اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امسال محقق می‌شود

مبارزه بیولوژیکی در 10 هزار هکتار از اراضی همدان

مدیر امور حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از اجرای مبارزه بیولوژیکی در 10 هزار هکتار از اراضی استان همدان در سال جاری خبر داد.

مبارزه بیولوژیکی در 10 هزار هکتار از اراضی همدان

شهرام پیشه‌ور در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: برنامه مبارزه بیولوژیکی در 10 هزار هکتار از اراضی استان همدان است که 6 هزار هکتار سطح زیر کشت ذرت و 4 هزار هکتار آن سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی است.

وی در تعریف مبارزه بیولوژیکی بیان داشت: در این نوع مبارزه از عوامل زنده و بیولوژیکی طبیعی علیه آفات استفاده می شود.

مدیر امور حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: بشر برای تأمین نیازهای غذایی و صنعتی خود و همچنین ایجاد مزارع گسترده‌تر و بهره‌برداری بیشتر، اکوسیستم‌های طبیعی را برهم زده و موجب تخریب جنگل‌ها، نابودی خاک و حیات وحش شده است.

وی ابراز داشت: از آن جایی که در کوتاه‌مدت روش‌های بهره‌برداری ممکن است متکی بر تکنولوژی ماشینی و مواد شیمیایی پربازده باشند اما پایدار نبوده و نهایتاً موجب آلودگی‌های زیست‌محیطی و معضلات فراوان دیگر می‌شوند.

پیشه‌ور با بیان اینکه امروزه جامعه بشری با یک تضاد دوگانه مواجه است افزود: از یک طرف احتیاج روزافزون به مواد غذایی و توجه کشورهای در حال توسعه به افزایش تولیدات کشاورزی و از طرف دیگر استفاده از بعضی روش‌های متداول نظیر انجام گسترده مبارزات شیمیایی به منظور افزایش محصول، باعث شده تا امنیت غذایی جامعه از بعد از سلامت محصول با خطر جدی روبرو شود.

وی خاطرنشان کرد: متخصصان در راستای یافتن راه‌های سالم‌تر و مطمئن‌تر به منظور مقابله با این معضل، به امکان استفاده از سایر ارگانیسم‌ها به عنوان عوامل کنترل بیولوژیک زمینه لازم را برای کنترل سالم‌تر و مطمئن‌تر آفات به وجود آورده‌اند.

مدیر امور حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان مزایای مبارزه بیولوژیک را برشمرد و افزود: کاهش مصرف سموم شیمیایی، کاهش خسارات آفات، جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی و تولید محصول سالم از جمله مزایای این نوع مبارزه است.

وی با بیان اینکه مبنای قانونی مبارزه بیولوژیک، ماده 143 قانون برنامه پنجم توسعه است ابراز داشت: سابقه شروع  این نوع مبارزه درحوزه کشاورزی استان همدان به شروع تولید زنبور تریکوگراما، درانسکتاریم دولتی در سال 75 برمی‌گردد که طبق آمار به دست آمده از سال 91، 9 هزار و 155 هکتار از اراضی استان همدان مبارزه بیولوژیکی انجام شده است.

پیشه‌ور به نتایج به دست آمده از انجام عملیات این مبارزه در سال 91 اشاره و خاطرنشان کرد: کاهش مصرف سموم آفت کش به میزان 27 هزار و 500 لیتر، تولید 148 هزار تن گوجه فرنگی و 45 هزار و 500 تن ذرت سالم و عاری از سموم آفت‌کش از نتایج مطلوب مبارزه بیولوژیک در استان در سال 91 بوده است.

وی در خصوص عوامل بیولوژیکی تولیدی در استان همدان بیان داشت: تولید زنبور براکون و زنبور تریکوگراما (علیه لاروهای کرم میوه گوجه‌فرنگی، کرم بلال ذرت، کرم ساقه‌خوار ذرت) و تولید زنبور تریسلکوس(علیه تخم سن غلات) از عوامل بیولوژیکی در استان همدان است.

انتهای پیام/89024/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول