اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان:

نیازمند ترسیم چشم‌انداز مقاومتی در صنعت برق هستیم

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان گفت: ممکن است با تعاملاتی روابط ایران و دنیای غرب سازنده‌تر شود اما ساده اندیشی است چالش‌های خود با غرب را تمام شدنی بدانیم بنابراین نیازمند ترسیم چشم‌انداز اقتصاد مقاومتی در صنعت برق هستیم.

نیازمند ترسیم چشم‌انداز مقاومتی در صنعت برق هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان هوشنگ فلاحتیان در نشست خود با مهندسان بسیجی اصفهان با موضوع اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی اظهار کرد: آرمان‌ها، جهان‌بینی و خاستگاه نظام غرب با نظام اسلامی متفاوت است بنابراین ساده‌اندیشی است که تصور کنیم چالش‌های ما با دنیای غرب در آینده به صفر می‌رسد.

وی افزود: ممکن است با تعاملاتی روابط ایران و دنیای غرب سازنده‌تر شود اما از آن جایی که در بخش زیادی از دیدگاه‌هایمان تفاوت داریم به نظر می‌رسد چالش‌ها‌ و اختلاف‌های ما با غرب در آینده نیز ادامه داشته باشد. 

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان تاکید کرد: با توجه به این موضوع اقتصاد مقاومتی که از جنس فعالیت‌های پدافند غیرعامل است باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: پدافند غیرعامل به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که به کمک آنها می‌توانیم آسیب‌پذیری تأسیسات زیربنایی یا شاخه‌های اجتماعی معینی که در معرض تهدید دشمن هستند را به حداقل برسانیم.

فلاحتیان تصریح کرد: در حوزه اقتصادی نیز این معنا مشابه است و اگر بتوانیم امکانات و شرایط اقتصادی را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که ترفندهای دشمن را خنثی و آنها را از رسیدن به اهداف خود بازداریم در واقع شرایطی برای اقتصاد فراهم کرده‌ایم که مقاومت ما را در برابر این ترفندها افزایش دهد.

وی اضافه کرد: پس از مطرح شدن مبحث اقتصاد مقاومتی در سال گذشته و حماسه اقتصادی در سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب گفتمان‌های بسیاری در نهادهای مختلف و آحاد مردم مطرح شد و این سئوال پیش می‌آید پس از این گفتمان‌ها چند گام در این مسیر برداشته‌ایم.

*‌ ضرورت ترسیم چشم‌انداز اقتصاد مقاومتی

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان اظهار کرد: تا زمانی که برای هر موضوعی در حوزه مدیریت چشم‌اندازی ترسیم نشود ممکن است انرژی‌ها و فعالیت‌هایی که با این مسایل مرتبط است به اهداف گفتمان اصلی خود نرسد و منابع در اختیار گفته به هدر برود.

وی اضافه کردبنابریاین برای توفیق در اقتصاد مقاومتی نیز تدوین استراتژِ‌های منطبق با این چشم‌انداز اجتناب‌ناپذیر است.

فلاحتیان با بیان اینکه برای تحقق این استراتژی‌ها نیز تدوین برنامه‌های راهبردی ضروری است، تأکید کرد: برای محقق شدن حماسه اقتصادی و عمل به رهنمودهای رهبر هر کس باید در هر پست و مقامی کمک کند که چشم‌انداز و استراتژی‌‌ها و برنامه‌های راهبردی مناسب را خلق کند.

وی افزود: برخی متغیرهای اساسی که باید از سوی دولت‌مردان، سیاستمداران بخش خصوصی و تجاری در این راستا مد نظر باشند شامل کاهش تصدی‌گری و کوچک‌سازی دولت، بهره‌وری و ارتقای وجدان کاری، بهبود مدیریت و پایش مستمر عملکرد و مدیریت مصرف و تقاضا است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: مدیریت انتظارات مردم و انطباق با توانایی‌های آنها، خودکفایی، شناسایی ریسک‌های موجود، متنوع کردن تولید و منابع درآمدی کشور، کاهش و حذف تدریجی صادرات نفت، عقد قراردادهای تجاری در درازمدت با کشورهای دوست و در حال توسعه، ارتقای جایگاه کشور در حوزه فناوری و افزایش سهم ایران در اقتصاد جهانی از جمله دیگر موارد مطرح در این زمینه است.

وی درباره اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی در صنعت برق اظهار کرد: رشد مصرف برق در 33 سال گذشته سالانه  7.6 درصد بوده است و از ابتدای انقلاب تاکنون در اصفهان 22 برابر شده است.

فلاحتیان تاکید کرد: منابع تولید برق در ایران 10 درصد برق آبی و وابسته به بارندگی است و بقیه انرژی وابسته به سوخت فسیلی است که در حال اتمام است.

وی با اشاره به ریسک نیروگاه‌های موجود در زمینه سوخت‌های فسیلی و اتمام منابع در 45 سال آینده اضافه کرد: تمام این موارد نشانه این است که باید به فکر ضرورت متنوع‌سازی تولید برق و استفاده از منابع انرژِی تجدیدپذیر باشیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان تاکید کرد: همچنین ضرورت افزایش راندمان نیروگاه‌های گازی با تبدیل آنها به سیکل ترکیبی باید مد نظر قرار گیرد و لازم به ذکر است که کل سرمایه‌گذاری برای این تبدیل در مدت شش ماه بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: ضرورت بازنگری در قیمت برق برای اصلاح رفتار مصرف مشترکان از دیگر موارد مطرح در این زمینه است چرا که مطابق آمار پس از هدفمندسازی یارانه‌ها 10 درصد صرفه‌جویی در مصرف برق را شاهد بود‌ه‌ایم.

فلاحتیان گفت: ضرورت خودکفایی بیشتر در ساخت تجهیزات مورد نیاز و ضرورت مدیریت تقاضا و بهینه‌سازی مصرف از جمله دیگر موارد مطرح در حماسه اقتصادی در زمینه برق است.

انتهای پیام/63008/ع40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول