اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با استفاده از تجهیزات بومی

آزمایشگاه تخصصی ضربه و انفجار دانشگاه گیلان افتتاح شد

آزمایشگاه تخصصی ضربه و انفجار با استفاده از تجهیزات بومی در دانشکده مکانیک دانشگاه گیلان افتتاح شد.

آزمایشگاه تخصصی ضربه و انفجار دانشگاه گیلان افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، رئیس دانشگاه گیلان بعد از ظهر امروز در مراسم افتتاح پروژه مذکور در محل دانشکده مکانیک این دانشگاه اظهار کرد: آزمایشگاه مکانیک ضربه و انفجار یکی از آزمایشگاه‌های تخصصی بخش مهندسی مکانیک دانشکده فنی گیلان محسوب می‌شود.

عبدالله حاتم‌زاده افزود: مرکز تحقیقاتی و پژوهشی مذکور با تلاش مسئولان دانشگاه گیلان و اعضای هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک به صورت بومی تجهیز شده و آماده سرویس‌دهی به محققان و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی است.

وی سطح کیفی و کمی آزمایشگاه تخصصی ضربه و انفجار دانشگاه گیلان بین دانشگاه‌های کشور را بی‌نظیر و منحصر به‌فرد خواند و تصریح کرد: آزمایشگاه مذکور در رده‌بندی مراکز تحقیقاتی خارج از کشور در زمینه مکانیک ضربه و انفجار است.

به گفته حاتم‌زاده، آزمایشگاه تخصصی ضربه و انفجار دانشگاه گیلان با آزمایشگاه‌های مدرن دانشگاه کیپ‌تان آمریکا و دانشگاه لیورپول انگلیس هم‌تراز است.

*کانال هوایی جریان آب مداربسته در دانشگاه گیلان راه‌اندازی شد

رئیس دانشگاه گیلان در ادامه به طراحی، ساخت، تجهیز و راه‌اندازی کانال هوایی جریان آب مداربسته در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: با توجه به آهنگ روزافزون توسعه علمی و پژوهشی کشور در سال‌های اخیر، ضرورت ایجاد دوره‌های تحصیلات تکمیلی از جمله سازه‌های دریایی و هیدرولیکی مطرح شده است.

وی با بیان اینکه ضرورت توسعه آزمایشگاه رشته‌های تحصیلات تکمیلی در سال 1383 در دانشگاه گیلان مطرح شده است، خاطرنشان کرد: اعتبار کانال هوایی جریان آب مداربسته در سال 1386 تامین شده و عملیات ساخت و اجرای پروژه در سال گذشته تکمیل شده است.

حاتم‌زاده آشنایی و آموزش آزمایشگاهی دانشجویان فنی به‌ویژه عمران و سازه‌های دریایی و هیدرولیکی در مقیاس استاندارد جهانی را از اهداف طرح مذکور اعلام کرد و یادآور شد: انجام پروژه‌های آزمایشگاهی‌محور به‌ویژه مربوط با سازه‌های دریایی و هیدرولیکی از جمله اهداف طرح کانال هوایی جریان آب مداربسته است.

رئیس دانشگاه گیلان توسعه توانایی ارائه راهکار برطرف کردن مشکل و معضل جامعه و انجام پروژه‌های استانی و ملی مانند سدها، موج‌شکن‌های کنترل سواحل، مجاری انتقال جریان و رسوب در رودخانه‌ها و کانال‌ها را از دیگر اهداف اجرای طرح مذکور عنوان کرد.

وی بررسی آزمایشگاهی تاثیر سونامی بر سواحل ماسه‌ای و بررسی آزمایشگاهی تاثیر امواج بلند بر موج‌شکن بندر انزلی را از پژوهش‌های انجام شده در کانال هوایی جریان آب مداربسته ذکر کرد و افزود: مطالعه آزمایشگاهی نشت در سد خاکی ناشی از تغییرات سطح آب دریا در مخزن و همچنین مطالعه آزمایشگاهی پایداری سدهای خاکی ناشی از سرریز آب مخزن در کانال هوایی جریان آب مداربسته انجام شده است.

حاتم‌زاده به امکان نصب و راه‌اندازی طرح کانال هوایی جریان آب مداربسته در امور آموزشی به‌ویژه دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا اشاره کرد و یادآور شد: امور پژوهشی در مدل‌سازی بنادر و سواحل به منظور شناسایی پارامترهای خطرساز و اصلاح و بهبود با طرح مذکور امکانپذیر است.

رئیس دانشگاه گیلان مدل‌سازی سازه‌های دریایی و هیدرولیکی مانند موج‌شکن‌ها، آب‌شکن‌ها، دیوارهای ساحلی، سکوهای نفتی، سدها، رودخانه‌ها و کانال‌ها را از قابلیت‌های طرح کانال هوایی جریان آب مداربسته برشمرد و اظهار کرد: طرح مذکور در مدل‌سازی مجاری جریان‌های هیدرولیکی با انرژی‌های متغییر مکانی و زمانی کاربرد دارد.

وی مدل‌سازی انرژی‌ها نو حاصل از منابع و مجاری جریان آب و امواج، مدل‌سازی پناهگاه و زیستگاه مناسب آبزیان دریایی و رودخانه‌ای و مدل‌سازی و ارائه راهکار و بهره‌برداری بهینه از رودخانه‌های درون‌شهری را از قابلیت‌های کانال فلوم برشمرد.

حاتم‌زاده مدل‌سازی، اصلاح و بهبود محیط زیست در مجاری رودهای جاری در شهرها و همچنین مدل‌سازی و ارائه راهکار برطرف کردن علمی سفرآبی از رشت به دریای شمال را از دیگر قابلیت‌های کانال هوایی جریان آب مداربسته در دانشکده فنی دانشگاه گیلان عنوان کرد.

انتهای پیام/84001/ت40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول