اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت صنعتی نیرو محرکه:

افزایش تولید و نظارت ویژه راهکار کاهش قیمت خودرو است

مدیرعامل شرکت صنعتی نیرو محرکه گفت: سازمان‌های مربوط به نظارت ویژه در کنار افزایش مناسب خودرو جلوی ایجاد حباب در نرخ خودرو‌ها را گرفته تا قیمت خودرو به صورت غیر‌ منطقی افزایش پیدا نکند.

افزایش تولید و نظارت ویژه راهکار کاهش قیمت خودرو است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، شرکت صنعتی نیرو‌‌ محرکه در شهر صنعتی البرز شهرستان قزوین واقع است این شرکت در سال 72 نخستین محصول تولیدی خود را با راه‌اندازی خط تولید چرخ‌دنده‌های گیربکس خودروی پیکان آغاز کرد.

در حال حاضر تولید گیربکس‌های خانواده پژو 405، گیربکس 206 و گیربکس روآ در شرکت نیرو محرکه انجام می‌شود.

از برنامه‌های توسعه محصولات این شرکت صنعتی می‌توان به تولید ست دنده‌های گیربکس پراید در سال 90 اشاره کرد.

متأسفانه اخیرا این شرکت به دلیل عدم پرداخت بودجه معوقه از سوی ایران خودرو با کسری بودجه و کاهش تولید مواجه شده که این مشکل فقط با حمایت جدی از سوی دولت، مجلس و مسئولان قضایی رفع می‌شود.

با توجه به اهمیت این موضوع در گفت‌و‌گویی با محمد‌حسن محمد‌زاده، مدیرعامل شرکت صنعتی نیرو محرکه از جزئیات این مسئله مطلع می‌شویم.

در حال حاضر روند کمی و کیفی شرکت صنعتی نیرو محرکه را در تولید گیربکس خودرو‌های گروه پژو چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ساخت گیربکس خودروهای این شرکت از نظر کیفی هر سال نسبت به سال گذشته بهتر می‌شود.

امتیازی که در زمینه آدیت (Adit) خودرو و کیفیت قطعات به این شرکت داده می‌شود هر سال به سطح مطلوب کیفیت نزدیک‌تر می‌شود.

در زمینه خودرو سازی با توجه به مشکلات اقتصادی وجود این معضلات در کیفیت خودرو چه در بحث قطعات یا خودرو‌سازی تأثیری نداشته ولی در زمینه کمی آن امکان ‌وجود مشکل است.

آیا بودجه معوقه برای تأمین قطعات گیربکس گروه پژو برای این شرکت از سوی شرکت ایران‌ خودرو پرداخت شده؟

خیر، ایران‌ خودرو هم به دلیل وجود مشکلات مالی فراوان در مجموعه خود توان پرداخت بودجه معوقه‌ برای تأمین قطعات واحد‌های صنعتی خود از جمله شرکت نیرو محرکه را ندارد.

تأخیر در پرداخت این بودجه چه مشکلاتی را برای این شرکت صنعتی به وجود آورده است؟

با توجه به اینکه فروش خودرو‌های ایران‌ خودرو کاهش یافته تولید شرکت ما هم در راستای آن به شدت کاهش یافته و هزینه‌های سربار ما نسبت به تیراژ تولید خیلی زیاد است و محاسبات این دو با هم تناسبی ندارد.

در سال 91 به دلیل کاهش تولید محصولات با خسارت جدی مواجه شدیم ولی در سال 89 و همچنین سال‌های گذشته به دلیل تولید مناسب سوددهی بالایی داشتیم.

با توجه به اینکه سازمان رقابت با تأخیر قیمت خودرو را افزایش داده این تأخیر‌ها لطمات زیادی به ایران‌ خودرو و متعاقب آن به ویژه قطعه‌ساز‌های وابسته به شرکت ایران‌ خودرو وارد کرده است.

با توجه به وضع نامساعد اقتصادی، شرایط کاری کارگران و پرسنل این شرکت صنعتی را چگونه ارزیابی می‌‌کنید؟

در حال حاضر وضعیت شغلی کارگران و پرسنل شرکت نیرو محرکه رضایت بخش نیست.

در گذشته پرسنل شرکت جمعه‌ها هم مشغول به کار بودند ولی اکنون حتی یک ساعت هم اضافه کاری برای پرسنل در نظر گرفته نمی‌شود.

ما در پرداخت حقوق پرسنل واحد‌های خود با مشکل مواجه هستیم و توان پرداخت به موقع آن را نداریم.

متأسفانه مجبوریم با تأخیر 20-15 روزه حقوق معوقه کارکنان را پرداخت کنیم.

در گذشته این شرکت به دلیل وضع مناسب تولید و بهره‌وری (Acord) بالا تقاضای جذب نیرو می‌کرد ولی حالا به دلیل کاهش راندمان تولید دیگر جذب نیرو نداریم.

آیا وجود این مشکل سبب تعدیل نیرو از شرکت صنعتی نیرو‌ محرکه شده است؟

خیر، اما اگر بخواهیم از دیدگاه شرکتی بررسی کنیم باید تعدیل نیروی 500 ـ 400 نفری در پرسنل شرکت صنعتی نیرو محرکه داشته باشیم. ولی سعی ما بر این بوده تا با کاهش اضافه کاری پرسنل، کاهش ساعت کاری، کاهش هزینه ناهار و سرویس ایاب و ذهاب پرسنل خود را حفظ کنیم که این اقدام کمک بسیاری به ما کرد تا از تعدیل نیرو جلوگیری نماییم.

ولی متأسفانه شرکت‌های قطعه‌ساز خصوصی مانند شرکت‌های مالیکتان و فَربن به دلیل وجود مشکلات مالی فراوان مجبور به تعدیل نیرو شدند.

تولید روزانه این واحد صنعتی را در حال حاضر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

توان ظرفیت تولید در این واحد صنعتی در حال حاضر نسبت به سال 90 به 40 درصد رسیده است.

کاهش راندمان تولید در این شرکت صنعتی به چه عواملی بستگی دارد؟

یکی از علل کاهش تولید قطعات این شرکت صنعتی را می‌توان کاهش تولید و فروش محصولات شرکت‌های خودروساز مانند ایران‌ خودرو و سایپا دانست که به دلیل خسارت‌های ناشی از کاهش فروش و تولید محصولات این دو شرکت خودروساز درخواست خرید قطعات از شرکت‌های زیر‌ مجموعه کم‌تر شده و همین امر سبب کاهش بودجه و همچنین کاهش تولید این شرکت صنعتی و تأخیر در پرداخت معوقات مالی به زیر مجموعه‌های خود می‌شود.

یکی دیگر از مشکلات دو شرکت ایران خودرو و سایپا این است که محصولاتی که به آن‌ها می‌رسد به دلیل عدم توانایی سازنده‌ها در تأمین قطعه خودرو قابل فروش نیست و خودرو به دلیل نواقص موجود به اصطلاح خودرو ساز‌ها این خودرو تجاری نیست و خودرو به اصطلاح به «کف» کارخانه می‌رود و به فروش نمی‌رسد و این مسئله موجب خسارت برای خودروساز می‌شود.

* خانواده ‌خودروسازی کشور نیاز به حمایت مسئولان دارد

در حال حاضر چقدر تا رسیدن به وضعیت مطلوب در صنعت خودروسازی فاصله داریم؟

در حال حاضر راندمان تولید ایران‌ خودرو و سایپا زیر 40 درصد است که باید به 100 درصد تولید با تیراژ حدود 3 هزار تا 3 هزار و 500 خودرو برای هر شرکت خودروساز ارتقا یابد.

چه راهکاری برای برون رفت از این معضل پیشنهاد می‌کنید؟

باید افزایش یا کاهش قیمت خودروها را رقابتی کنند.

بهبود نقدینگی در زمینه فروش قطعات نیرو‌ محرکه و خرید این محصولات توسط ایران خودرو و سایپا از مهم‌ترین راهکارهای برون رفت از این معضل است.

سازمان‌های مربوطه با نظارت ویژه در کنار افزایش مناسب خودرو جلوی ایجاد حباب در نرخ خودرو‌ها را گرفته تا قیمت خودرو به صورت غیر‌ منطقی افزایش پیدا نکند.

دو گروه خودرو‌ساز ایران‌ خودرو و سایپا با زیر‌مجموعه‌ها و افرادی که در آن فعالیت می‌کنند حدود 3 میلیون خانوار هستند.

همچنین امیدواریم که دولت و مجلس به این صنعت بزرگ کشور کمک کنند.

با همکاری دولت و مجلس در زمینه پرداخت وام بانکی، کاهش بهره بانکی، تخفیف‌های مالیاتی و بیمه‌ای فشار را از روی خودرو‌ساز‌ها برداشته تا این گروه‌های صنعتی با امید بیشتر بتوانند در حیطه صنعت خودرو‌سازی ادامه حیات دهند.

برای رفع مشکل تأمین قطعات این شرکت صنعتی چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

با توجه به وجود تحریم‌ها، در سال 90 و همچنین در ابتدای سال 91 کمیته‌ای تشکیل شد تا با تصمیم‌گیری در این زمینه بتوانیم قطعات خارجی را به وسیله الگو‌برداری و ساخت آن به قطعات داخلی و کاملا ایرانی تبدیل کنیم و در این حیطه خودکفا باشیم تا دیگر محتاج کشور‌های خارجی نباشیم که می‌توان گفت تشکیل این کمیته در بحث کاهش قیمت‌های تمام شده خودرو خیلی به ما کمک کرد.

ما با توجه به افزایش قیمت یورو، دلار و ارز می‌توانیم به جرأت و با افتخار بگوییم که این قطعات در ایران و به دست متخصصان ایرانی تولید شده است.

این موفقیت بیانگر کاهش چشمگیر میزان ارز‌بری گیربکس از نرم معمولی آن در حال حاضر است.

می‌توان گفت ما بیش از حدود 15 ـ 10 یورو در بحث گیربکس ارزبری نداریم.

این امر به ما در کاهش خسارت در سال 91  کمک زیادی کرد.

وضعیت صنعت خودرو را در سال جدید چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر روند فعلی ادامه یابد وضعیت مطلوبی نخواهیم داشت ولی امیدواریم با توجه به نزدیکی انتخابات و حماسه سیاسی پیش‌ رو و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و در راستای شعار حماسه اقتصادی این امر بتواند در مسیر بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند.

اگر این روند ادامه پیدا کند وضعیت نامناسبی به‌ وجود می‌آید که باید حتما حمایت جدی از سوی دولت، مجلس و همچنین مسئولان قضائی صورت گیرد که بتوانیم از این پیچ خطرناکی که در حال حاضر در صنعت خودروسازی کشور وجود دارد با موفقیت عبور کنیم.

خودروسازی ایران دارای توان بسیار بالایی است و با صادرات محصولات خود به کشور‌های منطقه مانند عراق و سوریه و حتی اروپای شرقی و آفریقا این امر را ثابت کرده که این کشورها این محصولات را از ما مطالبه می‌کنند.

موفقیت در امر صادرات خودرو حمایت جدی مسئولان امر را می‌طلبد.

انتهای‌پیام/77012/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول