اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گلستان گزارش می‎دهد

حال و هوای دانشجویان معتکف گرگانی+تصاویر

مراسم اعتکاف دانشجویی دانشجویان استان گلستان در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان امسال بهتر و با شور حال دیگری برگزار می‌شود.

حال و هوای دانشجویان معتکف گرگانی+تصاویر

برخی از روزهاست که انسان با تمامی مشغله و گرفتاری‎های دنیوی و در کنار تمام هیاهوی زندگی به دنبال آن است که آن را از دست ندهد بلکه بتواند کمی از این دنیای ناجوانمرد و فانی دل بکشد به سوی پروردگارش که او را از خاک و گلی بی‌ارزش آفرید و به خود آفرین گفت.

مراسم اعتکاف و سه روزی که هر کسی که دل از این دنیا بکند در آن روزها آرامشی می‎گیرد دست نیافتنی از آن روزهاست.

اعتکاف به خودی خود بسیار زیبا و دیدنی است اما اگر معتکفان آن جوان باشند و کم سن و سال، شور و هیجان و زیبایی خاص خودش را دارد.

امسال دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان میزبان 140 دانشجوی دختری است که دل از دنیا و لذت‎های آن و تفریح زدند تا چند روزی در خلوت خود با خالقشان به فکر آخرت و دنیای ماندگار بعد از این جهان از دست رفتنی باشند.

معاون دانشجوی و فرهنگی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان صبح امروز در گفت‎و‎گو با خبرنگاران استان اظهار داشت: امسال بعد از تشکیل جلسه شورای هماهنگی فعالیتهای فرهنگی دانشگاه‎های استان، مقرر شد با توجه به اینکه دانشگاه منابع طبیعی تنها دانشگاه دارای مسجد است این دانشگاه به صورت متمرکز برگزارکننده مراسم اعتکاف دانشجویی استان در سال 1392 باشد.

188 دانشجوی دختر معتکف شده‎اند

وی در جواب سوال خبرنگار فارس در گرگان که از چه زمانی ثبت‎نام‎ها را شروع کردید و چه تعداد شرکت کردند گفت: امسال ما از سه هفته پیش فعالیت ثبت‎نام را آغاز کردیم که در این ثبت‎نام 188 نفر دانشجوی دختر ثبت‎نام کردند که 140 نفر از آنها در حال حاضر در مراسم شرکت کردند.

محمد سوداگر در ادامه بیان کرد: امسال متاسفانه به دلیل اینکه استقبال آقایان از این مراسم کم بوده این مراسم برای آقایان برگزار نشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با اشاره به یکی شدن ایام اعتکاف و امتحان‎های پایان ترم خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات و مسائلی که امسال ذهن مسئولان را به خود مشغول کرده است موضوع شرکت در جلسه امتحان دانشجویان معتکف است که در حال رایزنی هستیم در صورت امکان با توجه به اینکه معتکفان از دانشگاه‎ها مختلف هستند، دانشگاه مبدأ سوال امتحانی دانشجو را برای واحد آموزش ما ارسال کند و دانشجو با نظارت واحد آموزش امتحان خود را در همین دانشگاه پشت سر بگذارد.

نماز جماعت و کلاس‎های عقیدتی از جمله برنامه‎های این مراسم است

سوداگر در خصوص محتوا و برنامه‎های در نظر گرفته شده برای این سه روز توضیح داد: برای وقت نماز برنامه جماعت را در نظر گرفته‎ایم که از حضور مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‎های استان، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه آزاد واحد گرگان استفاده خواهیم کرد که پس از نماز سخنرانی‎ها و ذکر مطالبی را برای دانشجویان خواهند داشت.

وی ادامه داد: همچنین برنامه‎ها و کلاس‎های عقیدتی، میزگردها و نشست‎های بصیرتی نیز از دیگر برنامه‎های این مراسم است.

وی همچنین بیان کرد: مسابقه کتابخوانی را هم در نظر گرفته بودیم که با توجه به اینکه در ایام امتحان قرار گرفته‎ایم تصمیم بر این شد این برنامه لغو شود تا دانشجویان در کنار عبادت در این مدت به کتاب‎های درسی خود بیشتر توجه داشته باشند.

تمام سال در انتظار این سه روز هستم/ اعتکاف تاثیر توکل را به من اثبات کرد

پس از این دیدار زهرا نوری یکی از معتکفان در مسجدالنبی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در گفت‎و‎گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان و در پاسخ به این سوال که چرا به این مراسم آمده‎ای گفت: من تمام سعی خود را می‎کنم که هر سال به این مراسم معنوی بیایم و به نوعی تمام سال را لحظه‎شماری می‎کنم تا این سه روز بیاید.

وی ادامه داد: من در دوران نوجوانی با این مراسم آشنا شدم و زمانی بود که به دلیل اتفاق سختی که برایم افتاده بود نیاز به استراحت و درد و دل خودمانی با خدا داشته باشم که پس از این سه روز آن مشکل و اتفاق ناگواری که برایم افتاده بود به شکر خدا حل شد و به نوعی من در این مراسم به قدرت و تاثیر توکل را درک کردم.

محدثه رمضانی یکی دیگر از معتکفان در خصوص ارزش این مراسم متذکر شد: تمامی ما انسانها وقتی کسی سه روز به ما توجه کند و به صورت دائم یکی از ما را صدا بزند و به یاد ما باشد همیشه به یاد او هستیم و اگر به مشکلی بر بخورد به او کمک می‎کنیم.

وی افزود: خدایی که با آنکه خیلی از وقت‎ها از یاد او غافل می‎شویم اما اگر به مشکلی برخورد کنیم یاری‎رسان ماست مطمئن باشید در این چند روز به نزدیکی او به خود پی می‎برید و در لحظه لحظه زندگی حضور او را احساس می‎کنید.

درس خواندن همان عبادت است / اعتکاف توجیهی بر کنار گذاشتن درس نیست

در هنگام گفت‎و‎گو‎ها و عکاسی‎ها نکته‎ای که بسیار توجه را به خود جلب می‎کرد درس خواندن کنار عبادت و خواندن قرآن بود که دختری 24 ساله در هنگام درس خواندن به خبرنگار فارس گفت: درس خواندن با عبادت تفاوتی ندارد و کسب علم همانند عبادت خداوند است.

وی افزود: از کودکی و از دوران ابتدایی به ما آموخته‎اند که تعلیم و تعلم عبادت است و حال که ایام اعتکاف با دوران امتحان‎های پایان ترم یکی شده است اعتکاف دلیل موجهی بر کنار گذاشتن درس و امتحان نیست.

وی بیان کرد: تمامی بچه‎هایی که این چند روز در مراسم اعتکاف شرکت کرده‎اند در کنار عبادت و نزدیک شدن به خدا و تلاش برای کسب علم از خدای خود می‎خواهند که آنها را در راه موفقیت در زندگی شخصی و درسی خود یار و پشتیبان آنها باشد.

اما نکته دیگری که پس از خروج از مسجدالنبی توجه همه را به خود جلب کرد این بود که به دلیل حضور بانوان در مسجد دانشگاه امکان حضور آقایان در مسجد نبود ولی با این حال عده‎ای از دانشجویان که قصد اقامه نماز را داشتند این موضوع را توجیهی برای اقامه نکردن نماز جماعت ندانستند و بدون هیچ هیاهو و حاشیه‎ای در گوشه‎ای از محوطه خارج مسجد با پهن کردن فرشی کوچک مشغول نماز جماعت شدند.

انتهای پیام/83004/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول