اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

افزایش دوباره تلفات غیرنظامیان؛ قدرت‌یابی طالبان یا ضعف نیروهای امنیتی افغانستان؟

کارشناسان با اشاره به عملیات‌های اخیر گروه طالبان و تلفات غیرنظامیان ادعا می‌کنند که این گروه تضعیف شده و برای حضور در رسانه‌ها و زنده نگه داشتن استراتژی جنگ در افغانستان رویکردی را انتخاب کرده‌اند که تلفات غیرنظامیان نیز جزئی از آن محسوب می‌شود.

افزایش دوباره تلفات غیرنظامیان؛ قدرت‌یابی طالبان یا ضعف نیروهای امنیتی افغانستان؟

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، بیش از یک دهه از دولت حامد کرزی می گذرد اما تلفات غیرنظامیان از مشکلات جدی و حل نشده مردم و دولت افغانستان است.

غیرنظامیانی که جانشان در هر شرایطی بایست حفظ شود، متاسفانه هر ساله تعداد تلفات آن‌ها توسط طرف‌های درگیر افزایش می‌یابد.

از سویی نیروهای خارجی در افغانستان گروه‌های مسلح بویژه طالبان را مورد انتقاد قرار داده و از آن طرف هم طالبان، نیروهای خارجی را مقصر قلمداد می‌کنند.

اما آنچه که مسلم است طرف‌های درگیر با حملات شبانه، بمباران و یا با حملات انتحاری و مین‌های کنار جاده‌ای بیشترین تلفات را به افراد غیرنظامی وارد می‌کنند تا به یکدیگر.

این در حالى است که در روزهای اخیر، چند حمله انتحارى در کابل، قندهار و بغلان به وقوع پیوست و ده‌ها کشته و بیش از 100 زخمی برجای گذاشت که بیشتر آنها مردم غیرنظامی بودند.

بنابر اعتقاد برخی صاحبنظران، حملات طالبان نشان می‌دهد که این گروه از روی استیصال یا تحت یک تاکتیک جدید، غیرنظامیان بی‌دفاع را نیز هدف قرار می‌دهند.

بعضی از مقامات دولتی این تغییر رویکرد را از ضعف طالبان می‌دانند و معتقدند از آنجایی که آن‌ها نمی‌توانند در حمله به نهادهای نظامی موفق باشند، اهداف غیرنظامی و سهل الوصول را مورد حمله قرار می‌دهند.

«صدیق صدیقى» سخنگوی وزارت کشور افغانستان در این رابطه می‌گوید که طالبان در جنگ رو در رو ناکام شده‌اند و از تنها راهى که می‌توانند به فعالیت‌هاى خود ادامه دهند، استفاده از حملات انتحارى و مین‌هاى کنارجاده‌اى است و نیروهاى امنیتى افغان نیز آماده‌اند با هر اقدام آنان مقابله کنند.

سخنگوى وزارت کشور افغانستان با تأکید بر توانایى و پیشرفت نیروهاى امنیتى افغان، گفت: به اعتقاد ما طالبان در سال جاری، بیشترین تلاش‌ها را به خرج خواهد داد تا توانایی نیروهاى امنیتى را در بین مردم زیر سؤال ببرد و به همین علت دست به هر اقدامى می‌زند.

از سوی دیگر، برخی کارشناسان نیز ضمن تاکید بر ضعف طالبان، معتقدند که این گروه با ایجاد رعب و وحشت، سعی بر افزایش ترس میان مردم دارند تا از گسترش قیام‌های مردمی که در چند ماه اخیر مانند ولایت غزنی صورت گرفت به دیگر مناطق تحت کنترل این گروه جلوگیری شود.

این در حالی است که «وحید مژده» کارشناس مسائل سیاسی نیز می‌گوید که این حملات بخشی از استراتژی طالبان برای زنده نگه داشتن ایده جنگ است.

از طرف دیگر می‌توان عوامل دیگری را برای این تغییر رویکرد طالبان در تلفات غیرنظامیان مد نظر قرار داد:

شرایط جدید منطقه‌ای و انتقال بحران به کشورهایی مانند سوریه، انقلاب‌هایی که در کشورهای عربی به وقوع پیوسته و منجر به سرنگونی و تغییر حکومت در بسیاری از آن کشورها شده است نیز باعث شده تا کشورهای حمایت کننده گروه‌های مسلح، مشغول مسائل داخلی و جدید بین‌المللی شوند و تمرکزشان بر پروژه طالبان کمتر شود که خبر سازمان جاسوسی انگلیس از کوچ القاعده از افغانستان و پاکستان به کشورهای عربی شاهدی بر این دلیل است.

از طرفی، افغانستان در آستانه خروج نیروهای نظامی خارجی در سال 2014 بوده و لازمه خروج آبرومندانه این نیروها از بین بردن القاعده و طالبان در افغانستان است.

کشورهایی مثل پاکستان که عملا متهم به حمایت از گروه طالبان است احتمالا تحت فشار قرار می‌گیرند تا رویای آوردن امنیت در افغانستان به تحقق نزدیک شود و غربی‌ها این دستاورد را به نام خود مصادره کنند.

از سوی دیگر، انتقال مسوولیت‌های امنیتی در ولایات افغانستان از نیروهای خارجی به ارتش و پلیس ملی این کشور و عملیات‌های موفقیت آمیز نیروهای نظامی افغانستان حکایت از قوی‌تر شدن آن‌ها دارد.

بر اساس گزارش‌های مقامات افغانستان عملیات‌های مختلف نیروهای ارتش و پلیس ملی این کشور بر علیه طالبان در بسیاری از مناطق، موفقیت آمیز بوده و افراد مسلح طالبان را به عقب نشانده است.

با نگاهی به دلایل ذکر شده، این نتیجه گرفته می‌شود که نیروهای طالبان تضعیف شده‌اند و برای حضور در رسانه‌ها و زنده نگه داشتن استراتژی جنگ در افغانستان رویکرد جدیدی را انتخاب کرده‌اند که تلفات غیرنظامیان نیز جزئی از آن محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول