اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با وجود برخی محدودیت‌های مالی

اعتبارات اشتغالزایی در بانک مسکن کهگیلویه و بویراحمد خاک می‌خورند

در حالی که انتظار می‌رود مدیران به‌و‌یژه مدیران بانکی کهگیلویه و بویراحمد برای جذب تسهیلات اشتغالزایی جدید تلاش کنند شاهد هستیم که برخی اعتبارات موجود در بانک‌ها از جمله بانک مسکن بعد از یک‌سال هنوز دست نخورده باقی مانده‌اند.

اعتبارات اشتغالزایی در بانک مسکن کهگیلویه و بویراحمد خاک می‌خورند

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، رفع بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از خواسته‌ها و نیازهای اصلی مردم است که برای رفع این مشکل بزرگ، دولت اعتباراتی را در سال‌های گذشته در قالب‌های تسهیلات خود اشتغالی و مشاغل خانگی به بانک‌های دولتی ابلاغ کرده که بر اساس قانون این بانک‌ها موظف هستند اعتبارات اشتغالزایی را به متقاضیان پرداخت کنند.

آنچه در استان کهگیلویه و بویراحمد مشاهده می‌شود، عدم همکاری برخی بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات است؛ به عنوان مثال از ردیف 11 بودجه سال 91 حدود 70 میلیارد ریال به بانک مسکن این استان ابلاغ شده که بعد از گذشت یک‌سال علی‌رغم صفوف طولانی متقاضیان دریافت تسهیلات خود اشتغالی، این اعتبارات همچنان در این بانک خاک می‌خورند تا انتظار متقاضیان راه‌اندازی یک کسب و کار درآمدزا همچنان ادامه داشته باشد.

به گزارش فارس از آنجا که مدیریت اشتغال ایجاد شده در بخش مشاغل خانگی و خود اشتغالی با کمیته امداد امام خمینی است و افرادی که در این حوزه متقاضی می‌شوند با کمترین انحراف به دنبال ایجاد یک شغل و کسب درآمد هستند، چنین عملکردی از بانک مسکن که یک بانک دولتی است قابل قبول نیست که انتظار می‌رود مدیریت این بانک تدبیری به خرج دهد تا این تسهیلات قبل از اینکه برگشت بخورند خانواده نیازمندی را صاحب شغلی کند و از رهگذر آن نانی آبرومند برای خود و خانواده‌اش مهیا کند.

انتظار معقول و واقعی از یک مدیریت کارآمد بانکی این است که نه تنها اعتبارات مصوب دولتی را به موقع به بخش مورد نظر تزریق کند بلکه برای جذب اعتبارات و تسهیلات بیشتر نیز تلاش کند ولی شاهد هستیم که بیش از هفت میلیارد تومان در بانک دولتی مسکن دست نخورده باقی مانده است که اگر به موقع پرداخت نشود برگشت خواهند خورد.

اگر چه بانک مسکن بیشترین مانده اعتبارات موجود پرداخت نشده را دارد ولی عملکرد سایر بانک‌ها نیز در این‌باره چندان توفیقی نداشته است.

بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات بند 11 بودجه 91 اقدام کنند

عبدالمجید فرهادی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی با اعلام آماری در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: در سر جمع اعتبارات بند 11 بودجه سال گذشته حدود 26 میلیارد و 800 میلیون تومان در بانک‌های این استان مانده است که باید در دو سر فصل خود اشتغالی و مشاغل خانگی به متقاضیان پرداخت شود.

وی با بیان اینکه در یک استان محروم که از طرفی عمده شغل‌های درخواستی با هزینه‌های کمی راه‌اندازی می‌شوند، رقم حدود 27 میلیارد تومان رقم کمی نیست که لازم است بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات هر چه سریع‌تر اقدام کنند.

فرهادی افزود: بانک مسکن با حدود هفت میلیارد تومان بیشترین مانده را دارد و بعد از آن بانک ملی با حدود پنج میلیارد و 500 میلیون تومان است. 

وی با قدردانی از بانک‌هایی که در سیاست‌های اشتغالزایی کمیته امداد امام خمینی در سرفصل‌های مختلف همکاری می‌کنند، تأکید کرد: از همه مسئولان بانکی انتظار داریم که برای پرداخت تسهیلات آماده و جذب تسهیلات جدید از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

فرهادی با بیان اینکه تسهیلاتی که از سوی کمیته امداد امام خمینی به بانک‌ها معرفی می‌شوند با نظارتی که این نهاد در مراحل مختلف طرح دارد با راستی‌آزمایی بیش از 90 درصدی منجر به ایجاد اشتغال می‌شوند و حال که چنین اعتباراتی موجود است حیف است که از آن‌ها برای کاهش فقر و محرومیت در این استان استفاده نشود.

با نگاه مثبت بانک‌ها کاهش بیکاری و فقر در کهگیلویه و بویراحمد شدنی است

سید حسین صابری استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این‌باره و در کمیته اشتغال روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر از همه اداره‌های مرتبط از جمله صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و مهم‌تر از همه این‌ها بانک‌های دولتی خواست تا با کمیته امداد امام خمینی در سیاست اشتغالزایی همکاری کنند.

وی که از گزارش مدیرکل کمیته امداد امام خمینی از پول‌های موجود در بانک‌های این استان در بخش خود اشتغالی و مشاغل خانگی متعجب به نظر می‌رسید با بیان این جمله که‌ «اگر بشود چه می‌شود» تأکید کرد: می‌گویند این پول‌های موجود با تسهیلات چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله باید به متقاضیان خود اشتغالی پرداخت شود که اگر این اتفاق بیفتد و نگاه مثبتی در این حوزه باشد بدون شک ریشه‌کنی بیکاری و فقر کار سختی نخواهد بود.

به گزارش فارس، عمده متقاضیان وام‌های خود اشتغالی و مشاغل خانگی از عملکرد برخی بانک‌ها در این زمینه ناراضی هستند و می‌گویند برخی بانک‌ها دغدغه‌ و جدیتی برای ایجاد اشتغال ندارند و با بهانه‌های مختلف سعی در عدم پرداخت تسهیلات را دارند.

نتیجه‌گیری

به هر حال تنها در یک بند از بودجه ابلاغی سال گذشته بانک‌های این استان، پرداخت تنها 800 میلیون تومان از میزان 27 میلیارد تومان اعتبارات موجود نشان از عملکرد بسیار ضعیف برخی بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد دارد که باید برای تلاش در جهت ایجاد شغل و درآمد در این استان تکان بیشتری بخورند و با برخی مسئولان و اداره‌های پای کار در این حوزه از جمله کمیته امداد امام خمینی همراه و همدل شوند تا مردم شیرینی این همدلی را با راه‌اندازی یک شغل برای یک خانواده نیازمند لمس کنند.

انتهای پیام/82005/م40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول