اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهش و توسعه شرکت پتروشیمی جم مطرح کرد

تحریم کاتالیست انگیزه اصلی برای انجام پروژه جایگزینی کاتالیست

رئیس پژوهش و توسعه شرکت پتروشیمی جم گفت: تحریم کاتالیست انگیزه اصلی برای انجام پروژه جایگزینی کاتالیست در پتروشیمی جم بود.

تحریم کاتالیست انگیزه اصلی برای انجام پروژه جایگزینی کاتالیست

به گزارش خبرگزاری فارس از جم، رضا راشدی در جمع مسئولان اظهار داشت: شرکت پتروشیمی جم با ارائه سه پروژه در جشنواره ملی بهره‌وری سال 92 حضور داشت و در این مسیر پروژه جایگزین کاتالیست به عنوان یکی از 10 پروژه برتر جشنواره ملی بهره‌وری سال 1392 انتخاب و موفق به دریافت لوح تقدیر شد.

رئیس پژوهش و توسعه شرکت پتروشیمی جم انگیزه اصلی از انجام پروژه جایگزینی کاتالیست را، تحریم کاتالیست و از سرویس خارج شدن واحد پلی اتیلن دانست.

راشدی بیان کرد: از آنجا که کارخانه پلی اتیلن پتروشیمی جم (PE ) محصولاتی با گریدهای متنوع پلی اتیلن (54گرید) با خواص فیزیکی و مکانیکی متفاوت می‌تواند تولید کند، برای تولید این محصولات علاوه بر خوراک دریافتی از قبیل اتیلن، پروپیلن، بوتن-1 ، هگزن و ... به‌عنوان مونومر و کومونومر، نیاز به دریافت موادی از قبیل کاتالیست ( تیتانیوم بر پایه دی کلرید منیزیم) و کوکاتالیست (شامل تری اتیل آلومینیوم، دنور و اتمر) دارد تا محصولاتی منطبق با استاندارد تولید کند.

وی در ارتباط با عدم تأمین کاتالیست مورد نیاز شرکت افزود: لیسانس این کارخانه از شرکت بازل ایتالیا است و صاحب لیسانس، کاتالیست آن را نیز متناسب با فرآیند و شرایط گریدهای تولید، تحت انحصار خود قرار داده ولی از آنجا که عملاً از نیمه اول سال 1389 شرکت بازل به دلیل تحریم‌های اعمال شده داد و ستد خود را در این زمینه با شرکت پتروشیمی جم قطع کرده و به دلیل عدم تامین کاتالیست عملا کارخانه از سرویس خارج شده و تولید روزانه 1000 تن پلی اتیلن متوقف شد.

این مسئول ابراز داشت: با توجه به تاثیر حل مسئله بر روی عملکرد شرکت و اهمیت آن چنانچه این مسئله حل نمی‌شد منجر به توقف نامحدود واحد 300 هزار تنی پلی اتیلن ( PE ) می‌شد.

راشدی افزود: این توقف سبب زیانی معادل 1.2 میلیون دلار در روز به پتروشیمی جم شد، ضمن اینکه باعث کاهش ظرفیت واحد تامین کننده خوراک ( الفین – اتیلن ) نیز شد؛ ولی با حل این مسئله ضمن مرتفع شدن موارد فوق‌الذکر، تحریم‌های اعمال شده نیز خنثی و نتایج تحقیقاتی قابل توجهی در زمینه کاتالیست‌های زیگلر ناتا در مقیاس صنعتی به‌ دست آمد.

وی یادآور شد: در صورت بی‌توجهی به این مسئله با توجه به تحریم‌های اعمال شده شرکت قادر به تامین کاتالیست نبوده و در نتیجه برای مدت نامعلومی کارخانه از مدار تولید خارج می‌شد که علاوه بر ضرر ناشی از توقف یک کارخانه 300 هزار تنی پلی اتیلنی در سال سبب کاهش ظرفیت واحد الفین که تامین کننده خوراک این کارخانه است نیز می‌شد.

رئیس پژوهش و توسعه شرکت پتروشیمی جم در ارتباط با برنامه‌های آینده برای توسعه پروژه‌های این مجموعه افزود: ما در آینده به منظور توسعه گریدها روی کاتالیست‌هایی که میزان مشارکت کومونومر بوتن-1 در آنها بیشتر باشد کار خواهیم کرد.

وی افزود: از آجا که سیستم پژوهشی و تحقیقاتی بستری مناسب برای رشد و توسعه کشور است لذا از مدیران انتظار می‌رود تا حمایت‌های خود را در این زمینه دریغ نکرده و همچنان حامی مقتدری برای محققان در این گونه پروژه‌ها باشند.

انتهای پیام/2451/ذ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول