اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم‌شیرازی مطرح کرد

دشمنان وابستگی ایران ‌را خواهانند / دانشمندان ‌تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کردند

یکی از مراجع عظام تقلید گفت: دانشمندان ایرانی توانستند تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده و ایران اسلامی را به جایگاه نخست علمی منطقه و یکی از کشورهای تولیدکننده علم در سطح جهان برسانند.

دشمنان وابستگی ایران ‌را خواهانند / دانشمندان ‌تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی عصر امروز در جمع رئیس و مسئولان باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: کشور آلمان در جنگ دوم جهانی به شدت آسیب دید و تمام زیرساخت‌های خود را از دست داد ولی مردم این کشور بلافاصله پس از آتش بس به کار و تلاش مشغول شدند و کشورشان را از نو ساختند.

وی افزود: این امر نشان می‌دهد که انسان‌ها مهمترین سرمایه‌های هر جامعه هستند و چاه‌های نفت، زمین‌های زراعی و دیگر منابع طبیعی نمی‌توانند سرمایه اصلی باشند زیرا تا انسانی نباشد که از آنها بهره‌برداری کند فایده ای نخواهند داشت.

این مرجع تقلید با بیان اینکه ژاپن هم کشوری است که با تکیه بر سرمایه انسانی یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا را دارد گفت: این در حالی است که این کشور از منابع مادی چندانی برخوردار نیست.

وی ادامه داد: هرگاه انسان‌های پیشرفته‌ای در یک کشور باشند می‌توانند منابع را هم در راستای پیشرفت و تعالی به کار گیرند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اسلام هم در کشوری خشک و بدون امکانات ظهور کرد گفت: با این حال حضرت محمد (ص) توانستند با تربیت صحیح انسان‌هایی را پرورش دهند که سال‌ها بعد دنیا را تغییر دهند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم مقام بالایی که قرآن برای انسان قائل است را مورد توجه قرار داد و عنوان داشت: هیچ دین و آیینی این حد از شرافت و احترام را برای انسان‌ها در نظر نگرفته است؛ می‌گویند خداوند از روح خود در آدم دمید و این سخن بدان معناست که روح بشر دارای شرافت بالایی است.

وی با بیان اینکه رشد علمی موجب ارتقای وضعیت اقتصادی و سیاسی کشورها می‌شود گفت: دلیل اینکه قدرت‌های بین‌المللی نمی‌خواهند کشورهایی مانند ایران به انرژی هسته‌ای یا دیگر فناوری‌ها دست یابند همین مسئله است زیرا آنها می‌خواهند ما همواره به بیگانگان وابسته باشیم در حالی که دانشمندان ایرانی توانستند تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده و ایران اسلامی را به جایگاه نخست علمی منطقه و یکی از کشورهای تولیدکننده علم در سطح جهان برسانند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خواستار بهره‌مندی از تجربه‌های افراد قدیمی در کنار به کار‌گیری نیروی جوان شد و افزود: در جنگ‌های صلیبی که اروپاییان شکست خوردند بهره آنها از این جنگ بیشتر بود زیرا توانستند با علم، فرهنگ و اخلاق موجود در کشورهای اسلامی آشنا شده و از این فرصت استفاده کنند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم جایگاه علمی برتر مسلمانان در سده‌های نخست را مورد توجه قرار داد و عنوان داشت: باید تلاش کنیم بار دیگر به صادرکننده دانش در جهان تبدیل شویم.

وی ادامه داد: از بین بردن روحیه خودباختگی در میان اقشار مختلف یکی از راه‌های بازگشت به دوران طلایی علمی است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به تخریب کشور آباد سوریه توسط تروریست‌های مزدور و ابرقدرت‌ها گفت: آنها هیچ یک از اصول اخلاقی را رعایت نمی‌کنند و تنها منافع مادی خودشان را در نظر دارند و این نتیجه‌ای است که علم بدون اخلاق به وجود می‌آورد و سایر بدبختی‌های این چنینی هم نتیجه همین امر هستند بنابراین دانشمندان مسلمان باید به موازات علم‌آموزی، اخلاق را هم در نظر داشته باشند.

انتهای پیام/78004/ش40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول