اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

شروط «پدر طالبان» برای میانجیگری در روند صلح/ احزاب پاکستان با «سمیع‌الحق» مذاکره کردند

«مولانا سمیع‌الحق» معروف به پدر طالبان با اعلام اینکه 2 حزب بزرگ پاکستان با وی وارد مذاکره شده‌اند، تصریح کرد که می‌تواند به‌ صورت مشروط به ایجاد صلح بین طالبان و دولت پاکستان کمک کند.

شروط «پدر طالبان» برای میانجیگری در روند صلح/ احزاب پاکستان با «سمیع‌الحق» مذاکره کردند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، مولانا سمیع‌الحق برای میانجیگری بین طالبان و دولت پاکستان اعلام آمادگی کرد.

با این حال، وی این کار را منوط به همسو بودن دولت آتی و ارتش پاکستان در قبال روند صلح و جدی بودن آنها در مورد راهکارهای ارائه شده در زمینه تروریسم و افراطی‌گری، به‌رغم فشارهای احتمالی آمریکا، دانست.

سمیع‌الحق در گفت‌وگو تلفنی با روزنامه «نیوز» پاکستان، با اعلام این مطلب گفت که هر نوع شکاف بین دولت و ارتش پاکستان درباره اتخاذ راهکارهای مذاکره با طالبان، به معنای آن است که هیچ نوع مذاکره و صلحی در پیش نخواهد بود.

وی افزود: برای انجام یک مذاکره صلح معنادار، دولت غیرنظامی (دولت آتی «نواز شریف» در مرکز و دولت «حزب تحریک انصاف پاکستان» در ایالت «خیبرپختونخواه») و ارتش باید دارای موضع یکسان بوده و به‌طور جدی نشان دهند که حتی در صورت اعمال فشار آمریکا در آینده نیز ذره‌ای از موضع خود عقب‌نشینی نخواهند کرد.

وی تصریح کرد که اگرچه تاکنون سیگنال‌های مثبتی از طالبان دریافت کرده اما هنوز اقدامی انجام نداده است.

همچنین گزارشات حاکی از آن است که 2 حزب مسلم لیگ نواز و تحریک انصاف پاکستان پیش از این برای پیشبرد روند صلح مذاکراتی با سمیع‌الحق داشته‌اند.

به گفته وی، نواز شریف رهبر حزب مسلم لیگ نواز از طریق «سلیم صیف‌الله» از وی خواسته تا نقش خود را در مذاکرات صلح ایفا نماید.

سمیع‌الحق عنوان کرد که در همان روز که پیام نواز شریف را دریافت کرده، تعدادی از رهبران ارشد حزب تحریک انصاف از جمله «پرویز ختاک» برای بحث درباره همین موضوع با وی دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

به گفته وی، ختاک در این جلسه به وی اطمینان داده که مجلس ایالتی خیبرپختونخواه تصمیمی برضد حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به مناطق قبایلی پاکستان اتخاذ کرده و از دولت مرکزی می‌خواهد تا از ائتلاف خود با آمریکا در جنگ با ترور خارج شود.

این اظهارات در حالی انجام می‌شود که نواز شریف پس از پیروزی در انتخابات عمومی 21 اردیبهشت در پاکستان برای مذاکره با طالبان اعلام آمادگی کرد که این پیشنهاد با استقبال این گروه شبه‌نظامی مواجه شد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول