اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس ‌کل گمرکات:

ساماندهی مرزها راه تحقق اقتصاد مقاومتی است / ایجاد گمرک تخصصی فرش در کردستان

رئیس‌ کل گمرکات با تأکید بر اینکه باید به دنبال توسعه صادرات غیرنفتی باشیم، راه تحقق اقتصاد مقاومتی را ساماندهی مرزها با اولویت کالاهای اساسی عنوان کرد.

ساماندهی مرزها راه تحقق اقتصاد مقاومتی است / ایجاد گمرک تخصصی فرش در کردستان

عباس معمارنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج با اشاره به سال حماسه سیاسی و اقتصادی لزوم پیگیری آن را وظیفه تمام مسئولان دانست و اظهار کرد: در بخش توسعه اقتصادی باید به دنبال توسعه صادرات غیرنفتی باشیم.

وی با بیان اینکه در صورت عملیاتی شدن این مسئله مقدمات حماسه اقتصادی شکل خواهد گرفت، اضافه کرد: راه تحقق اقتصاد مقاومتی ساماندهی مرزها با اولویت کالاهای صادراتی است.

رئیس ‌کل گمرکات با تأکید بر اینکه باشماق از گذشته به علت هم‌مرزی با عراق از اهمیت زیادی برخوردار بوده است، تصریح کرد: گمرکات کردستان با 100 سال و مرز باشماق با 70 سال قدمت ظرفیت مناسبی برای فعالیت‌های اقتصادی دارند.

وی با تأکید بر اینکه در مرز باشماق مهم‌ترین موضوعات زیرساخت‌ها و لزوم تقویت آنهاست، خاطرنشان کرد: برای این منظور دو راهکار پیش‌روی ما قرار داشته است.

معمارنژاد راهکار نخست را تعلل در کار تا زمان آماده شدن زیرساخت‌ها ذکر کرد و افزود: در این‌صورت هیچ‌گونه مبادله‌ای در مرز صورت نمی‌گرفت.

رئیس ‌کل گمرکات تأمین زیرساخت‌ها همزمان با انجام تجارت را راهکار دوم عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون در حال اجرای این راهکار هستیم.

معمارنژاد با تأکید بر اینکه همزمانی زیرساخت‌ها و تجارت کار سخت و طاقت‌فرسایی است، اضافه کرد: امکان مدیریت بهتر مرز باشماق وجود داشت هر چند امکانات ساخته شده در اینجا از بسیاری از مرزها بیشتر است.

رئیس ‌کل گمرکات در خصوص ارزیابی خود از نصب سیستم ایکس‌ری در مرز باشماق نصب این سامانه را موجب ارتقای امنیت و سلامت در مرز دانست و ادامه داد: یکی از دلایلی که برخی راه خود را به سمت مرز پرویز‌خان کرمانشاه کج می‌کنند وجود همین دستگاه است.

وی تصریح کرد: البته برای سایر مناطق از جمله مرز پرویز‌خان نیز طی 3 ماه آینده ایکس‌ری نصب خواهد شد تا ورود و خروج کالاها با دقت و تیزبینی بیشتری رصد شود.

معمارنژاد پیرامون برخی درخواست‌های مطرح شده مبنی بر لزوم 24 ساعته شدن فعالیت مرز باشماق با بیان اینکه این کار امکانات و هماهنگی چند دستگاه دیگر را طلب می‌کند، اظهار کرد: اگر زیرساخت‌ها مهیا شود آمادگی چنین اقدامی را داریم.

رئیس‌ کل گمرکات با اشاره به اینکه مرز محل تردد کامیون‌ها و نه جای اظهار است، گفت: البته کالاهای صادراتی استان کردستان محدودیتی برای اظهار در مرز ندارند، اما کالاهای ساخت دیگر استان‌ها در مرز باشماق اظهار نخواهند شد.

وی در خصوص بحث مدیریت واحد مرزی با بیان اینکه دولت تلاش کرده یکپارچه‌سازی در مرزها ایجاد شود، تصریح کرد: در مرزها 10 فرمانده داریم به گونه‌ای که هر کس عنان کار را به سمتی که خودش مایل است می‌کشد.

معمارنژاد با اشاره به تصویب خرید زمین یا منزل مسکونی سازمانی برای کارکنان مرز باشماق اضافه کرد: به لحاظ نیروی انسانی نیز کمبودها طی یک ماه آینده رفع خواهد شد.

رئیس ‌کل گمرکات با بیان اینکه در واردات کالا از کشور عراق هیچگونه محدودیتی وجود ندارد، خاطر‌نشان کرد: دارا بودن توجیه اقتصادی واردات شرط ضروری است.

معمارنژاد در پایان با تأکید بر اینکه بحث گمرکات تخصصی باید با جزئیات مطرح شود از ایجاد گمرک تخصصی فرش در کردستان خبر داد.

انتهای پیام/79012/ز40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول