اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌عامل تعاون روستایی کرمان‌:

110 میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی در کشور تولید می‌شود

‌مدیرعامل سازمان تعاون روستایی شمال استان کرمان گفت: تولید بالغ بر 110 میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی در سطح کشور نشان از تلاش و درک موضوع تامین امنیت مواد غذایی جامعه توسط تولیدکنندگان است.

110 میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی در کشور تولید می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، داوود بیگلری پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تخصصی محصولات ارگانیک و نهاده‌های کشاورزی اظهار داشت: بخش کشاورز‌ی تحت تاثیر محیط بیرونی است و با این وجود در زمان اقتصاد مقاومتی و با وجود فشارهای زیاد و تحریم کشور میوه و محصولات کشاورزی به وفور در پیشخوان مغازه‌ها وجود داشت و هیچ‌گونه کمبودی را در بخش میوه و محصولات کشاورزی حس نکردیم در حالی که در دیگر صنف‌ها ما شاهد کمبودهای زیاد بودیم که ناشی از وابسته بودن بود. 

وی بیان داشت: با تمام این‌ موارد توجه خاصی به بخش کشاورزی نشده است و تصمیم گرفتیم در استان کرمان با راه‌اندازی این نمایشگاه با شعار توسعه کشاورزی به بعد اقتصادی کشاورزی ورود پیدا کنیم‌.

بیگلری تصریح کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند ادعای استقلال کند و غذای مورد نیاز مردمش را از خارج تامین کند، زیرا کشاورزی محور توسعه هر کشور است.

وی عنوان کرد: لازمه اقتدار هر کشور و حفظ تمامیت ارضی آن در گرو خود‌کفایی در تولید محصولات دامی و کشاورزی و عدم وابستگی به بیگانگان است و تامین امنیت غذایی با تکیه بر تولید از منابع داخلی و نیل به خودکفایی در محصولات اساسی، ارتقای سطح سلامت و مواد غذایی تا استاندارد جهانی‌، اصلاح و بهینه کردن الگویی مصرف و حمایت مؤثر از تولید و صادرات در محصولات دارای مزیت نسبی و ایجاد مزیت‌های جدید است.

مدیر‌عامل تعاون روستایی کرمان گفت: با توجه به ارزش‌های دینی و اخلاقی ما در بخش کشاورزی نسبت به آینده باید با افق بسیار بلندی هم در کمیت و هم در کیفیت گام برداریم و با حداقل منابع، حداکثر تولید را داشته باشیم و نهایت اهتمام را در خوب مصرف کردن به کار گیریم.

بیگلری افزود: تولید بالغ بر 110 میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی در سطح کشور نشان از تلاش و درک موضوع تامین امنیت مواد غذایی جامعه توسط تولید کنندگان است و استان کرمان نیز با وجود خشکسالی‌های متوالی طی سال‌های گذشته و سایر عوامل محیط بیرونی و محدودیت منابع آب‌، اختلاف درجه حرارت حدود 20 درجه سانتی‌گراد موجب تنوع اقلیمی شده است.

وی افزود‌: این ویژگی‌های اقلیمی موجب شده تا امکان تولید بالغ بر 120 نوع محصولات زراعی و باغی با ظرفیت نسبی تولید بسیار بالایی را در حد رتبه‌های یک تا دو در سطح کشور به خود اختصاص دهد.

بیگلری‌ وجود یک چهارم باغ‌های کل کشور در استان کرمان، رتبه اول تولید و سطح زیر کشت پسته و خرما، رتبه دوم مرکبات، یک سوم سهم اشتغال استان کرمان، بالغ بر 28 درصد تولید ناخالص داخلی استان در مقایسه با سایر بخش‌ها، مزیت صادرات محصولات کشاورزی به ویژه پسته و خرما بعد از فرآورده‌های نفتی و تولید بالغ بر 6.5 میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی را حاصل دسترنج و تلاش کشاورزان، دامداران، صنعتگران و سخت کوشان این سرمایه‌های انسانی بی‌ادعا و شجاع و صبور خواند.

وی مزیت دیگر بخش کشاورزی را تولیدات بخش خصوصی تعاونی‌های تولید و تشکل‌ها که بیش از 90 درصد است برشمرد و گفت: ایجاد تشکل‌های قوی کشاورزی بهترین راه برای توانمند‌سازی کشاورزان است که از بعد اقتصادی تشکل‌ها می‌توانند منابع پراکنده را به شکل هدفمند تجمیع کنند و از بعد اجتماعی نیز گرد هم آمدن و همکاری مردم پیوندهای اجتماعی را میسر می‌کند.

بیگلری تصریح کرد: تشکل‌ها بستر بسیار مناسبی برای واگذاری بسیاری از امور تصدی‌گری در راستای اصل 44 قانون اساسی و فرمایشات رهبری هستند و این تشکل‌ها سهم مهمی را در تحقق توسعه عدالت اجتماعی و اقتصادی دارند.

وی اذعان داشت:‌ در استان کرمان 15 عنوان و فعالیت بخش خصوصی در حوزه بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند که 248 تعاونی تولید، کشاورزی، زنان، مرغداران و دامداران مشغول فعالیت هستند.

بیگلری خاطر نشان کرد: دو نوع تعاونی روستایی و تولید به صورت ویژه مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی قرار دارند و شبکه تعاون روستایی در تمام امور کاشت، داشت و برداشت و بازرگانی محصولات کشاورزی حضور دارد.

وی عنوان کرد: تعاونی‌های روستایی بیشتر به کار بازاریابی و بازرگانی در زمینه اقتصادی و کشاورزی مشغول بوده و بیشتر در سطح روستاها با زیرساخت‌های نرم‌افزاری مستقر هستند.

بیگلری ابراز داشت: تعاونی‌های تولید در قالب تعاونی دانش‌بنیان و با رویکرد تبدیل علم به ثروت در مراکز تولید مشغول فعالیت هستند که 60 درصد اراضی زراعی و باغی استان کرمان زیر پوشش این تعاونی‌ها هستند.

انتهای پیام/2446/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول