اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

دیوانعالی پاکستان درباره مذاکره با طالبان تشکیل پرونده داد

دیوانعالی پاکستان درباره روند مذاکره و صلح دولت و ارتش این کشور با طالبان تشکیل پرونده داد.

دیوانعالی پاکستان درباره مذاکره با طالبان تشکیل پرونده داد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، یک روزنامه‌نگار پاکستانی با ارائه دادخواستی به دیوانعالی این کشور خواهان توقف روند مذاکره مقامات این کشور با طالبان شد.

«شاهد اورکزی» خبرنگار آزاد پاکستانی با استناد به قانون اساسی پاکستان که هر نوع مذاکره و تماس مقامات کشوری و لشکری با نیروهای نظامی خصوصی (طالبان) را ممنوع اعلام کرده، این دادخواست را تقدیم دیوانعالی پاکستان کرده است.

طبق این دادخواست، مذاکره با طالبان به معنای پذیرفتن برتری این گروه است بنابراین باید از ارتش بخواهیم اجازه ندهد احزاب سیاسی وارد مذاکره با طالبان شوند بلکه طالبان فقط باید شرایط ارتش را بپذیرند.

در ادامه این دادخواست آمده است: طالبان پاکستان دشمن ما هستند بنابراین هیچ حزب مذهبی یا سیاسی حق ندارد با دشمن مذاکره کند.

این خبرنگار پاکستانی با طرح این سؤال که چرا سیاستمداران، ارتش را وادار به صلح با طالبان و بالا بردن پرچم سفید می‌کنند؟ می‌گوید: تسلیم شدن ارتش در برابر طالبان آن هم در شرایط فعلی به معنای خدشه‌دار شدن غرور ملی مردم پاکستان است زیرا مردم به ارتش افتخار می‌کنند.

در این دادخواست تصریح شده است که طبق ماده 190 قانون اساسی پاکستان، تمام سازمان‌های دولتی و نظامی برای مذاکره یا کنار آمدن با هر گروهی باید رأی دادگاه را نیز در نظر بگیرند.

این دادخواست در حالی مطرح می‌شود که دولت آتی پاکستان به رهبری «نواز شریف» خواهان مذاکره و صلح با طالبان شده که این پیشنهاد مورد استقبال طالبان پاکستان نیز قرار گرفته است.

همچنین حزب «جمعیت علمای اسلام» پاکستان چند روز پیش طرح پنج مرحله‌ای خود را برای مذاکره با طالبان ارائه و «مولانا سمیع‌الحق» پدر معنوی طالبان نیز برای میانجیگری در روند صلح اعلام آمادگی کرد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول