اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

سلواکر: روند روابط 2 سودان رو به نزول است/ احتمال توقف صادرات نفت

رئیس جمهور سودان جنوبی گفت که در پی اتهامات سودان بر جوبا در حمایت از شورشیان روابط دو سودان رو به نزول است و احتمال توقف صادرات نفت وجود دارد.

سلواکر: روند روابط 2 سودان رو به نزول است/ احتمال توقف صادرات نفت

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع،سلواکر میاردیت، رئیس جمهور سودان جنوبی گفت: صادرات نفت سودان جنوبی از طریق زیربناهای سودان ممکن است هر لحظه متوقف شود.

وی در بیان دلیل این اظهارات خود گفت: روند روابط بین جوبا و خارطوم رو به نزول است.

سلواکر طی نطقی در مراسم فارع التحصیلی افسران پلیس سودان جنوبی گفت: سفر اخیر هیئتی از دولت سودان به جوبا به مسائل مربوط به حمایت سودان جنوبی‌ از شورشیان جنبش خلق شاخه شمال اختصاص داشت که علیه دولت سودان شورش کرده‌اند.

وی افزود: خارطوم، جوبا را مسئول جنگ داخلی خود می‌داند و به طور تلویحی اعلام کرده که ممکن است بار دیگر مانع صادرات نفت سودان جنوبی شود.

وزیر خارجه سودان هفته گذشته در راس هیئتی به سودان جنوبی رفت و مراتب اعتراض کشورش به حمایت برخی از مقامات نظامی سودان جنوبی از شورشیان سودان را به سلواکر بیان داشت.

این در حالی است که با اجرای توافقنامه‌های همکاری از جمله از سرگیری صادرات نفت روابط دو کشور رو به بهبود قابل توجهی بود.

سودان و سودان جنوبی در سپتامبر گذشته تحت نظارت اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی توافقنامه همکاری در 9 زمینه از جمله توافقنامه امنیت مرزی و دست برداشتن دو سودان از حمایت شورشیان یکدیگر را امضا کردند و در پی آن صادرات نفت سودان جنوبی از طریق خاک سودان از سر گرفته شود.

سودان جنوبی از آنجایی که به دریا راه ندارد برای صادرات نفت خود به زیربناهای سودان نیاز دارد اما سودان ازسرگیری صادرات منوط به اجرای توافقنامه امنیتی کرده بود.

صادرات نفت سودان جنوبی از دو هفته پیش از سر گرفته شده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول