اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اختاپوس ساخت‌ و سازهای غیرمجاز در تاکستان

موقعیت فعلی شهر تاکستان، از ساخت‌وسازهای اختاپوسی گرفته تا کوچه‌های تنگ و باریک می‌طلبد تا با همت مسئولان در هم بشکند و از بنیان تغییر یابد.

اختاپوس ساخت‌ و سازهای غیرمجاز در تاکستان

به گزارش خبرگزاری فارس از تاکستان استان قزوین، برگزاری همایش‌های یک روزه توسعه شاخص‌های شهری در شهرها، نواحی و استان‌های مختلف که طی سال‌های اخیر باب آن گشوده شده، فرصتی مغتنم برای بازنگری و تغییر در اجرای برخی سیاست‌ها در حوزه شهری به منظور رفاه بیشتر شهروندان و ارائه خدمات و امکانات به آحاد مردم یک شهر است.

اعتقاد کارشناسان، استادان و مدیرانی که برای پی بردن به معضلات شهرنشینی و عمق مسائل و موضوعات آن همواره در تکاپو هستند، این است که بدون دقت نظر و داشتن برنامه منسجم افق توسعه یک شهر ناممکن است.

در راستای تدارک این گونه برنامه‌های منسجم یکی از سیاست‌ها در کشور ما در طول ادوار مختلف، تدوین اسناد چشم‌انداز شهری برای نقاط مختلف بوده است.

در میان شهرهای استان قزوین نیز شهر تاکستان تاکنون در نظرسنجی‌های انجام شده از جمله نواحی مستعد و دارای ظرفیت‌های بالقوه بوده است.

این شهر جزو معدود نواحی مهم و استراتژیک استان قزوین با پیشینه و تمدن کهن و دارای تاریخچه‌ای شاخص در عرصه‌های فرهنگی، مذهبی، سنتی با گویش زبانی تاتی است.

ذکر همین نکته بس که تولید هزاران هزار تن خوشه‌های زرین تاک در طول یک سال از فعالیت و زحمت کشاورزان تاکستان اندوخته و عصاره‌ای از ظرفیت‌های این کهن‌شهر باستانی با هفت هزار سال سابقه پیش و پس از ظهور تمدن اسلامی است.

تاکستان البته از سال‌های دور با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان بوده است و تلاش تمام مدیران و مسئولان این شهر نیز نتوانسته است از مشکلات بکاهد.

رعایت نکردن قوانین ساخت‌ و ساز از سوی برخی از شهروندان در حوزه شهری، نگاه بعضاً بی‌قانون و نامتوازن از سوی مدیران شهری، نظرات نادرست و عدم اتفاق نظر برخی مسئولان این شهر طی سال‌های متمادی، دغدغه‌ها، مشکلات و آسیب‌های مختلفی را به طور هشدارگونه متوجه این شهر دیرینه فرهنگی و مذهبی ساخته است.

شهرستان تاکستان با عنوان پیشین «سیاه دهن» مشهور به سرزمین حاصل‌خیز برای کشاورزی محصول انگور سیاه یا به زبان عمومی‌تر تاک بوده است و گفتنی‌تر اینکه با گذشت سال‌های متمادی نام سیاه‌دهن همچنان بر زبان تات‌زبان‌های استان قزوین جاری است و این موضوع دلیل دیگری است بر اصالت و پایبندی تات‌ها به تمدن خویش.

البته ذکر این نکته ضروری است که در طول سال‌های اخیر با حضور مدیران و مسئولان پرتلاش پنجره‌ای برای توسعه شهری تاکستان گشوده است.

فعالیت‌های شاخص مدیران این شهر در سال‌های اخیر به طور مستمر تا حدودی در برجسته‌سازی اهمیت توسعه در شهر تاکستان مؤثر واقع شده است.

مشارکت شهروندان از عوامل پیشرفت تاکستان است

اصغر تقی پور، سرپرست شهرداری تاکستان در گفت‌وگوهایی مختلف با خبرنگار فارس ظرفیت‌ها و قابلیت‌های شهری تاکستان را مورد توجه قرار داده و مشارکت شهروندان را از عوامل اصلی در راستای پیشرفت تاکستان عنوان می‌کند.

فرماندار تاکستان نیز فعالیت‌های صورت‌گرفته برای توسعه شهری تاکستان را گسترده و در حد مطلوب می‌داند.

علی اکبریان به خبرنگار فارس در تاکستان می‌گوید: همایشی که با عنوان توسعه شهری تاکستان پس از حدود شش ماه کار مداوم در هفته‌های اخیر به اجرا درآمد، در پی بردن به آسیب‌ها و چاره‌اندیشی برای معضلات این شهر در حوزه شهری اثرگذار بوده است.

توسعه شهری با انسجام بیش از پیش

وی دست‌یابی به طرح جامع و مناسب برای توسعه تاکستان و بهره‌گیری از اندیشه‌های مختلف را از اهداف اجرای این گونه همایش‌ها می‌شمارد و اذعان می‌کند که حل مشکلات شهر تاکستان با وحدت و انسجام بیش از گذشته امکان‌پذیر می‌شود.

بنابر این گزارش، به طور حتم با توجه با ظرفیت‌های دیرینه تاکستان در پاسداری از فرهنگ ارزشمند تاتی جا دارد که مسئولان این شهر با نگاهی دلسوزانه‌تر راه را برای آیندگان هموار کنند و در فکر رونق بیشتر و جلب رضایت شهروندان باشند.

هر جا که افق نگاه‌ها محدود و در یک ظرف گنجانده شود، نمی‌توان شاهد پیشرفت بود و اصلی‌ترین ابزار برای توسعه، حمایت و مشارکت شهروندان از مسئولان است.

انتهای پیام/77005/ب۳۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول