اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مورخ و نویسنده برجسته دشتستان مطرح کرد

معرفی نخستین محله و خیابان تاریخ برازجان

مورخ و نویسنده برجسته دشتستان گفت: قدمگاه حضرت خضر(ع) نخستین محله و خیابان مشیرالملک(الفتح کنونی) اولین خیابان در تاریخ برازجان هستند.

معرفی نخستین محله و خیابان تاریخ برازجان

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان، محمدجواد فخرایی ظهر امروز در نشست کمیته نامگذاری خیابان‌ها و معابر برازجان با اشاره به عدم تناسب برخی تابلوهای نصب شده در معابر شهری، در نظر گرفتن نام و یاد رجال و قهرمانان تاریخی این شهر و تصحیح اسامی ثبت شده در قبوض آب، برق، تلفن و گاز شهروندان را خواستار شد.

وی ادامه داد: روند نامگذاری مناطق مختلف از روی آوردن انسان‌های اولیه به زندگی یکجانشینی شروع شده و تا به امروز نیز ادامه دارد.

این مورخ و دشتستان‌شناس شهیر اهل برازجان خاطر نشان کرد: به قول عوام، محله اول در برازجان، قدمگاه حضرت خضر (ع) بوده که بقعه و بارگاهی نیز در این محل قرار داشته و یکی از قدیمی‌ترین قبرستان‌های برازجان نیز در کنار این بارگاه قرار داشته که به عنوان محله خضر نامیده و مشهور شده است.

فخرایی ابراز داشت: محله دوم را به‌ علت این که قلعه یکی از حاکمان برازجان روی تپه‌ای نسبتاً بلند در این مکان قرار داشته است، محله قلعه می‌نامند و محله‌های پاپری، خسروی، آهنگران، کوزه‌گران، کمالی، سادات، کمپانی و دشتی نیز از دیگر محله‌های قدیمی برازجان است.

وی یادآور شد: نخستین خیابانی که در برازجان مورد بهره‌برداری قرار گرفت خیابانی بود که یک سو از دروازه شیراز شروع شده و به کاروانسرای مشیرالملک ختم می‌شد و از سمت دیگر از این کارونسرا به سمت بوشهر امتداد می‌یافت که امروزه به بلوار جمهوری اسلامی و بلوار الفتح معروف هستند.

این نویسنده بیان کرد: همچنین دومین مسیری که مورد استفاده مردم قرار می‌گرفت از تقاطع مخابرات و میدان امام (ره)  فعلی شروع و به موازات بازار سرپوشیده امتداد یافته و بعد از گذشتن از دو مسیل فصلی (بازار روز فعلی و دره آردو) به سمت بنداروز مسافران را هدایت می‌کرد که این خیابان نیز به‌علت اینکه منبع آب شرب شهر در این مکان قرار داشت، به خیابان منبع مشهور شد.

این مورخ افزود: پس از این دو خیابان به ترتیب خیابان شهید چمران و سپس خیابان 7 تیر فعلی احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

فخرایی گفت: با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و مصوبه شورای فرهنگی انقلاب، آیین‌نامه اجرایی نامگذاری اماکن و معابر شهری ابلاغ که از بدو شروع به کار شورای نامگذاری در شهر برازجان، شهرداری به کرات با حضور مسئولین ذیربط  تشکیل جلسه داده و مبادرت به نامگذاری کوچه‌ها و خیابان‌ها و متعاقب آن نصب تابلوهای مربوطه کرده است.

فریده فهمیمی؛ روزنامه‌نگار اهل برازجان نیز با استقبال از پیشنهادات فخرایی خاطر نشان ساخت: ویژگی‌های منحصر به‌فرد اقلیمی، اماکن و حتی پوشش گیاهی و باورهای دیرینه مردم این خطه در نامگذاری محلات، خیابان‌ها و کوچه‌ها مؤثر است.

وی از حسن توجه و اهتمام شهردار و مجموعه مدیریت شهری در زمینه نامگذاری و نصب تابلو در ورودی کوچه‌ها قدردانی کرد و ابراز داشت: در سال‌های 86 و 87 پیرامون این موضوع مراجعات مکرری به شهرداری داشته‌ایم که با پاسخ منفی مسئولین مربوطه دال بر عدم وجود هزینه و ... مواجه شده است.

عباس دهقان؛ رئیس شورای شهر برازجان و محمدتقی گرمسیری؛ عضو شورای شهر برازجان نیز به تحلیل موارد مطروحه پرداختند.

در پایان شهردار برازجان کمیته‌ای متشکل از پنج نفر برای بازدید از بلوار بسیج و تعیین نام‌های پیشنهادی با توجه به مسائل مطرح شده در این نشست را تشکیل داد.

انتهای پیام/2452/ش40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول