اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌مدیرعامل‌ تعاون روستایی‌ کرمان:

کرمان رتبه نخست سطح زیرکشت پسته و خرما را دارد‌

‌مدیرعامل سازمان تعاون روستایی استان کرمان گفت: کرمان با داشتن یک چهارم باغ‌های‌ کشور رتبه اول تولید و سطح زیرکشت پسته و خرما و رتبه دوم مرکبات را در سطح کشور از آن خود کرده است.

کرمان رتبه نخست سطح زیرکشت پسته و خرما را دارد‌

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، داوود بیگلری پیش از ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: یک سوم سهم اشتغال و بالغ بر 28 درصد تولید ناخالص داخلی استان کرمان در مقایسه با سایر بخش‌ها مزیت صادرات محصولات کشاورزی از جمله پسته و خرما بعد از فرآورده‌های نفتی و تولید بالغ بر 6.5 میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی‌ حاصل دسترنج و تلاش کشاورزان‌، دامداران‌، صنعت‌گران کرمان است. 

وی با اشاره به اینکه کشاورزی محور توسعه کشور قلمداد شده است، گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند ادعای استقلال داشته و غذای مورد نیاز جامعه خود را از خارج تامین کند، لازمه اقتدار و حفظ تمامیت ارضی هر کشوری در گرو خود‌کفایی در تولید محصولات دامی و کشاورزی و عدم وابستگی به بیگانگان است.

‌بیگلری عنوان کرد‌: در قالب برنامه چشم‌انداز 20 ساله و بر اساس سیاست‌های ابلاغی توسط مقام عظمای ولایت توسعه پایدار کشاورزی با حفاظت از منابع طبیعی و صیانت و توانمند‌سازی منابع انسانی و تامین امنیت غذایی با تکیه بر تولید از منابع داخلی و نیل به خود کفایی در محصولات اساسی‌، ارتقای سطح سلامت مواد غذایی تا استاندارد جهانی‌، اصلاح و بهینه کردن الگوی مصرف و حمایت مؤثر از تولید و صادرات در محصولات دارای مزیت نسبی و ایجاد مزیت‌های جدید وظایفی به عهده بخش کشاورزی و مسئولان مربوطه گذاشته است‌.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه بخش کشاورزی در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصادی‌، تحت تاثیر عوامل محیط بیرونی است، اما در سایه همدلی و تدبیر مسئولان طی دهه گذشته دارای دستاوردهای بسیار خوبی بوده است‌.

بیگلری افزود: تولید بالغ بر 110 میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی در سطح کشور‌، نشان از تلاش و درک موضوع تامین امنیت غذایی جامعه توسط تولید کنندگان و مسئولین مربوطه است.

90 درصد تولیدات کشاورزی کرمان توسط تشکل‌ها صورت می‌گیرد‌

‌مدیر‌عامل سازمان تعاون روستایی استان کرمان گفت:‌ کرمان با توجه به این که بر روی کمربند خشکی واقع شده و از استان‌های کویری است با وجود خشکسالی‌های متوالی سنوات گذشته و سایر عوامل محیط بیرونی و محدودیت منابع آب‌، اختلاف درجه حرارت حدود 20 درجه سانتیگراد موجب تنوع اقلیمی شده به طوری که امکان تولید بالغ بر 120 نوع محصولات زراعی و باغی با ظرفیت نسبی تولید بسیار بالایی را در حد رتبه‌های یک تا دو در سطح کشور به خود اختصاص داده است‌.

‌بیگلری در مورد تعاونی‌ها و تشکل‌ها عنوان کرد: یکی از مزیت‌های مهم بخش کشاورزی بالغ بر 90 درصد تولیدات توسط بخش خصوصی تعاونی‌های تولید و تشکل‌ها صورت می‌گیرد‌.

وی افزود: ایجاد تشکل‌های قوی کشاورزی بهترین راه برای توانمند‌سازی کشاورزان است از بُعد اقتصادی تشکل‌ها می‌توانند منابع پراکنده به شکل هدفمند تجمیع کنند و از بُعد اجتماعی نیز گردهم آمدن و همکاری مردم پیوند‌های اجتماعی را میسر می‌کند.

بیگلری تصریح کرد: تشکل‌ها بستر بسیار مناسبی برای واگذاری بسیاری از امور تصدی‌‌گری در راستای اصل 44 قانون اساسی و فرمایشات مقام معظم رهبری هستند.

‌وی خاطر نشان کرد: تشکل‌ها سهم مهمی را در تحقق توسعه عدالت اجتماعی و اقتصادی دارند، سه وظیفه اصلی حمایت‌، هدایت و نظارت بر تشکل‌ها به عهده حاکمیت است.

بیگلری گفت‌: در استان کرمان 15 عنوان و فعالیت بخش خصوصی در حوزه بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند و 284 شرکت تعاونی تولید‌، کشاورزی، زنان‌، مرغداران و دامداران‌ در سطح استان مشغول فعالیت هستند.

‌وی ابراز داشت: دو نوع تعاونی روستایی و تولید به صورت ویژه مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی قرار دارند و شبکه تعاون روستایی در تمام امور کاشت‌، داشت و برداشت و بازرگانی محصولات کشاورزی حضور دارد. 

بیگلری بیان داشت: تعاونی‌های روستایی بیشتر به کار بازاریابی و بازرگانی در زمینه اقتصادی و کشاورزی مشغول هستند و بیشتر در سطح روستاها با زیر‌ساخت‌ها‌‌ی نرم‌افزاری مستقر هستند.

وی عنوان کرد: تعاونی‌های تولید در قالب تعاونی ‌دانش بنیان و با رویکرد تبدیل علم به ثروت در مراکز تولید مشغول فعالیت هستند که 60 درصد اراضی زراعی و باغی استان زیر پوشش این تعاونی‌ها است.

نمایشگاه تخصصی‌ نهاده‌های کشاورزی در کرمان برگزار می‌شود

‌‌مدیرعامل سازمان تعاون روستایی استان کرمان گفت: در راستای تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری و ماموریت‌های سازمانی و ارائه دستاورد‌های بسیار خوب در حوزه بخش کشاورزی استان کرمان در صدد برگزاری نمایشگاه تخصصی‌، نهاده‌های کشاورزی و تجهیزات و فناوری و تولید محصولات سالم و ارگانیک هستیم.

‌بیگلری اظهار داشت: این نمایشگاه از 11 تا 13 خرداد ماه به مدت سه روز با حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان و سایر مسئولان و محوریت تشکل‌ها و شرکت کارمانیا پاک آزما‌کشت و حضور شرکت‌ها، تولیدکنندگان در سطح ملی برگزار می‌شود.

وی ‌افزود: ‌‌نقش رسانه‌های دیداری و شنیداری ‌در توسعه پایدار بخش کشاورزی قابل تأمل است به نحوی که اکنون پیشرفت وسایل ارتباط جمعی ‌و توسعه اقتصادی لازم و ملزوم یکدیگر هستند و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به بهره‌برداران در زیر بخش‌های مختلف کشاورزی می‌تواند برای ارتقای معیشت و سلامت جامعه بسیار تاثیر‌گذار باشد‌.

‌وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی توانمندی‌ها و قابلیت‌های بخش کشاورزی، ارائه جدیدترین دستاورد‌ها و فناوری‌های علمی در حوزه کشاورزی، تبادل علمی محققان و پژوهشگران‌، دانشجویان‌، اساتید و آموزش کشاورزان، ترویج و گسترش فرهنگ تولید و مصرف محصولات سالم و ارگانیک در جامعه‌، برقراری ارتباط بین تولیدکنندگان‌، تجهیزات‌، فناوری‌ها و نهاده‌ها با کشاورزان عنوان کرد.

انتهای پیام/2446/غ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول