اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز صورت گرفت

عقد قرارداد احداث نخستین تونل‌آکواریوم کشور در همدان

امروز طی مراسمی در همدان قرارداد احداث نخستین تونل‌آکواریوم کشور در برج سعیدیه همدان بین دو شرکت طرف قرارداد ایرانی و ترکیه‌ای به امضاء رسید.

عقد قرارداد احداث نخستین تونل‌آکواریوم کشور در همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، توسعه صنعت گردشگری همواره از دغدغه‌های مسئولان، مردم و سرمایه‌گذاران بوده و در راستای توسعه توریسم در کشور تلاش‌های متنوعی انجام شده است.

در توسعه همه‌جانبه کشور در اسناد بالادستی به مقوله گردشگری و جذب توریسم توجه ویژه‌ای شده که توسعه و افزایش توان جذب گردشگر و سرمایه گذاری نیازمند حمایت همه‌جانبه و از سرمایه‌گذاران و افق دید روشن در این زمینه است.

گردشگری امروزه به عنوان یک صنعت شناخته و تعریف شده و با ایجاد زیرساخت‌های لازم در جذب گردشگر، برای کشورها درآمدزایی، ایجاد اشتغال پایدار، تولید ثروت، ارزش افزوده را به همراه دارد.

کشورها با معرفی جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی، آداب و رسوم نیاکان و اعیاد و جشن‌ها و صنایع دستی در قالب بهترین بسته‌بندی‌ها گردشگران را از سراسر جهان به کشور خود جذب کرده و منبع درآمدی قابل توجهی را برای شهروندان خود فراهم می‌کنند.

استان همدان با توجه به طبیعت بکر و چهار فصل بسیار زیبا و منحصر به فرد، ابنیه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی متنوع و گسترده توان بالقوه‌ای در جذب گردشگر و ایجاد اشتغال برای جوانان با کسب درآمد مناسب را دارد. 

در سال‌های اخیر شاهدیم که در استان همدان در راستای فراهم شدن زیرساخت‌های گردشگری شامل احداث جاده، فرودگاه، راه آهن، هتل، مسافرخانه و سوئیت‌های اقامتی و جذب سرمایه‌گذار تلاش‌های در خور توجهی شده است.

در چند سال گذشته همدان با انجام فستیوال‌های بزرگ و بین‌المللی ظرفیت خود را برای برگزاری جشنواره‌هایی در سطح بزرگ جهانی را به رخ همگان کشیده و توانسته هم‌ردیف استان‌های پیش رو در صنعت گردشگری حرکت کند.

برگزاری موفقیت‌آمیز چند دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان، جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، جشنواره زمستانی، همایش بزرگ پیرغلامان و ده‌ها برنامه بزرگ توان و ظرفیت انجام برنامه‌های بزرگ را نشان داده و در این راستا اقدام به طراحی و احداث پروژه‌های بزرگ گردشگری کرده است.

در راستای توسعه گردشگری امروز طی مراسمی با حضور معاون عمرانی استاندار، شهردار همدان، اعضای شورای شهر و سرمایه‌گذاران ایرانی در شرکت پارس اقیانوس و سرمایه‌گذار ترکیه‌ای از شرکت اقیانوس آکواریوم قرارداد احداث تونل آکواریوم برج سعیدیه همدان به امضاء دو شرکت ایرانی و ترکیه‌ای رسید. 

در ابتدای این مراسم محمد نجفی مدیر پروژه و سرمایه‌گذار ایرانی آکواریوم برج سعیدیه همدان با بیان اینکه در خرداد ماه سال گذشته تفاهم‌نامه پروژه عظیم احداث آکواریوم با شرکت ترکیه‌ای اقیانوس آکواریوم به امضاء رسید اظهار داشت: هزینه خرید و نصب لوازم فنی و مهندسی مورد نیاز این پروژه از خارج از کشور 2 میلیون دلار است.

وی ادامه داد: این پروژه در هشت طبقه احداث می‌شود که یک طبقه آن تونل آکواریوم در عمق 14 متری زیرزمین و یک طبقه دیگر با کاربری تجاری، صنایع دستی و گردشگری و شش طبقه باقیمانده پارکینگ‌های بدون مزاحم برای دیگر واحدهای صنفی احداث خواهد شد. 

مدیر پروژه و سرمایه‌گذار آکواریوم سعیدیه همدان اضافه کرد: در مجموع برای تکمیل و راه‌اندازی این طرح بیش از 20 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه اجرای این پروژه برای نخستین بار در ایران در شهر همدان انجام می‌شود بیان داشت: مسئولان از ابتدای کار حمایت خوبی از ما کردند و این طرح  می‌تواند سالیانه یک میلیون و 200 هزار نفر گردشگر ایرانی و خارجی را جذب همدان کند. 

نجفی افزود: این پروژه در زمینی به مساحت 9 هزار متر مربع انجام می‌شود که زمینه اشتغال 40 نفر افراد متخصص و فنی را ایجاد خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: این آکواریوم زمینه‌ تحقیقات و آموزش در خصوص آبزیان کل دنیا را برای دانشجویان و دانش‌آموزان فراهم می‌کند و فقط کارکرد تفریحی ندارد بلکه مرکز آموزشی هم خواهد بود.  

در ادامه این مراسم مدیر شرکت اقیانوس آکواریوم ترکیه با بیان اینکه یک سال پیش با شرکت سینا سازه غرب و مسئولان استان همدان برای اجرای این طرح مذاکرات شروع شد اظهار داشت: از یک سال پیش که به ایران و شهرهای مختلف سفر کردم با سرمایه‌گذاران و مسئولان آشنا شدم.

آی‌هان شن تورک افزود: افق دید مسئولان استان همدان و سرمایه‌گذاران و همچنین گروه کاری این استان نسبت به دیگر نقاط ایران بسیار متفاوت است و باید به خاطر ریسک‌پذیری و انجام این پروژه از همه آنها تشکر کرد.

وی ادامه داد: امیدوارم با عقد قرارداد بین دو شرکت ایرانی و ترکیه‌ای این پروژه در موعد مقرر به نتیجه برسد.

مدیر شرکت اقیانوس آکواریوم ترکیه در ادامه با اشاره به اینکه پروژه آکواریوم همدان بیش از 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تصریح کرد: طول تونل آکواریوم در این پروژه 20 متر است که از مجموعه‌های مختلف و متنوع آبزیان در آن استفاده خواهد شد. 

وی اضافه کرد: در این پروژه امکانات آزمایشگاهی، لابراتوار و پزشکی برای نگهداری از ماهیان در نظر گرفته شده و در حوزه‌های آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها امکانات مناسبی را پیش‌بینی کردیم.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم خسرو سامری معاون عمرانی استاندار همدان با بیان اینکه از همه سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی این پروژه تشکر می‌کنم گفت: یک سال پیش از ظرفیت‌های شرکت اقیانوس آکواریوم ترکیه داشتیم و آکواریوم‌هایی که در شهرهای مختلف ترکیه احداث کرده بودند بازدید به عمل آوردیم. 

وی ادامه داد: شرکت اقیانوس آکواریوم ترکیه یکی از شرکت‌های معتبر در زمینه راه‌اندازی، نگهداری و سرمایه‌گذاری در بخش آکواریوم است.

معاون عمرانی استاندار همدان در ادامه با اشاره به اینکه بخش دولتی و شهرداری قول همکاری و مساعدت قانونی را دادند افزود: ظرف یک سال گذشته همه مجوزها و کار مطالعاتی طرح انجام شده است.

وی اضافه کرد: استان و شهر همدان با توجه به ظرفیت‌های گردشگری به عنوان یکی از مراکز مهم گردشگری ایران و غرب کشور شناخته می‌شود. 

سامری ادامه داد: انجام پروژه‌های مانند آکواریوم سعیدیه همدان به ایجاد اشتغال، تولید ثروت و جذب گردشگر برای همدان مقبولیت زیادی ایجاد کند.

وی در ادامه با بیان اینکه با همکاری همه‌جانبه مسئولین در راستای توسعه صنعت گردشگری حرکت کنیم خاطرنشان کرد: امروزه گردشگری به عنوان صنعت بی‌دود می‌تواند با تکیه بر سرمایه‌گذاری محدود بازگشت سرمایه خوبی را داشته باشد و در همدان غار علیصدر و تله‌کابین در کنار دیگر بسته‌های گردشگری بستر خوبی را برای جذب گردشگر فراهم کرده‌اند.

معاون عمرانی استاندار همدان بیان داشت: برای انجام بهتر پروژه آکواریوم سعیدیه همدان شرکت مشترکی بین اقیانوس آکواریوم ترکیه و شرکت پارس اقیانوس ایران به عنوان یک مجموعه ایرانی ـ ترکیه‌ای تشکیل شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه گردشگری و جذب توریسم بسیار مهم است ابراز داشت: در آکواریوم 15 هزار متر مربعی آنتالیای ترکیه دانش‌آموزان با علاقه برای بازدید از این مرکز اقدام می‌کردند و با حضور در کلاس‌های آموزشی در خصوص مسائل آبزیان اطلاعات خوبی را کسب می‌کردند.

سامری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه عملیات اجرای پروژه با سرعت مناسبی انجام شود تصریح کرد: شرکت ترکیه‌ای با توجه به اینکه این پروژه نخستین طرح آنها در ایران است تمام عزم خود را جزم کند تا با استفاده از تجربه و توانمندی خود این پروژه را با بهترین کیفیت ظرف مدت 12 تا 18 ماه آینده آماده بهره‌برداری کنند.

وی گفت: امیدواریم این پروژه سرآغازی برای جذب سرمایه گذاری بیشتر در بخش توسعه گردشگری همدان باشد.

پروژه آکواریوم برج سعیدیه همدان بیش از 70 درصد تجهیزات را از خارج وارد می‌کند و 30 درصد از تولیدات داخلی استفاده می‌کند.

ماهیان آبزیان این آکواریوم از نوع آب‌های شور و از دریای عمان و خلیج فارس تهیه خواهد شد.

به هر حال امیدواریم با اجرای پروژه آکواریوم گام‌های استواری در راستای توسعه صنعت گردشگری، سرمایه‌گذاری و تولید ثروت برداشته شود.

----------------

سردار فارسی

----------------

انتهای پیام/89019/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول