اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت گاز مازندران در گفت‌وگو با فارس:

مازندران رتبه نخست گازرسانی کشور را دارد

مدیرعامل شرکت گاز مازندران گفت: مازندران با بهره‌مندی 98.7 درصدی گاز شهری و 75 درصدی گازرسانی روستایی رتبه نخست گازرسانی کشور را به خود اختصاص داده است.

مازندران رتبه نخست گازرسانی کشور را دارد

محسن عرب‌مقصودی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تنکابن گفت: مازندران با توجه به بهره‌مندی 95 درصدی شهرها و نیز 75 درصدی در روستاها از متوسط ضریب نفوذ گازرسانی در کشور پیش بوده و رتبه نخست گازرسانی کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران در ادامه اظهار داشت: از مجموع 58 شهر استان 48 شهر به طور کامل برخوردار از گاز شهری هستند و در چهار شهر دیگر نیز پیمانکار مشغول به کار است.

عرب‌مقصودی اذعان داشت: عمده شهرهای ما که گازدار نشده‌اند کوهستانی و دور از تأسسیات گازی هستند و به زودی با عقد قرارداد وارد فاز مطالعات و تخصیص اعتبار خواهند شد.

وی افزود: در محور گازرسانی روستایی استان نیز از مجموع 2 هزار و 921 روستای مازندران 1853 روستا امکان گازرسانی به جهت نزدیکی به تأسیسات و موقعیت جغرافیایی دارند و یک‌هزار و 60 روستا نیز به دلیل قرار گرفتن در کوهپایه‌ها و کوهستان از این تأسیسات دور هستند که به تدریج برای گازرسانی به آنها نیز باید برنامه‌ریزی و تامین اعتبار صورت گیرد.

عرب مقصودی گفت: ‌با توجه به نگاه ویژه‌ دولت به روستاها در حال حاضر ما بیشترین پروژه‌های گازرسانی خود را در این بخش داریم و با بهره‌برداری از پروژه‌های گازرسانی امسال تا پایان سال 91 ضریب نفوذ گاز روستایی در استان از 75 درصد به 90 درصد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی گاز مازندران گفت: در حال حاضر یک‌هزار و 379 روستای مازندران از نعمت گاز لوله‌کشی برخوردارند و امروز نیز با بهره‌برداری 23 پروژه گازرسانی روستایی جمع روستاهای بهره‌مند از گاز لوله‌کشی استان پس از نصب عملیات علمک به یک هزار و 402 روستا خواهد رسید.

عرب مقصودی در بخش دیگری از سخنان خود به گازرسانی در تنکابن اشاره کرد و گفت: 100 ‌درصد شهرهای تنکابن از نعمت گاز برخوردارند.

وی افزود: از مجموع 241 روستای این شهرستان در امکان‌سنجی‌‌ها 159 روستا نزدیک تاسیسات و خطوط شبکه قرار دارند و امکان گازرسانی به آنها وجود دارد و تاکنون 76 روستا برخوردار از لوله‌کشی گاز هستند و بیش از 70 روستای دیگر نیز در برنامه گازرسانی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران تصریح کرد: سال گذشته به دلیل مشکلاتی که در تخصیص اعتبارات داشتیم بیشتر پروژه‌ها یا متوقف و یا با مشکلات اجرا مواجه بودند و حتی برخی از پیمانکاران ما به دلیل مشکلاتی از قبیل نوسانات قیمت ناشی از اعمال تحریم‌ها یا ورشکسته و یا در مرز ورشکستگی قرار گرفته بودند اما با تعامل و همدلی مسئولانه دولت و پیگیری مجلس به تدریج این مشکلات را پشت سرگذاشتیم.

وی در مورد کندی روند اجرای برخی از پروژه‌های گازرسانی استان نیز اظهار داشت: شرایط ویژه آب و هوایی استان در گازرسانی و اعمال استاندارهای ویژه اجرای پروژه‌ها نیز از جمله مسائلی بوده است که برخی از پروژه‌ها در موعد مقرر به بهره‌برداری نرسیدند.

عرب‌مقصودی یادآور شد: باید به این مشکلات بحث عدم تخصیص اعتبار را نیز افزود زیرا ما در سال 90 به دلیل مشکلات بودجه‌ای و برنامه‌ریزی دولت برای اختصاص بیشتر بودجه‌ها به پروژه‌های بالادستی مانند ساخت و یا تکمیل پروژه‌های پالایشگاهی و تجهیز برخی از آنها، با محدودیت‌ اعتبار در گازرسانی مواجه بودیم.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران افزود: طی یک روز در غرب مازندران بهره‌برداری از پروژه‌های گازرسانی در 32 روستا را داشتیم که سه روستا در بخش کلاردشت چالوس و 21 روستا در شهرستان تنکابن قرار دارند که 14 روستا از این جمع با محوریت نعمت‌آباد بخش خرم‌آباد شامل روستاهای نعمت‌آباد، تازه‌آباد، مازوبن سفی و علیا، عزیزآباد، توساکله، ‌قاشق تراش‌محله، برسبور، همشبور، میانکوه‌محله، امیرآباد، شیرج محله بزرگ و کوچک و امیرآباد است.

وی ادامه داد: این پروژه با اعتباری بالغ بر 120 هزار و 33 میلیون ریال و 137 هزار و 116 متر اجرای شبکه است که 2 هزار و 585 خانوار در آن از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

این مسئول یادآور شد: چهار روستای دیگر نیز با محوریت قلعه گردن در بخش خرم‌آباد شامل روستاهای قلعه گردن در فاز اول، ‌کراجور کنار، آغوزکله و شیروان محله هستند که با اعتباری بالغ بر 23 هزار و 80 میلیون ریال و 15 هزار و 500 متر اجرای شبکه است که 836 خانوار از گاز بهره‌مند خواهند شد و سه روستای دیگر نیز با محوریت عظیمیه چالکش شامل سه روستای عظیمیه، درویش‌سرا و صالح آباد هستند که با اعتباری بالغ بر 10 هزار و 578 میلیون ریال و اجرای 11 هزار و 222 متر شبکه و برخورداری 332 خانوار از گاز لوله‌کشی است.

عرب مقصودی در پایان گفت: مجموعا این سه پروژه تنکابن جمعیتی بالغ بر 110 هزار و 855 نفر را شامل می‌شود که در آن سرانه ‌گازرسانی به هر خانوار نیز 46 میلیون ریال بوده است.

انتهای پیام/86020/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول