وجود دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با ابراز نارضایتی از ادعای برخی نامزدها در مناظره مبنی بر اینکه سئوالات و نحوه طرح آن در شأن آنان نبوده، تصریح کرد: امام راحل بارها در محافل متعدد تاکید می‌کردند که به من رهبر نگوئید، به من خدمتگزار مردم بگوئید؛ اگر امروز ما پیروی آرمان و اندیشه‌های امام راحل (ره) هستیم باید خود را خدمتگزار بدانیم.

وی خاطرنشان کرد: نامزدها نباید شعار دهند؛ اذعان مطالبی چون خدمتگزار بودن و اعتدال‌گرایی باید جنبه عملی داشته باشد، کاندیدایی که یک لحظه عصبانی شود در مقابل ملت خاکستر می‌شود.

کریمی ادامه داد: یک کاندیدا که در آینده احتمال دارد رئیس‌جمهور شود حق ندارد با ملت اخم و قهر کند؛ باید رئیس‌جمهور از جنس مردم باشد.

به گفته نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی آرامش درونی و بی‌حاشیه‌گی برخی کاندیداها عامل موثر در موفقیت آنان در مناظره بود و کسی که از سوی پروردگار حمایت شود چشمه حکمت بر زبانش جاری می‌شود.

انتهای پیام/70023/صا40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول