اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

سفر رئیس‌جمهور سودان جنوبی به خارطوم به نیمه ژوئن موکول شد

سفر رئیس‌جمهور سودان جنوبی به سودان از ماه جاری به نیمه ژوئن آینده موکول شد.

سفر رئیس‌جمهور سودان جنوبی به خارطوم به نیمه ژوئن موکول شد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، میان دوت، سفیر سودان جنوبی در خارطوم به روزنامه سودانی «المجهر» چاپ امروز جمعه گفت که نفت سودان جنوبی چهارشنبه هفته پیش رو به بندر بشائر خواهد رسید.

وی افزود:بنابراین صادرات اولین محموله نفت از بندر سودان سه هفته دیگر خواهد بود و همان زمان سلواکر رئیس جمهور سودان جنوبی برای بازدید از اولین مرحله صادرات نفت به بازارهای جهانی به سودان سفر خواهد کرد.

سفیر جوبا افزود:ترتیبات سفر سلواکر جریان دارد اما دستور کار سفر هنوز فاش نشده است.

«بارنابا ماریال بنجامین» سخنگوی دولت سودان جنوبی اخیرا اعلام کرد: سلواکر میاردیت رئیس جمهور سودان جنوبی در ماه مه به خارطوم و پورت سودان (بندر انتقال نفت به بازارهای جهانی) سفر می‌کند.

بنجامین در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد: زمانی که نفت به پورت سودان برسد، دو رئیس جمهور احتمالا در ماه مه می‌روند تا برای نخستین بار شاهد خروج نفت از خط لوله باشند.

سودان جنوبی که به دریا راه ندارد برای انتقال نفت خام خود به بازارهای جهانی مجبور است آن را با تاسیسات زیربنایی سودان تا بندر پورت (بشائر) سودان در حاشیه دریای سرخ منتقل کند.

سودان جنوبی از ژانویه 2012 در پی اختلاف با سودان بر سر حق ترانزیت نفت تولید نفت خود را که بالغ بر 300 هزار بشکه در روز بود متوقف کرد اما دو کشور در ماه مارس گذشته توافقنامه ای را برای از سرگیری صادرات نفت امضا کردند.

سفر وزیر خارجه و رئیس اطلاعات سودان به جوبا

از سوی دیگر «علی کرتی» و «محمد عطا»، وزیر خارجه و رئیس کل سرویس امینت و اطلاعات سودان امروز جمعه به سودان جنوبی می روند.

این دو مقام سودانی حامل پیامی از سوی عمر البشیر برای همتای سودان جنوبی اش هستند که در ارتباط با روابط بین دو کشور است.

سرویس امنیت و اطلاعات سودان هفته اخیر اعلام کرد که بر اساس ادله ای شفاف و روشن، سودان جنوبی با وجود امضای توافقنامه همکاری با سودان از شورشیان این کشور در حمله به کردفان شمالی حمایت کرده بود.

بر اساس توافقنامه به امضا رسیده بین دو سودان جوبا متعهد است که دست از حمایت شورشیان سودان بردارد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول