اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

چه کسانی در مقابل رواج بدحجابی مقصر هستند + نمودار

نتایج نظرسنجی خبرگزاری فارس در استان قزوین آمار قابل توجهی از نحوه عملکرد دستگاه‌های مختلف درخصوص مقابله با رواج بدحجابی را نشان می‌دهد.

چه کسانی در مقابل رواج بدحجابی مقصر هستند + نمودار

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، یکی از دلایل بروز بدحجابی و مدگرایی در هر جامعه‌ای، می‌تواند سیاست‌های غلط آموزش و پرورش باشد.

در واقع باید اصل این باشد که پرورش بر آموزش مقدم است در حالی که در این گونه جوامع، متأسفانه بر عکس آن را شاهد هستیم.

پرورش انسان‌هایی با شخصیت مستقل، محکم و قوی که از هویت خود شناخت درستی داشته باشد و بتوانند جهانی بیاندیشند بدون آنکه با هویت ملی خود مشکلی پیدا کند، بسیار مهم‌تر از انتقال مباحث زیست‌شناسی و ادبیات و فرمول‌های ریاضی و فیزیک است.

حتی برای فهم درست مباحث آموزشی، ابتدا باید به پرورش اقدام کرد، چنانچه اگر بتوانیم قدرت استدلال و تفکر و تجزیه و تحلیل را در فرزندانمان پرورش دهیم آنها نیز مباحث آموزشی را با دلیل و منطق می‌پذیرند و برایشان نهادینه می‌شود.

اگر در مدارس به عنوان کارخانه‌های انسان‌سازی تلاش در راستای افزایش قدرت استدلال دانش‌آموزان باشد، نتیجه آن می‌شود که او هویتش را خوب می‌شناسد و حتی برای لباس پوشیدن خود دلیل می‌آورد که کدام لباس مناسبش است.

این اتفاق در مدارس ما رخ نداده است و برخی جوانان در هویت خود سردرگم هستند. آنها حافظه بسیار قوی دارند، اما چون قدرت استدلال ندارند، فقط مواد خام را حفظ می‌کنند بدون آنکه بتواند آنها را اثبات کند و به تبع آن احساس کنند قدرت درک مستقلی دارند.

در واقع مقلدان خوبی می‌شوند به خصوص آنکه جوانان ما در زمینه فرهنگی از استعداد بیشتری در پذیرش الگوهای جهانی برخوردارند.

یکی دیگر از دلایل آنکه برخی جوانان با هویت خود مشکل دارند، این است که حتی در همین بعد پرورش هم خوب کار نشده است و در تربیت و پرورش روانشناسی بلوغ در نظر گرفته نشد، یکی از این بحث‌ها استفاده از روپوش‌هایی با رنگ تیره برای نوجوانانی که اقتضای سنشان، رنگ روشن است و یا یاد دادن به نوجوان 16 ساله که مانند یک فیلسوف 60 ساله فکر و زندگی کند، است که مباحثی را یاد بگیرد که درک آنها برایش سنگین است، در واقع متناسب با سنشان تربیت نشدند.

جوانان ایرانی را نمی‌توان محدود به این کرد که فقط در داخل کشورت بیاموز، او بسیار باهوش است، مهارت مسئولان در این است که به او یاد دهند جهانی بیندیش ولی با هویت ملی و دینی خود زندگی کن.

در بحث حجاب باید به دنبال روش‌های جدید بود که اجباری نباشد، حجاب را مانند فرمول‌های ریاضی به فرزندانمان آموزش داده‌اند، بی‌آنکه از او شخصیتی با ذهن پرسشگر پرورش دهند.

در برخی جوانان اینچنین است که او حجاب را رعایت می‌کند بی آنکه درکش کرده باشد و چون آن را درک نکرده در عقیده‌اش استوار نیست  پس در سنین نوجوانی و جوانی که نیاز به دیده شدن دارد حجاب را چندان ضروری نمی‌داند و اینجاست که با اجبار رو به رو می‌شود.

در مدارس به ما آموخته‌اند رفتار هر کس نمود درون اوست، ما می‌گوییم اگر بدحجابی در جامعه زیاد است، چون مدارس آن را برای ما درونی نکرده‌اند.

فقط گفته‌اند باید بشود و اگر نشود پای اجبار به میان می‌آید.

دلیل دیگر کم رنگ شدن نقش خانواده‌ها در تربیت فرزندان است، امروزه والدین برای تامین امرار معاش وقت زیادی را در خارج از خانه می‌گذرانند و وظیفه اصلی در شکل گرفتن شخصیت فرزندان را بر عهده آموزش و پرورش می‌گذارند که متاسفانه همانطور که گفتیم ضعف‌هایی دارد.

بی جا نیست که مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های اخیرشان بر موضوع حضور بانوان در منزل و تربیت فرزندان تأکید داشتند.

مشخص نبودن سیاست‌ها در مقابله با بدحجابی یکی دیگر از عوامل بدحجابی است به این معنی که نوع برخورد با پدیده بدحجابی فصلی است.

در کنار همه این مسائل و ضعف‌های داخلی، عوامل بیرونی از جمله تبلیغات منفی دستگاه‌های فرهنگی بیگانه نیز مزید بر علت بوده و در کنار ضعف داخلی به عنوان یک عامل تأثیرگذار در ترویج بدحجابی عمل می‌کند.

در یک تحقیق پرسشنامه‌ای نظر مردم قزوین را در ارتباط با نقش هر یک از عوامل زیر در بروز بدحجابی و مدگرایی جویا شدیم.

سئوال پرسشنامه: به نظر شما نقش هر یک از عوامل زیر در پیدایش بدحجابی و مدگرایی چگونه است؟

الف)کم کاری آموزش و پرورش      زیاد      متوسط      کم

ب)کم کاری رسانه‌ها                  زیاد      متوسط      کم

ج)کم کاری خانواده                    زیاد       متوسط      کم       

د)مشخص نبودن سیاست نظام در مقابله با بدحجابی       

زیاد        متوسط       کم

و)تبلیغات منفی دستگاه‌های فرهنگی بیگانه           

زیاد        متوسط      کم

نتایج پرسشنامه را به صورت نمودار زیر ارائه می‌کنیم.

 

=============

گزارش از سمانه طاهری

=============

انتهای پیام/2667/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول