اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در همایش نقش تعاونی‌ها در حماسه اقتصادی مطرح شد

30 درصد مواد آرایشی دنیا را زنان ایرانی خریداری می‌کنند

مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون گفت:‌ در همه کشورهای دنیا اولویت خرید با محصولات داخلی است ولی در ایران تمایل به سمت خرید اجناس خارجی است به طوری که زنان ایرانی به تنهایی 30 درصد مواد آرایشی دنیا را خریداری می‌کنند.

30 درصد مواد آرایشی دنیا را زنان ایرانی خریداری می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، علی‌حسین شهریور ظهر امروز در جمع مدیران و اعضای برخی تعاونی‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از راه‌های تحقق حماسه اقتصادی توجه به تولید داخلی و نهادینه کردن فرهنگ خرید اجناس از تولید داخل است.

وی افزود: از میزان هفت میلیارد دلار ماده آرایشی که در دنیا خرید و فروش می‌شود بیش از دو میلیارد دلار آن در ایران و از سوی 14 میلیون زن ایرانی خریداری می‌شود که حدوداً معادل 30 درصد آن است.

مدیرکل دفتر تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سهم هر زن ایرانی را از خرید مواد آرایشی 300 هزار تومان اعلام کرد و گفت:‌ اگر این فرهنگ باب شود که محصولات داخلی خریداری شود شاهد رونق تولید و عدم وابستگی به فروش نفت خواهیم بود.

شهریاری ادامه داد: در پایان برنامه پنجم توسعه سهم تعاونی‌ها در اقتصاد ملی 25 درصد در نظر گرفته شده ولی با روند موجود هرگز به این رقم تا پایان برنامه نخواهیم رسید.

وی سهم کنونی تعاونی‌ها را در اقتصاد ملی هفت درصد اعلام کرد و گفت: تعاونی‌ها می‌توانند بسترساز حماسه اقتصادی باشند که از این رهگذر نباید ما عقب بیفتیم.

شهریور تصریح کرد: این دهه به نام دهه تعاونی‌ها نام‌گذاری شده که لازم است ما نیز همانند سایر کشورها به این سمت برویم و از نهضت تعاونی‌ها برای جلوگیری از بحران‌های مالی استفاده کنیم.

مدیرکل دفتر تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: کشوری مانند چین 160 میلیون عضو تعاونی‌ها دارد و کشوری مانند هند همه انقلاب‌های سفید و سبز خود را به کمک تعاونی‌ها انجام داده که در همین راستا این دو کشور 40 درصد درآمد دنیا را از آن خود کرده‌اند و بدون شک این ظرفیت در کشور ما نیز وجود دارد.

وی سمت و سو دادن نقدینگی‌ها به تولید و اشتغال برای تحقق حماسه اقتصادی را ضروری دانست و گفت:‌ در کشور ما بیش از 560 هزار میلیارد تومان نقدینگی وجود دارد که متأسفانه در هر دوره‌ای به بخشی از اقتصاد و عمدتاً ‌به سمت دلال‌بازی وارد می‌شود که مشکلات شدیدی را ایجاد کرده است.

این مسئول مرتبط با امور تعاونی‌ها ادامه داد: همین 71 میلیارد تومانی که در این دو سال به عنوان یارانه پرداخت شده است اگر از سوی مردم به بخش تولید وارد می‌شد و همچنین از سوی دولت نیز سهم تولید از محل یارانه‌ها پرداخت می‌شد، شاهد چنین وضعی نبودیم.

شهریور در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوب استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد:‌ باید از ظرفیت تعاونی‌ها برای پر رنگ کردن نقش مردم در اقتصاد استفاده کنیم که در این زمینه از مسئولان استانی انتظار می‌رود با درک اهمیت تعاونی‌ها و ایجاد اعتمادسازی و اطلاع‌رسانی نسبت به نهادینه کردن این فرهنگ تلاش کنند و تشکیل تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی را در اولویت کارهای خود قرار دهند.

انتهای پیام/82005/م40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول