اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از نیمه دوم ماه جاری صورت می‌گیرد

تشکیل شعبه انجمن پسته ایران در فارس

رئیس انجمن پسته با اشاره به موقعیت ویژه فارس در زمینه تولید پسته گفت: در ماه جاری شعبه‌ای از انجمن پسته ایران در این استان تشکیل می‌شود.

تشکیل شعبه انجمن پسته ایران در فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، محسن جلال‌پور فارس را چهارمین استان پسته‌خیز کشور دانست و اظهار داشت: ساماندهی تولید کنندگان و صادرکنندگان پسته فارس هدف از ایجاد شعبه‌ای از انجمن پسته در این استان است.

وی ادامه داد: طی سه دهه اخیر پسته جایگاه نخست صادرات غیرنفتی کشور را دارا بوده و این مهم باعث نگاه ویژه فعالان اقتصادی به این صنعت شده است.

رئیس انجمن پسته ایران به اقلیم و شرایط مناسب آب و هوایی فارس در زمینه تولید پسته اشاره کرد و گفت: استان کرمان که سال‌ها خاستگاه پسته ایران بوده طی 10 سال آینده با توجه به بحران آب در منطقه مرکزیت تولید پسته ایران را از دست می‌دهد و در این راستا فارس یکی از استان‌هایی به‌شمار می‌رود که انجمن پسته ایران حساب جدی برای تولید پسته بر روی آن باز کرده است.

جلال‌پور با اشاره به اینکه صنعت پسته در حال حاضر بدون پشتیبانی بخش‌های مختلف تولید توانسته روی پای خود بایستد و در 19 استان کشور جای خود را باز کند، ابراز داشت: در حال حاضر حدود 400 هزار هکتار از باغات کشور به تولید پسته اختصاص داده شده که در این راستا سالانه 200 هزار تن پسته در کشور تولید می‌شود و این میزان تولید علاوه بر ایجاد 150 هزار اشتغال مستقیم، هر سال 1.5 میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه دارد.

این مسئول ادامه داد: تولید پسته با مصرف کمتر از 1.5 درصد آب کشاورزی کشور بیش از 40 درصد از صادرات بخش کشاورزی را تأمین می‌کند که در این زمینه نه تنها ارزآوری قابل توجهی برای کشور به همراه دارد بلکه پرچمی برای معرفی جمهوری اسلامی ایران به 70 کشور دنیا است.

وی ابراز داشت: در حال حاضر کشور به سمتی می‌رود که تشکل‌های بخش خصوصی باید بسیاری از مسئولیت‌ها را بپذیرند و ما در این راستا مجبور به افزایش تعداد تشکل‌ها در کشور هستیم و این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم.

جلال‌پور به فعالیت و علاقمندی تولیدکنندگان و صادر کنندگان پسته در فارس و تشکیل شعبه‌ای از تشکل پسته در این استان اشاره کرد و گفت: همزمان با راه‌اندازی شعبه‌ای از انجمن پسته در فارس و تعدادی دیگر از استان‌ها، تشکل ملی پسته در کشور ایجاد می‌شود.

رئیس انجمن پسته ایران در مورد مزایای تشکیل انجمن پسته در فارس افزود: تشکیل NGOها و نهادها و تشکل‌ها می‌تواند به ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی این استان کمک کند.

وی عنوان کرد: در طول سال‌های گذشته انجمن پسته ایران موفق به انجام فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه تولید و صادرات شده به‌گونه‌ای که در حال حاضر 85 درصد از پسته تولیدی کشور صادر می‌شود، ضمن اینکه فرآیند تولید این محصول با تکنولوژی روز همراه است.

رئیس انجمن پسته ایران خاطرنشان کرد: انجمن پسته فارس از نیمه دوم خرداد ماه سال جاری فعالیت خود را آغاز می‌کند.

این مسئول در مورد عدم وجود پسته در سبد خانوارهای ایرانی، ادامه داد: سالانه حدود 15 تا 20 هزار تن پسته در کشور مصرف می‌شود که البته باید این میزان افزایش داشته باشد.

جلال‌پور متذکر شد: افزایش 2.5 برابری نرخ ارز در ایام پایانی سال گذشته باعث افزایش 2.5 برابری نرخ پسته شد، اما در همان ایام 3 هزار تن پسته به طور مستقیم وارد مراکز عرضه و فروش شده است.

وی در پایان اذعان داشت: پسته از سبد خانوارهای ایرانی حذف نشده، اما در حال برنامه‌ریزی هستیم که در ایام ویژه مانند شب یلدا و ایام نوروز پسته به طور مستقیم و با نرخ مناسب وارد بازار شود.

انتهای پیام/‌2448/ن/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول