اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توقف دوباره زاینده‌رود تا یک ماه و اندی دیگر

شیشه عمر زاینده‌رود به نیمه رسید/ شمارش معکوس برای مرگ زنده‌رود

52 روز از جاری شدن دوباره آب در رودخانه زاینده‌رود می‌گذرد و نیم بیشتری از شیشه عمر دوباره زاینده‌رود پر شده و حدود یک ماه و چندی از فرصت اختصاص داده شده برای زنده بودن اصفهان باقی نمانده است.

شیشه عمر زاینده‌رود به نیمه رسید/ شمارش معکوس برای مرگ زنده‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اواخر سال گذشته مباحثی در زمینه خشکسالی‌ها و نبود آب برای فعالیت کشاورزان حوضه زاینده‌رود مطرح شد و به دنبال این مباحث مشکلاتی در استان به وجود آمد و بروز این مشکلات سبب شد تا مسئولان و مدیریت استان نسبت به برگزاری جلساتی با حضور کشاورزان استان و پاسخگویی به خواسته‌ها و مطالبات این افراد اقدام کنند و انعقاد توافقنامه‌ای با کشاورزان حوضه زاینده‌رود با 9 مصوبه به عنوان خروجی این جلسات به شمار می‌رود و جاری شدن آب در رودخانه زاینده‌رود به مدت سه ماه و اختصاص آب مورد نیاز برای کشت بهاره کشاورزان از مهم‌ترین مصوبات قانونی این جلسات محسوب می‌شود.

به دنبال این موضوع از 15 فروردین ماه امسال به مدت سه ماه آب در رودخانه زاینده‌رود جاری شده و حیات و سرزندگی دوباره را در رگ‌های اصفهان و زنده‌رود به جریان انداخته است و در حال حاضر 52 روز از جاری شدن دوباره آب در رودخانه زاینده‌رود می‌گذرد و نیم بیشتری از شیشه عمر زاینده‌رود پر شد است و حدود یک ماه و اندی از فرصت اختصاص داده شده برای زنده بودن اصفهان باقی نمانده است و روز‌ها، ساعت‌ها، دقیقه‌ها و ثانیه‌ها به سرعت طی می‌شوند تا شاید دیگر زاینده‌رود زنده نباشد و با پایان یافتن مهلت سه ماهه زنده بودن زاینده‌رود جریان این رودخانه متوقف شود و دوباره زاینده‌رود اصفهان به برهوتی خشک و بدون آب تبدیل شود.

نیاز آبی محصولات کشاورزان زمان جاری بودن آب زاینده‌رود را تعیین می‌کند

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان گفت: مدت زمان جاری بودن آب زاینده‌رود به نیاز آبی محصولات کشاورزان بستگی دارد و کشت بهاره کشاورزان باید به ثمر برسد و تا زمانی که کشت بهاره کشاورزان به ثمر نرسیده است، مسئولان نباید جریان آب زاینده‌رود را متوقف کنند.

اسفندیار امینی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه پنجم اسفند ماه سال گذشته توافقی بین مدیریت استان و کشاورزان حوضه زاینده‌رود مبنی بر اختصاص آب برای کشت بهاره کشاورزان صورت گرفت، اظهار کرد: توافقنامه منعقد شده بین کشاورزان و مدیریت استان دارای 9 مصوبه بوده است.

وی با بیان اینکه اختصاص و تحویل آب برای کشت کشاورزان حوضه زاینده‌رود یکی از مهم‌ترین این مصوبات به شمار می‌رود، ادامه داد: 20 تا 30 فروردین ماه نیز به عنوان زمان باز‌گشایی آب برای کشاورزان اعلام شد، اما زمان متوقف شدن جریان آب برای کشت بهاره کشاورزان اعلام نشده است.

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه مدت زمان جاری بودن آب زاینده‌رود به نیاز آبی محصولات کشاورزان بستگی دارد، تصریح کرد: کشت بهاره کشاورزان باید به ثمر برسد و تا زمانی که کشت بهاره کشاورزان به ثمر نرسیده است، مسئولان نباید جریان آب زاینده‌رود را متوقف کنند.

وی با اشاره به اینکه همچنین براساس ماده 44 قانون توزیع عادلانه آب مقرر شده، خساراتی که طی سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی‌ها و نبود آب به حق‌آبه‌داران وارد شده است را پرداخت کنند، اضافه کرد: براساس ماده‌های 18 و 19 قانون توزیع عادلانه آب مقرر شده، پروانه‌های حق‌آبه‌داران تا پایان امسال صادر و به آنها ارائه شود.

امینی با بیان اینکه همچنین براساس توافق صورت گرفته بین کشاورزان و مدیریت استان پساب فاضلاب شهرستان اصفهان که متعلق به حق‌آبه‌داران شرق اصفهان است باید به این افراد تحویل داده شود، تاکید کرد: چاه‌های حریمی که به صورت غیر‌قانونی بر روی رودخانه زاینده‌رود حفر شده و پمپاژ‌های غیر‌قانونی که بر روی رودخانه زاینده‌‌رود نصب شده است باید از روی رودخانه برداشته شوند.

انتهای پیام/63004/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول