اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان خبر داد

یک میلیارد ریال کمک‌های مردمی در بخش کتابخانه‌های خوزستان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: در سال 91، در بخش مشارکت‌های مردمی و اهدای کتاب با یک میلیارد و 90 میلیون ریال، 9 درصد رشد داشتیم.

یک میلیارد ریال کمک‌های مردمی در بخش کتابخانه‌های خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، لفته منصوری، در جلسه انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان، با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی و جایگاه ویژه آن در دین اسلام، اظهار کرد: موتور محرک تمدن اسلامی و بنیادی‌ترین فعالیت فرهنگی کتاب و کتابخوانی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کتابخوانی در کل کشور و استان در موقعیتی است که می‌توان به واسطه آن رنسانس فرهنگی و تجدید حیات فرهنگی را محقق کرد، افزود: امروزه بدون کتاب و کتابخوانی نمی‌توان در هیچ حوزه‌ای موفق شویم و با وجود سرمایه گذاری‌هایی که در این زمینه می‌شود وضعیت مطالعه چندان مطلوب نیست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان تصریح کرد: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور در مطالعه‌ای تحت عنوان شاخص‌های فرهنگی 17 هزار نمونه را در 31 استان کشور انتخاب کرده که در زمینه مطالعه کتاب‌های غیردرسی چاپی، میانگین کشوری در سال 90، 12 دقیقه و 56 ثانیه بوده که خوزستان در این بخش با 15 دقیقه و 54 ثانیه از متوسط کشوری بالاتر و رتبه سوم را بعد از تهران و قزوین به دست آورده است.

وی با بیان اینکه ما در سطح جامعه با کمبود فضاهای مناسب برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و مطالعه رو به رو هستیم و فضاهای موجود جوابگوی نیاز جامعه نیست، اضافه کرد: همه تلاش ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی و سازمان‌های متولی این امر ایجاد فضاهای مطلوب برای مطالعه افراد است.

منصوری با اشاره به اینکه مقایسه عملکرد نهاد کتابخانه‌های استان طی سال‌های 90 و 91، در شاخص تعداد کتاب با 173 کتابخانه، 18 درصد نسبت به سال 90 رشد داشتیم که بعد از اصفهان و فارس رتبه سوم کشوری را کسب کردیم، ادامه داد: در استان خوزستان به ازای هر 26 هزار و 195 نفر، یک کتابخانه وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، با بیان اینکه در بخش زیربنا نیز با 83 هزار و 267 متر مربع، نسبت به سال 90، 10 درصد رشد داشتیم که در این شاخص نیز بعد از استان‌های اصفهان و آذربایجان شرقی، رتبه سوم کشور را به آوردیم، عنوان کرد: در خوزستان به ازای هر 100 نفر 1.84 متر مربع زیربنا داریم.

وی با بیان اینکه در خصوص تعداد اعضای کتابخانه‌های استان، 11 درصد کاهش عضو داشتیم و در این بخش رتبه دوم کشوری را داریم، اذعان داشت: همچنین در بخش تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها با 2 میلیون و 168 هزار و 946 جلد با 38 درصد رشد، بعد از آذربایجان شرقی و اصفهان رتبه سوم کشور را به دست آوردیم.

وی یادآور شد: از آنجا که کتابخانه‌ها نهادی غیردولتی است و منابع درآمدی آن از کمک‌های خیرین و نیم درصد درآمد شهرداری‌ها تأمین می‌شود، در میزان جذب نیم درصد درآمد شهرداری‌ها با 14 میلیارد و 551 میلیون ریال در سال 91، نسبت به سال 90، 18 درصد رشد داشتیم و در بخش کمک‌های خیرین و ساختمان‌های واگذاری نیز با 9 هزار و 349 متر مربع، 938 درصد رشد داشتیم و در این زمینه رتبه اول کشور را دارا هستیم.

منصوری، با بیان اینکه در بخش کتابخانه‌های مشارکتی، با 6 هزار و 635 مترمربع، 65 درصد رشد داشتیم، اظهار کرد: در زمین واگذاری با 4 هزار و 250 متر مربع، نسبت به سال 90، 17درصد کاهش داشتیم چرا که در حال حاضر زمین زیاد است ولی در این بخش با توجه به کاهش بودجه‌های دولتی، امکان ساخت کم می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه در بخش مشارکت‌های مردمی و اهدای کتاب، با 35 هزار جلد، 879 درصد و در جذب کمک‌های مردمی و تجهیزاتی نیز با یک میلیارد و 90 میلیون ریال، 9 درصد رشد داشتیم، تأکید کرد: در میزان اعتبار مصوب تملک دارایی با 63 میلیارد و 350 میلیون ریال 28 درصد رشد ولی در تخصیص این اعتبارات 50 درصد و هزینه اعتبارات تملک دارایی 61 درصد کاهش داشتیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، با بیان اینکه ساخت مدارس، درمانگاه، بیمارستان و... متولی خاص دارد ولی برای ساخت کتابخانه متولی خاصی نداریم، خاطرنشان کرد: گستره فعالیت کتابخانه‌ها همه اقشار جامعه بوده و خانواده محور هستند و بیش از 60 درصد کتابخانه‌های خوزستان به صورت دو شیفته خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی از اعلام آمادگی جهت دریافت کمک‌های خیرین کتابخانه‌ساز در همه بخش‌ها از جمله پرداخت هزینه کتاب، مسابقات فرهنگی، نقد کتاب و... خبر داد و توضیح داد: با تشکیل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز، خیرین این عرصه ساماندهی می‌شوند و مطمئن هستیم در آینده خوزستان به عنوان استان اول در همه عرصه نقش آفرینی می‌کند و رسانه‌ها نیز باید در ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه حضور گسترده‌تری داشته باشند.

شایان ذکر است در پایان جلسه دفتر دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی خوزستان با حضور مدیر کل مشارکت‌ها و شهرداری‌های نهاد کشور و خیرین افتتاح شد.

انتهای پیام/72001/ر/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول