اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی همدان:

8 آزمایشگاه خاک و آب در استان همدان فعال است

مسئول خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی همدان گفت: 8 آزمایشگاه خاک و آب در استان داریم که از این تعداد 3 مورد در شهر همدان مستقر هستند.

8 آزمایشگاه خاک و آب در استان همدان فعال است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، کامران آذری ظهر امروز در همایش تشکل‌های بخش کشاورزی که در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی همدان برگزار شد، با بیان اینکه مدیریت کود در افزایش حاصلخیزی کشاورزی مؤثر است، اظهار کرد: از دهه 30 به این طرف 60 درصد افزایش حاصلخیزی مزارع به خاطر استفاده از کود بوده است.

وی ادامه داد: در کشورهای جهان سالانه 140 میلیون تن کود مصرف می‌شود که به این مقدار تا سال 2030 بیش از 50 میلیون تن دیگر افزوده می‌شود. 

مسئول خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی همدان با اشاره به اینکه استفاده از کود تعادل امنیت غذایی و حفاظت از محیط زیست را تأمین می‌کند، افزود: اگر کود نبود محیط زیست به مراتب صدمه بیشتری می‌دید. 

وی تصریح کرد: کارایی و مصرف بهینه کود مانند شمشیر دولبه است که اگر درست استفاده شود حفاظت محیط زیست را به دنبال دارد اما در کشور چون بهینه مصرف نمی‌شود مشکل‌آفرین شده است.

آذری با بیان اینکه حفظ حاصلخیزی خاک یعنی حفظ قدرت باروری خاک، ادامه داد: استفاده از کود در مزارع باعث افزایش عملکرد و بهتر شدن کیفیت محصولات کشاورزی می‌شود.

وی گفت: کود را باید بر اساس نیاز خاک به آن داد و این نیاز را با انجام آزمایش ساده خاک در آزمایشگاه تشخیص داد.

مسئول خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی همدان در ادامه با بیان اینکه 16 عنصر در طبیعت برای خاک مفید و مورد نیاز است، ادامه داد: در ایران بیشتر از کودهای ازت، فسفات، فسفر و اوره استفاده می‌کنند؛ این در حالی است که خاک نیاز بسیار کمی به پتاس دارد. 

وی به علت عقب‌ماندگی کشاورزی در ایران اشاره کرد و افزود: یکی از عوامل عقب‌ماندگی کشاورزی در ایران کمبود مواد آلی در خاک است که در برخی از موارد فقط یک درصد مواد آلی در خاک وجود دارد.

آذری گفت: در سطح استان هشت آزمایشگاه خاک و آب داریم که از این تعداد سه مورد در شهر همدان مستقر هستند.

انتهای پیام/89019/ز30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول